Kliniczne podstawy fizjoterapii: Kliniczne podstawy w neurologii i neurochirurgii 14-FT-D5.3-KPWNIN
Cel przedmiotu:
1. Uzyskanie wiedzy klinicznej w zakresie neurologii i schorzeń układu nerwowego.
2. Uzyskanie wiedzy w zakresie charakterystyki klinicznej deficytów neurologicznych leczonych zachowawczo
i chirurgicznie.
3. Zdobycie umiejętności praktycznych w zakresie podmiotowej i przedmiotowej oceny i interpretacji zaburzeń neurologicznych.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
D.W1. etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: neurologii i neurochirurgii w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii
D.W2. zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia najważniejszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie neurologii i neurochirurgii w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii
D.W5. zasady postępowania z pacjentem: nieprzytomnym, po urazie wielomiejscowym i wielonarządowym, z uszkodzeniem kręgosłupa i rdzenia kręgowego, kończyny górnej i kończyny dolnej, w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii
D.W6. ogólne zasady podmiotowego i przedmiotowego badania neurologicznego
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
D.U1. przeprowadzić szczegółowe badanie dla potrzeb fizjoterapii i testy funkcjonalne układu ruchu oraz zapisać i zinterpretować jego wyniki
D.U12. przeprowadzić badanie neurologiczne dla potrzeb fizjoterapii i testy funkcjonalne przydatne w fizjoterapii neurologicznej, w tym ocenę napięcia mięśniowego, kliniczną ocenę spastyczności oraz ocenę na poziomie funkcji ciała i aktywności, w szczególności za pomocą skal klinicznych, a także zinterpretować ważniejsze badania dodatkowe (obrazowe i elektrofizjolo-giczne)
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- kolokwium pisemne
- prezentacja multimedialna
- odpowiedź ustna
Kryteria oceniania:
Kryteria oceniania:
Bardzo dobry (5,0) - Student posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia, bezbłędnie przygotowuje partie materiału podczas pracy bezkontaktowej, wykazuje duże zaangażowanie na ćwiczeniach.
Dobry plus (4,5) - Student posiada szczegółową wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia, lecz obarczoną drobnymi błędami, przygotowuje bezbłędnie partie materiału wyznaczone na pracę bezkontaktową, wykazuje duże zaangażowanie na ćwiczeniach.
Dobry (4,0) - Student przyswoił wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia w stopniu dobrym, przygotowuje partie materiału wyznaczone na pracę bezkontaktową z drobnymi błędami, wykazuje średnie zaangażowanie podczas ćwiczeń.
Dostateczny plus (3,5) - Student posiada wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia w stopniu podstawowym, popełnia błędy podczas przygotowywania partii materiału zadanego na pracę bezkontaktową, wykazuje przeciętne zaangażowanie podczas ćwiczeń.
Dostateczny (3,0) - Student posiada wiedzę i umiejętności, wymienioną w efektach kształcenia w stopniu minimalnym. Informacje, jakie przyswoił sobie podczas pracy bezkontaktowej są niepełne i obarczone błędami.
Niedostateczny (2,0) - Student nie opanował wiedzy i umiejętności wymienionych w efektach kształcenia.
Literatura
1. Prusiński A.: Neurologia praktyczna, PZWL Warszawa 2011
2. Kwolek A. (red.).: Fizjoterapia w neurologii i neurochirurgii, PZWL Warszawa 2012
3. Jakimowicz W.: Neurologia kliniczna w zarysie, PZWL Warszawa 1987
4. Fuller G.: Badanie neurologiczne – to proste, Urban&Partner Wrocław 2008
5. Członkowska A., Członkowski A. (red): Diagnostyka i leczenie w neurologii, Warszawa 1992
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: