Kliniczne podstawy fizjoterapii: Kliniczne podstawy w pulmonologii 14-FT-D5.3-KPWP
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy teoretycznej z zakresu układu oddechowego, to jest anatomii, fizjologii oraz patofizjologii. Ponadto przekazanie studentom podstawowej wiedzy teoretycznej w zakresie jednostek chorobowych układu oddechowego zgodnie z aktualnymi standardami PTChP, PTA oraz ERS, jak i kształcenie podstawowych umiejętności interpretacji wyników badań klinicznych oraz wyników diagnostyki funkcjonalnej dla doboru środków fizjoterapii, wykonywania zabiegów i stosowania podstawowych metod terapeutycznych w zakresie rehabilitacji układu oddechowego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
- zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia w najważniejszych jednostkach chorobowych w zakresie: pulmonologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii
- wyniki testów wysiłkowych w fizjoterapii i pulmonologicznej (test na ergometrze rowerowym, bieżni ruchomej, testy marszowe, test spiroergometryczny),
- ogólne zasady podmiotowego i przedmiotowego badania pulmonologicznego dla potrzeb fizjoterapii, ważniejsze badania dodatkowe i pomocnicze oraz testy funkcjonalne, przydatne w kwalifikacji i monitorowaniu fizjoterapii oddechowej
- zagrożenia związane z hospitalizacją osób starszych
Umiejętności:
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- przeprowadzić szczegółowe badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta dla potrzeb fizjoterapii
- dokonać oceny stanu układu ruchu człowieka w warunkach statyki i dynamiki (badanie ogólne, odcinkowe, miejscowe), przeprowadzić analizę chodu oraz zinterpretować uzyskane wyniki
- przeprowadzić badania czynnościowe układu oddechowego, w tym spirometrię oraz zinterpretować wyniki badania spirometrycznego, badania wysiłkowego oraz badania gazometrycznego
Kryteria oceniania
Do metod weryfikacji nauczania zalicza się kolokwium cząstkowe, kolokwium pisemne.
Kryteria oceny obejmują:
5.0 Student posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia, bezbłędnie przygotowuje partie materiału podczas pracy bezkontaktowej, wykazuje duże zaangażowanie na ćwiczeniach.
4.5 Student posiada szczegółową wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia, lecz obarczoną drobnymi błędami, przygotowuje bezbłędnie partie materiału wyznaczone na pracę bezkontaktową, wykazuje duże zaangażowanie na ćwiczeniach.
4 Student przyswoił wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia w stopniu dobrym, przygotowuje partie materiału wyznaczone na pracę bezkontaktową z drobnymi błędami, wykazuje średnie zaangażowanie podczas ćwiczeń.
3.5 Student posiada wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia w stopniu podstawowym, popełnia błędy podczas przygotowywania partii materiału zadanego na pracę bezkontaktową, wykazuje przeciętne zaangażowanie podczas ćwiczeń.
3.0 Student posiada wiedzę i umiejętności, wymienioną w efektach kształcenia w stopniu minimalnym. Informacje, jakie przyswoił sobie podczas pracy bezkontaktowej są niepełne i obarczone błędami.
2.0 Student nie opanował wiedzy i umiejętności wymienionych w efektach kształcenia.
Literatura
A.Szczeklik, Choroby wewnętrzne. Medycyna Praktyczna, Kraków 2010,
E.Straburzyńska-Migaj, Testy spiroergometryczne w praktyce klinicznej, PZWL, 2020,
A.Doboszyńska, Badania czynnościowe układu oddechowego, PZWL, 2004,
G.Osiadło, Badania czynnościowe w diagnostyce układu oddechowego, AWF Katowice, 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: