Fizjoterapia w chorobach wewnętrznych: Fizjoterapia w geriatrii i psychiatrii 14-FT-D5.5-FWGIPS
Celem przedmiotu jest:
1. Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie oceny objawów klinicznych wybranych schorzeń charakterystycznych dla osób starszych i schorzeń psychiatrycznych, niezbędnych dla zaplanowania odpowiedniej fizjoterapii.
2. Zdobycie umiejętności opisu i interpretacji zaburzeń stanu zdrowia osób starszych i zaburzeń psychicznych.
3. Zdobycie umiejętności doboru metod fizjoterapii stosownie do rozpoznania klinicznego i okresu choroby oraz stanu funkcjonalnego i psychicznego pacjenta w wieku podeszłym.
4. Zdobycie umiejętności planowania i prowadzenia usprawniania osób starszych i z zaburzeniami psychicznymi.
Wymagania wstępne:
1. Wiedza i umiejętności z zakresu kinezyterapii i fizykoterapii.
2. Znajomość podstaw anatomii i fizjologii człowieka.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
D.W3. etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg najczęstszych chorób w zakresie: geriatrii, psychiatrii w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii;
D.W4. zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia w najczęstszych chorobach w zakresie: geriatrii, psychiatrii w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii;
D.W.6. ogólne zasady podmiotowego i przedmiotowego badania geriatrycznego
D.W12. fizjologię procesu starzenia się oraz zasady opieki i fizjoterapii geriatrycznej;
D.W13. zagrożenia związane z hospitalizacją osób starszych;
D.W14. specyfikę postępowania z pacjentem z chorobą psychiczną i zasady właściwego podejścia do niego;
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
D.U45. dobierać i wykonywać zabiegi z zakresu fizjoterapii geriatrycznej oraz instruować osoby starsze w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu oraz stosowania różnych form rekreacji;
D.U47. stosować zasady prawidłowej komunikacji z pacjentem oraz komunikować się z innymi członkami zespołu terapeutycznego;
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- kolokwium pisemne
- odpowiedź ustna
- ćwiczenia praktyczne
- praca w grupie
- analiza przypadku
Kryteria oceniania:
Bardzo dobry (5,0) - Student posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia, bezbłędnie przygotowuje partie materiału podczas pracy bezkontaktowej, wykazuje duże zaangażowanie na ćwiczeniach.
Dobry plus (4,5) - Student posiada szczegółową wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia, lecz obarczoną drobnymi błędami, przygotowuje bezbłędnie partie materiału wyznaczone na pracę bezkontaktową, wykazuje duże zaangażowanie na ćwiczeniach.
Dobry (4,0) - Student przyswoił wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia w stopniu dobrym, przygotowuje partie materiału wyznaczone na pracę bezkontaktową z drobnymi błędami, wykazuje średnie zaangażowanie podczas ćwiczeń.
Dostateczny plus (3,5) - Student posiada wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia w stopniu podstawowym, popełnia błędy podczas przygotowywania partii materiału zadanego na pracę bezkontaktową, wykazuje przeciętne zaangażowanie podczas ćwiczeń.
Dostateczny (3,0) - Student posiada wiedzę i umiejętności, wymienioną w efektach kształcenia w stopniu minimalnym. Informacje, jakie przyswoił sobie podczas pracy bezkontaktowej są niepełne i obarczone błędami.
Niedostateczny (2,0) - Student nie opanował wiedzy i umiejętności wymienionych w efektach kształcenia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: