Praktyka z fizjoterapii klinicznej, fizykoterapii i masażu 14-FT-D5.6-PZZFKFIM
Tematyka zajęć z fizykoterapii:
Zapoznanie się ze stanowiskiem pracy, rodzajem wyposażenia, narzędziami
diagnostycznymi
Zapoznanie się z przepisami BHP i zasadami obowiązującymi na placówce
realizującej zajęcia praktyczne
Zapoznanie się z dokumentacją i sposobem jej prowadzenia
Światłolecznictwo.
Metodyka naświetlania przy użyciu lampy Sollux. Obserwacja odczynu rumieniowego po naświetlaniu promieniami IR i widzialnymi
Sposoby stosowania promieniowania UV w fizjoterapii.
Przeprowadzenie i analiza testu biologicznego.
Metodyka naświetlania promieniami UV
Termoterapia.
Metodyka wykonywania wybranych zabiegów krioterapeutycznych. Obserwacja
odczynu naczyniowego występującego w skutek działania zimna.
Technika wykonywania miejscowych okładów ciepłych oraz zabiegów parafinowych.
Obserwacja odczynu naczyniowego występującego w skutek działania ciepła.
Biostymulacja laserowa.
Sposoby stosowania biostymulacyjnego promieniowania laserowego w fizjoterapii.
Technika naświetlania promieniami laserowymi w wybranych jednostkach
chorobowych
Elektroterapia
Sposoby stosowania prądu stałego w fizjoterapii (galwanizacje, jonoforeza, kąpiele elektryczno – wodne). Metodyka wykonywania zabiegów z użyciem prądu stałego
w wybranych jednostkach chorobowych
Elektrodiagnostyka
Metodyka wykonywania galwanopalpacji w wybranych okolicach ciała
Metodyka wykonywania chronaksymetrii, badania zdolności akomodacji do trójkątnych impulsów elektrycznych oraz wyznaczania krzywej I/t.
Ocena stopnia odnerwienia mięśnia na podstawie wyników elektrodiagnostyki układu nerwowo – mięśniowego
Elektrostymulacja układu nerwowo – mięśniowego.
Metodyka wykonywania elektrostymulacji mięśni porażonych wiotko z wykorzystywaniem prądu trójkątnego i trapezowego (metoda Gilberta i Cummingsa)
Metodyka wykonywania elektrostymulacji mięśni prawidłowo unerwionych, osłabionych lub w zaniku prostym (elektrostymulacja Kotsa), w zaniku z bezczynności (w tym także przepony i mięśni twarzy)
Metodyka wykonywania elektrostymulacji mięśni spastycznych (metoda Hufschmidta, tonoliza, Franka)
Elektrostymulacja przeciwbólowa.
Metodyka wykonywania elektrostymulacji przeciwbólowej w wybranych jednostkach chorobowych (prądy diadynamiczne Bernarda, Trauberta, TENS, HV, mikroprądy, interferencyjne)
Pola magnetyczne.
Zasady stosowania magnetoterapii i magnetostymulacji w wybranych schorzeniach.
Metodyka wykonywania zabiegów PM
Sonoterapia.
Sposoby stosowania ultradźwięków w fizjoterapii.
Metodyka nadźwiękawiania w wybranych schorzeniach (sonoterapia, fonoforeza)
Łączone działanie prądów zmiennych i ultradźwięków (terapia skojarzona). Metodyka wykonywania zabiegów skojarzonych w wybranych schorzeniach oraz elektrofonoforeza według Dyszkiewicza
Wodolecznictwo.
Sposoby stosowania zabiegów wodoleczniczych w fizjoterapii.
Technika wykonywania podwodnego natrysku biczowego, kąpieli wirowej kończyn dolnych i górnych, polewań.
Zasady i cele leczenia uzdrowiskowego. Skutki oddziaływania bodźców stosowanych w balneoterapii na organizm człowieka oraz cele i sposoby ich wykorzystywania
w fizjoterapii.
Skutki oddziaływania bodźców wykorzystywanych w aerozoloterapii na organizm człowieka oraz cele i sposoby ich wykorzystywania w fizjoterapii Ozonoterapia. Omówienie biologicznych skutków oddziaływania ozonu na organizm człowieka. Cele oraz zasady stosowania ozonoterapii ogólnej i miejscowej w wybranych schorzeniach.
Tematyka zajęć fizjoterapii klinicznej i masażu:
Badanie czynnościowe w: ortopedii, traumatologii i reumatologii; neurologii,
kardiologii i pulmonologii; pediatrii i neurologii dziecięcej; chirurgii, ginekologii
i położnictwie; geriatrii i psychiatrii; intensywnej terapii.
Planowanie usprawniania pacjentów w następujących działach: ortopedii,
traumatologii i reumatologii; neurologii, kardiologii i pulmonologii; pediatrii
i neurologii dziecięcej; chirurgii, ginekologii i położnictwie; geriatrii i psychiatrii;
intensywnej terapii
Realizowanie procesu usprawniania pacjentów w następujących działach:
ortopedii, traumatologii i reumatologii; neurologii, kardiologii i pulmonologii;
pediatrii i neurologii dziecięcej; chirurgii, ginekologii i położnictwie; geriatrii
i psychiatrii; intensywnej terapii
Wykonywanie zabiegów z fizykoterapii, kinezyterapii, masażu i terapii manualnej u pacjentów.
Doskonalenie planowanie usprawniania pacjentów w dysfunkcjach narządu ruchu w: ortopedii i traumatologii; reumatologii; neurologii, kardiologii i pulmonologii; pediatrii; chirurgii, ginekologii i położnictwie; geriatrii i psychiatrii; intensywnej terapii.
Badanie czynnościowe pacjentów w dysfunkcjach narządu ruchu w: ortopedii i traumatologii; reumatologii; neurologii, kardiologii i pulmonologii; pediatrii; chirurgii, ginekologii i położnictwie; geriatrii i psychiatrii; intensywnej terapii.
Doskonalenie realizowania procesu usprawniania pacjentów w dysfunkcjach narządu ruchu w: ortopedii i traumatologii; reumatologii; neurologii, kardiologii i pulmonologii; pediatrii; chirurgii, ginekologii i położnictwie; geriatrii i psychiatrii; intensywnej terapii.
Doskonalenie wykonywania zabiegów z fizykoterapii, kinezyterapii, masażu i terapii manualnej u pacjentów.
Planowanie masażu na podstawie stanu pacjenta.
Praktyczne wykonywanie masażu leczniczego w pracy z pacjentem.
Dobór sprzętu rehabilitacyjnego oraz przedmiotów zaopatrzenia ortopedycznego u pacjentów z dysfunkcją narządu ruchu.
Prewencja wtórna u pacjentów.
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
F.W1 zjawiska fizyczne zachodzące w organizmie człowieka pod wpływem
czynników zewnętrznych;
F.W2. teoretyczne, metodyczne i praktyczne podstawy kinezyterapii i terapii
manualnej, specjalnych metod fizjoterapii, ergonomii oraz fizykoterapii i
masażu leczniczego;
F.W4. metody oceny zaburzeń strukturalnych i funkcjonalnych wywołanych
chorobą lub urazem oraz podstawowe reakcje człowieka na chorobę i ból
w zakresie niezbędnym dla fizjoterapii;
F.W5. metody opisu i interpretacji podstawowych jednostek i zespołów
chorobowych w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków
fizjoterapii i planowanie procesu rehabilitacji;
F.W8. zasady działania wyrobów medycznych stosowanych w rehabilitacji;
F.W12.rolę fizjoterapeuty w procesie kompleksowej rehabilitacji i innych
specjalistów w zespole terapeutycznym;
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
F.U1. przeprowadzić badania i zinterpretować ich wyniki oraz przeprowadzić testy funkcjonalne niezbędne do doboru środków fizjoterapii, wykonywania
zabiegów i stosowania podstawowych metod terapeutycznych;
F.U2. samodzielnie wykonywać zabiegi z zakresu kinezyterapii, terapii
manualnej, fizykoterapii i masażu leczniczego
E.U8.wykorzystywać i obsługiwać aparaturę, sprzęt do fizjoterapii i sprzęt do badań funkcjonalnych oraz przygotować stanowisko pracy;
E.U10.wprowadzić dane i uzyskane informacje oraz opis efektów zabiegów i działań terapeutycznych do dokumentacji pacjenta;
E.U19.przestrzegać praw pacjenta
E.U20.nawiązać relację z pacjentem i współpracownikami opartą na wzajemnym zaufaniu i poszanowaniu
Kryteria oceniania
Dziennik umiejętności
Analiza przypadku
Praca w grupie
Ocena zakładanych efektów uczenia się:
Bardzo dobry - student posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia, bezbłędnie przygotowuje partie materiału podczas pracy bezkontaktowej, wykazuje duże zaangażowanie na ćwiczeniach.
Dobry plus - student posiada szczegółową wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia, lecz obarczoną drobnymi błędami, przygotowuje bezbłędnie partie materiału wyznaczone na pracę bezkontaktową, wykazuje duże zaangażowanie na ćwiczeniach.
Dobry - student przyswoił wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia w stopniu dobrym, przygotowuje partie materiału wyznaczone na pracę bezkontaktową z drobnymi błędami, wykazuje średnie zaangażowanie podczas ćwiczeń.
Dostateczny plus - student posiada wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia w stopniu podstawowym, popełnia błędy podczas przygotowywania partii materiału zadanego na pracę bezkontaktową, wykazuje przeciętne zaangażowanie podczas ćwiczeń.
Dostateczny - student posiada wiedzę i umiejętności, wymienioną w efektach kształcenia w stopniu minimalnym. Informacje, jakie przyswoił sobie podczas pracy bezkontaktowej są niepełne i obarczone błędami.
Niedostateczny - student nie opanował wiedzy i umiejętności wymienionych w efektach kształcenia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: