Fizjologia wysiłku fizycznego 14-FT-D5.7-FWF
Wymagania wstępne:
1. Znajomość zagadnień z zakresu fizjologii ogólnej.
2. Umiejętność pracy samodzielnej.
3. Umiejętność pracy zespołowej.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EKW1: zna podstawy tolerancji wysiłkowej, potrafi wyjaśnić pojęcia: wydolność fizyczna, zdolność wysiłkowa, adaptacja do wysiłku;
EKW2: zna układ ruchu, jego funkcje, fizjologiczne podstawy adaptacji wysiłkowej;
EKW3: potrafi wymienić metody oceny zdolności wysiłkowej;
EKW4: wie, na czym polega rola treningu fizycznego w kształtowaniu adaptacji fizjologicznej;
EKW5: zna mechanizmy zmęczenia obwodowego i ośrodkowego;
EKW6: posiada wiedzę umożliwiającą wykorzystanie odpowiednich metod treningowych i metod oceny zdolności wysiłkowych;
EKW7: zna zakresy i normy parametrów fizjologicznych człowieka, podczas wysiłku fizycznego.
Umiejętności:
EKU1: potrafi przeprowadzić ocenę zdolności wysiłkowej;
EKU2: potrafi opisać i wykorzystać pomiar poboru tlenu przez organizm, jako podstawowej miary zdolności wysiłkowej;
EKU3: potrafi wykorzystać terenowe metody oceny zdolności wysiłkowej;
EKU4: potrafi określić i wykorzystać metody oceny zmęczenia i przetrenowania;
EKU5: potrafi określić i wykorzystać metody oceny tolerancji wysiłkowej.
Kompetencje społeczne (postawy):
EKK1: chętnie współpracuje w grupie
EKK2: potrafi formułować opinie dotyczące efektów przeprowadzonych testów fizjologicznych
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność)
2. Zaliczenie kolokwium cząstkowych
3. Egzamin (pytania testowe zamknięte i otwarte, 60% poprawnych odpowiedzi)
4. Złożenie pracy samokształceniowej
Ocena zakładanych efektów uczenia się:
Bardzo dobry 5.0 Student opanował zakładane efekty uczenia się w pełnym zakresie.
Dobry plus 4.5 Student opanował zakładane efekty uczenia się w pełnym zakresie, z nielicznymi nieścisłościami.
Dobry 4,0 Student opanował zakładane efekty uczenia się w zadowalającym zakresie.
Dostateczny plus 3.5 Student opanował zakładane efekty uczenia się w niepełnym zakresie.
Dostateczny 3.0 Student opanował zakładane efekty uczenia się w minimalnym zakresie.
Niedostateczny 2.0 Student nie opanował zakładanych efektów uczenia się.
Literatura
1. Czarkowska-Pączek B.: Zarys fizjologii wysiłku fizycznego: podręcznik dla studentów. Wrocław 2006;
2. Górski J. Red. : Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego: podręcznik dla studentów akademii wychowania fizycznego i akademii medycznych. W-wa 2001;
3. Jaskólski A.: Podstawy fizjologii wysiłku fizycznego z zarysem fizjologii człowieka. Wrocław AWF 2005;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: