Fizjologia bólu 14-FT-D5.8-FB
Wykłady - treści:
Odbiór bodźców bólowych przez ośrodkowy układ nerwowy. Przewodzenie bodźców bólowych, funkcje i znaczenie receptorów w odbieraniu bodźców nocyceptywnych, fizjologia czucia, rodzaje receptorów, odruchy obronne, termoregulacja i jej znaczenie w fizjologii bólu.
Ćwiczenia - treści
Patomechanizm powstawania bólu, charakterystyka zespołów bólowych
Czucie bólu, modulacja bólowa.
Subiektywne i obiektywne metody pomiaru bólu
Podstawy nieinwazyjnych metod leczenia bólu (relaksacja, trening autogenny, wizualizacje, metody fizykoterapii)
Farmakoterapia bólu i efekt placebo. Ból psychogenny. Ból w chorobie nowotworowej.
Charakterystyka bólu ostrego i przewlekłego odmienność postępowania fizjoterapeutycznego
Postępowanie z bólem wywołanym przeciążeniowym układu mięśniowo-szkieletowego, przeciążenia posturalne.
Terapia edukacyjna. Uświadamianie pacjenta o przyczynach powstawania bólu pochodzenia przeciążeniowego, złych nawykach habitualnych, znaczeniu działań profilaktycznych i prozdrowotnych.
Godziny realizacji zajęć:
Godziny wykładów 5
Godziny ćwiczeń 20
Godziny pracy samodzielnej studenta 5
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EKW1: zna zasady funkcjonowania układu nerwowego, zasady regulacji napięcia mięśniowego, funkcje narządów zmysłów (ból, dotyk, czucie głębokie);
EKW2: zna funkcje OUN, AUN;
EKW3: zna rdzeniowe ośrodki nerwowe, ich funkcje, działanie, lokalizację;
EKW4: zna mechanizmy regulacji napięcia mięśniowego;
EKW5: zna mechanizmy termoregulacji, funkcję ośrodka termoregulacji, działanie czynników wywołujących gorączkę;
Umiejętności:
EKU1: obsługuje przyrządy do badania czucia dotyku, temperatury, czasu reakcji;
EKU2: potrafi ocenić pobudliwość, powstawanie pobudzenia;
EKU3: potrafi ocenić czynności fizjologiczne i właściwości mięśni poprzecznie prążkowanych i gładkich;
EKU4: potrafi ocenić fizjologię ośrodkowego układu nerwowego;
Kompetencje społeczne (postawy):
EKK1: zachowuje odpowiednią postawę, zrozumienie w stosunku do osoby cierpiącej uwzględniając ostrożność w postępowaniu z bólem ostrym, przewlekłym
EKK2: jest świadomy znaczenia profilaktyki i propagowania aktywnego modelu życia
Kryteria oceniania
Przygotowanie i przedstawienie prezentacji
Kolokwium
Egzamin pisemny
Literatura
Traczyk Z. (Red.): Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i kliniczne. W-wa 2009;
Konturek S.: Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów wydziałów medycznych. Tom IV. Neurofizjologia. UJ 1999;
Dobrogowski J.: Medycyna bólu. Lublin 2003;
Worliczek J.: Leczenie bólu. W-wa 2007;
Kozubski W., Liberski P. P., Choroby układu nerwowego. PZWL, Warszawa 2003 i inne wydania.
Strong J., Unruh A. M., Wright A., Baxter G. D. (red.), Ból. Podręcznik dla terapeutów. DB Publishing, Warszawa 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: