Pedagogika specjalna 14-FT-D5.8-PS
1. Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Przedmiot i zadania pedagogiki specjalnej. Podstawowe pojęcia – uszkodzenie, niepełnosprawność, upośledzenie. Klasyfikacja osób niepełnosprawnych będących podmiotem oddziaływań pedagogicznych. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej.
2. Systematyka, działy oraz interdyscyplinarność pedagogiki specjalnej. Jej powiązania z fizjoterapią.
3. Pedagogika korekcyjna – dzieci z fragmentarycznymi deficytami rozwojowymi. Zasady terapii pedagogicznej. Zaburzenia rozwoju mowy. Zaburzenia spostrzeżeń wzrokowych. Zaburzenia spostrzeżeń słuchowych. Dysleksja, dysgrafia, dysortografia.
4.Pedagogika terapeutyczna – dziecko przewlekle chore. Choroby przewlekłe w okresie dzieciństwa i dorastania. Choroba przewlekła a rozwój dziecka. Zachowanie dziecka w sytuacji choroby przewlekłej.
5.Autyzm wczesnodziecięcy. Etiologia autyzmu. Charakterystyka osób z autyzmem. Praca na rzecz włączenia dzieci z autyzmem do społeczeństwa.
6. Wybrane formy terapii i wspomagania rozwoju osób niepełnosprawnych( SI, terapia z udziałem zwierząt, terapia taktylna i inne. )
7. Pedagogiczne aspekty fizjoterapii. Proces wychowawczego rozwoju człowieka a działania fizjoterapeutyczne. Stadia doznawania niepełnosprawności a praca z pacjentem.
8. Kształcenie specjalne w polskim systemie edukacyjnym. Zadania i funkcje szkolnictwa specjalnego. Problemy pedagogiczne i społeczne.
9. Formy postępowania terapeutyczno - wychowawczego; wielostronna
stymulacja, usprawnianie, korektura, kompensacja, indywidualizacja,
profilaktyka, wspieranie, wspomaganie.
10. Dziecko niesprawne ruchowo; narząd ruchu i jego czynności. Uszkodzenie narządu ruchu i jego skutki. Sytuacje trudne w życiu dziecka niesprawnego ruchowo
11. Dziecięce porażenie mózgowe; postacie i etiologia dziecięcego porażenia
mózgowego; zaburzenia współwystępujące.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
EKW1: zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki ogólnej;
EKW2: zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki specjalnej ;
EKW3: zna rolę wartości w procesie wychowania i potrafi dokonać analizy priorytetów wychowawczych;
EKW4: zna i potrafi scharakteryzować osobowe i środowiskowe uwarunkowania procesu
wychowania i uczenia się;
EKW5: zna metody i zasady konstruktywnego zachowania się w sytuacjach wychowawczych oraz wie jak je zastosować w praktyce;
EKW6: zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki specjalnej w zakresie
wychowywania i uczenia się osób niepełnosprawnych;
EKW7: zna zasady i metody diagnozowania pedagogicznego w zakresie potrzebnym
do prowadzenia fizjoterapii.
Umiejętności:
EKU1: potrafi rozpoznać źródła trudności wychowawczych i ocenić ich konsekwencje oraz wskazać działania prewencyjne.
Kompetencje społeczne (postawy):
EKK1: jest otwarty na pracę w zespole
EKK2: jest wrażliwy na odmienności wynikające z niepełnosprawności
EKK3: wykazuje wrażliwość i zrozumienie problemów dzieci niepełnosprawnych i ich rodziców
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach zgodnie z „Regulaminem studiów”
2. Zaliczenie kolokwium
3. Przygotowanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej
4. Złożenie pracy samokształceniowej
Literatura
1. Dykcik W.: Pedagogika specjlana, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2003r.
2. Ciechaniewicz W. (red.): Pedagogika. Warszawa 2008
3. Hejnicka – Bezwińska T. (red.): Pedagogika ogólna. Warszawa 2008
4. Janowski A.: Pedagogika praktyczna. Warszawa 2007
5. Kunowski S.: Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa 2004
6. Owczarska B. (red.): Materiały metodyczne do podręcznika pedagogika t. 1-. Gdańsk 2010
7. Pilch T., Bauman T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: