Aktywność ruchowa i adaptacyjna 14-FT-N2.4-ARiA
TEMATYKA ZAJĘĆ - WYKŁADY:
Pojęcie aktywności fizycznej adaptacyjnej i adaptowanej. Europejska Sieć Adaptowanej Aktywności fizycznej. Aktualne zalecenia prozdrowotnej aktywności fizycznej. Wpływ jednorazowego i systematycznego wysiłku fizycznego na organizm. Aktywność fizyczna dzieci i młodzieży. Znaczenie aktywności fizycznej dla prawidłowego rozwoju organizmu.
Aktywność fizyczna osób starszych. Znaczenie aktywności fizycznej dla osób niepełnosprawnych intelektualnie i pacjentów psychiatrycznych. Planowanie aktywności ruchowej dla osób zdrowych w różnym wieku, wykonujących różne zawody.
TEMATYKA ZAJĘĆ - ĆWICZENIA:
Trening o charakterze wytrzymałościowym, siłowym, ilościowa ocena wydolności fizycznej człowieka, przeprowadzenie testów wysiłkowych.
Aktywność fizyczna jako środek w profilaktyce leczenia nadciśnienia tętniczego różnego stopnia. Aktywność fizyczna dla pacjentów po udarach mózgu.
Trening zdrowotny osób z nadwagą, otyłych i z cukrzycą typu II.
Aktywność ruchowa w prewencji choroby niedokrwiennej serca.
Aktywność ruchowa osób z chorobą Parkinsona.
Aktywność ruchowa osób w starszym wieku w prewencji osteoporozy i bólach krzyża.
Aktywność ruchowa jako metoda radzenia sobie ze stresem.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EKW1 - rozpoznaje potrzeby i możliwości jednostki w zakresie aktywności ruchowej w zależności od wieku i w różnych schorzeniach
EKW2 - identyfikuje miejsce aktywności ruchowej adaptacyjnej w obszarach nauk o kulturze fizycznej
EKW3 – dobiera różnorodne metody i środki aktywności ruchowej adaptacyjnej, rozróżnia specyficzne uwarunkowania aktywności osób niepełnosprawnych
EKW4 – rozpoznaje specyficzne wskazania i przeciwwskazania do uprawiania aktywności ruchowej adaptacyjnej
Kryteria oceniania
METODY:
1. Kolokwium końcowe
2. Prezentacje
3. Ocena aktywności studentów na zajęciach
4. Analiza przypadków z udziałem pacjentów
KRYTERIA OCENIANIA:
5,0 bdb Student opanował zakładane efekty uczenia się w pełnym zakresie;
4,5 db+ Student opanował zakładane efekty uczenia się w pełnym zakresie,
z nielicznymi nieścisłościami
4,0 db Student opanował zakładane efekty uczenia się w zadowalającym zakresie
3,5 dst+ Student opanował zakładane efekty uczenia się w niepełnym zakresie
3,0 dst Student opanował zakładane efekty uczenia się w minimalnym zakresie
2,0 ndst Student nie opanował zakładanych efektów uczenia się
Literatura
1. Kozdroń E. Program rekreacji ruchowej osób starszych. AWF, Warszawa 2004;
2. Kolarczyk E., Arlet A. Gimnastyka. AWF Kraków 2004;
3. Stawczyk Z. Ćwiczenia ogólnorozwojowe. AWF, Poznań 2001;
4. Jezierski R., Rybicka A. Gimnastyka. Teoria i metodyka. AWF, Wrocław 2002;
5. Talaga J. A- Z sprawności fizycznej. AWF, Warszawa 1998;
6. Kuński H. Trening zdrowotny osób dorosłych. AWF, Warszawa 2003;
7. Jezierski R. Gimnastyka: zdrowie i sprawność. AWF, Wrocław 2009;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: