Pielęgniarstwo wielokulturowe 14-PIEL-D2.2-PW
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Mieszany: realizowany zdalnie i w sali
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
wiedza:
A.W26. Europejską Konwencję o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności;
A.W27. teorię pielęgniarstwa wielokulturowego Madeleine Leininger;
A.W28. kulturowe uwarunkowania zapewnienia opieki z uwzględnieniem zachowań zdrowotnych i podejścia do leczenia;
A.W29. różnice kulturowe i religijne w postrzeganiu człowieka i
w komunikacji międzykulturowe
umiejętności:
A.U17. wykorzystywać w pracy zróżnicowanie w zakresie komunikacji interpersonalnej wynikające z uwarunkowań kulturowych, etnicznych, religijnych i społecznych;
A.U18. stosować w praktyce założenia teorii pielęgniarstwa wielokulturowego Madeleine Leininger;
A.U19. rozpoznawać kulturowe uwarunkowania żywieniowe i transfuzjologiczne;
A.U20. uwzględniać uwarunkowania religijne i kulturowe potrzeb
pacjentów w opiece zdrowotnej.
kompetencje społeczne:
A.K1. dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych;
A.K2. formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej oraz zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
A.K4. rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych
z wykonywaniem zawodu i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań;
A.K7. przestrzegania praw pacjenta;
A.K9. systematycznego wzbogacania wiedzy zawodowej i kształtowania umiejętności, dążąc do profesjonalizmu
Kryteria oceniania
Wykład (W):
Zasady obecności studenta na wykładach prowadzący podaje do wiadomości
studentów na pierwszych zajęciach.
Podstawę do uzyskania zaliczenia na ocenę (Z/O) stanowi:
- F1 obecność na zajęciach zgodnie z harmonogramem,
- F2 aktywny udział w wykładach (włączanie się do dyskusji inicjowanej
przez wykładowcę, przejawianie zainteresowania zagadnieniami
omawianymi w trakcie wykładu).
- F3 poprawne, ocenione pozytywnie opracowanie w formie pracy
pisemnej/prezentacji lub poprawna, oceniona pozytywnie odpowiedź
ustna na 3 pytania z zakresu treści odnoszących się do efektów
kształcenia z dziedziny wiedzy zadane studentowi w czasie trwania
wykładu
- P - zaliczenie pisemne na ocenę w postaci testu pisemnego
jednokrotnego wyboru i/ lub z pytaniami półotwartymi i otwartymi, lub
odpowiedź ustna na 3 wylosowane pytania
Ćwiczenia audytoryjne (ĆwA):
Zasady obecności studenta na ćwiczeniach prowadzący podaje do wiadomości
studentów na pierwszych zajęciach.
Podstawę do uzyskania zaliczenia na ocenę (ZO) stanowi:
- F1 obecność na zajęciach zgodnie z harmonogramem,
- F2 aktywny udział w ćwiczeniach (włączanie się do dyskusji inicjowanej
przez wykładowcę, przejawianie zainteresowania zagadnieniami
omawianymi w trakcie ćwiczeń),
- F3 poprawne, ocenione pozytywnie opracowanie w formie pracy
pisemnej/prezentacji lub poprawna, oceniona pozytywnie odpowiedź
ustna na 3 pytania z zakresu treści odnoszących się do efektów
kształcenia z dziedziny wiedzy i umiejętności, zadane studentowi w
czasie trwania ćwiczeń
- P- zaliczenie pisemne na ocenę w postaci testu pisemnego jednokrotnego
wyboru i/ lub z pytaniami półotwartymi i otwartymi, lub odpowiedź
ustna na 3 wylosowane pytania
Literatura
1. Kwiatkowska A. Wielokulturowość w ujęciu interdyscyplinarnym. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.2019
2. Kędziora-Kornatowska K. Krajewska-Kułak E. Wrońska I. Problemy wielokulturowości w medycynie. PZWL Wydawnictwo Lekarskie. Warszawa 2019
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: