Poradnictwo w pielęgniarstwie 14-PIEL-D2.2-PwP
Opracowywanie programów poradnictwa w oparciu o przykładowe opisy przypadków pacjentów zdrowych, chorych i z niepełnosprawnością.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
MODUŁOWE EFEKTY UCZENIA SIĘ
Kod modułowego efektu uczenia się Treść modułowego efektu uczenia się Metody weryfikacji
efektu uczenia się
WIEDZA
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
B.W11. założenia teoretyczne poradnictwa w pracy pielęgniarki bazujące na regulacjach prawnych i transteoretycznym modelu zmiany (Prochaska i DiClemente); odpowiedź ustna
B.W12. predyktory funkcjonowania człowieka zdrowego i chorego, z uwzględnieniem choroby przewlekłej; odpowiedź ustna
B.W13. metody oceny stanu zdrowia pacjenta w poradnictwie pielęgniarskim; odpowiedź ustna
B.W14. zasady postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych problemów zdrowotnych; odpowiedź ustna
B.W15. zasady doboru badań diagnostycznych i interpretacji ich wyników w zakresie posiadanych uprawnień zawodowych. odpowiedź ustna
UMIEJĘTNOŚCI
W zakresie umiejętności student potrafi:
B.U11. diagnozować zagrożenia zdrowotne pacjenta z chorobą przewlekłą; odpowiedź ustna, praca pisemna (projekt)
B.U12. oceniać adaptację pacjenta do choroby przewlekłej; odpowiedź ustna, praca pisemna (projekt)
B.U13. udzielać porad osobom zagrożonym uzależnieniami i uzależnionym, wykorzystując transteoretyczny model zmian (Prochaska i DiClemente); odpowiedź ustna, praca pisemna (projekt)
B.U14. przygotowywać materiały edukacyjne dla pacjenta i jego rodziny w ramach poradnictwa zdrowotnego; odpowiedź ustna, praca pisemna (projekt)
B.U15. wykorzystywać zasoby technologiczne dla potrzeb poradnictwa zdrowotnego; odpowiedź ustna, praca pisemna (projekt)
B.U16. dobierać i stosować metody oceny stanu zdrowia pacjenta w ramach udzielania porad pielęgniarskich; odpowiedź ustna, praca pisemna (projekt)
B.U17. dokonywać wyboru i zlecać badania diagnostyczne w ramach posiadanych uprawnień zawodowych; odpowiedź ustna, praca pisemna (projekt)
B.U18. wdrażać działanie terapeutyczne w zależności od oceny stanu pacjenta w ramach posiadanych uprawnień zawodowych. odpowiedź ustna, praca pisemna (projekt)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
B.K2. formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej oraz zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu; samoocena/ocena nauczyciela
B.K3. okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową; samoocena/ocena nauczyciela
B.K5. ponoszenia odpowiedzialności za wykonywanie świadczeń zdrowotnych; samoocena/ocena nauczyciela
B.K7. przestrzegania praw pacjenta; samoocena/ocena nauczyciela
B.K8. przestrzegania tajemnicy zawodowej; samoocena/ocena nauczyciela
B.K9. pobudzania aktywności edukacyjnej ludzi dorosłych w różnych kręgach społecznych; samoocena/ocena nauczyciela
B.K10. systematycznego wzbogacania wiedzy zawodowej i kształtowania umiejętności, dążąc do profesjonalizmu; samoocena/ocena nauczyciela
B.K11. współdziałania w ramach zespołu interdyscyplinarnego w rozwiązywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej. samoocena/ocena nauczyciela
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENY ODPOWIEDZI USTNEJ Skala ocen odpowiedzi ustnej
w odniesieniu do ilości uzyskanych punktów
Lp. KRYTERIA Liczba punktów
bardzo dobry 16
1. Zasób wiadomości, zrozumienie tematu. 0-5 dobry plus 15
2. Aktualność wiedzy z poruszanego zakresu tematu. 0-5 dobry 13-14
3. Zastosowanie prawidłowej terminologii. 0-3 dostateczny plus 11-12
4. Spójność konstrukcji wypowiedzi. 0-3 dostateczny 9-10
RAZEM: 16 pkt niedostateczny <8
KRYTERIA OCENY PRZYGOTOWANEJ PRACY PISEMNEJ Skala ocen przygotowanej pracy pisemnej w odniesieniu do ilości uzyskanych punktów
Lp. KRYTERIA Liczba punktów
bardzo dobry 19-20
1. Zgodność tematyki i treści przyporządkowanych do realizowanego tematu. 0-5
2. Aktualność wiedzy merytorycznej z danego zakresu tematycznego. 0-5 dobry plus 17-18
3. Zachowanie prawidłowej struktury. 0-3
4. Dobór odpowiednich metod i środków oraz narzędzi ewaluacyjnych. 0-3 dobry 15-16
5. Wybór właściwej literatury. 0-2 dostateczny plus 13-14
6. Estetyka pracy. 0-2 dostateczny 11-12
RAZEM: 20 pkt niedostateczny <10
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Dąsal M., Płonka-Syroka B., Wójcik W. Doradztwo — poradnictwo — wsparcie. DIG. Warszawa 2016.
2. Wojciechowski F., Opozda-Suder S. Poradnictwo w oddziaływaniach ortopedycznych. Oficyna Wydawnicza Impuls. Warszawa 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: