Statystyka medyczna 14-PIEL-D2.3-SM
1. Opracowywanie danych – rodzaje danych, wprowadzanie danych, kontrola błędów i wartości odskakujące, graficzna prezentacja danych, opis danych (wartość przeciętna, rozproszenie), rozkłady teoretyczne (rozkład normalny, inne rozkłady).
2. Próbkowanie i estymacja
3 Planowanie badania w zależności od jego rodzaju.
4. Narzędzia diagnostyczne, szacowanie zgodności.
5. Testowanie hipotez i najczęstsze błędy.
6. Podstawowe techniki analizy danych (dane numeryczne, dane kategorialne, regresja i korelacja).
7. Prezentacja wyników badań.
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Ogólnie: 1. Zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu statystyki opisowej i analizy statystycznej.
2. Przygotowanie studentów do samodzielnego prowadzenia badań ilościowych.
3. Przygotowanie studentów do pisania prac magisterskich.
4. Rozwijanie badawczych zainteresowań studentów oraz przygotowanie ich do pracy w zespołach badawczych.
| W cyklu 2022/23-Z: 1. Zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu statystyki opisowej i analizy statystycznej.
2. Przygotowanie studentów do samodzielnego prowadzenia badań ilościowych.
3. Przygotowanie studentów do pisania prac magisterskich.
4. Rozwijanie badawczych zainteresowań studentów oraz przygotowanie ich do pracy w zespołach badawczych. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Widza.
C.W4. zasady przygotowywania baz danych do analiz statystycznych;
C.W5. narzędzia informatyczne, testy statystyczne i zasady opracowywania wyników badań naukowych.
Umiejetności.
C.U3. przeprowadzić badanie naukowe, zaprezentować i zinterpretować jego wyniki oraz odnieść je do aktualnego stanu wiedzy;
C.U4. przygotowywać bazy danych do obliczeń statystycznych;
C.U5. stosować testy parametryczne i nieparametryczne dla zmiennych zależnych i niezależnych.
Kompetencje społeczne.
formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej oraz zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową;
przestrzegania praw autorskich i praw podmiotu badań.
Kryteria oceniania
Podstawę do uzyskania zaliczenia na ocenę (ZO) stanowi:
• F1 obecność na zajęciach zgodnie z harmonogramem,
• F2 aktywny udział w ćwiczeniach (włączanie się do dyskusji inicjowanej przez wykładowcę, przejawianie zainteresowania zagadnieniami omawianymi w trakcie ćwiczeń),
• F3 oceniona pozytywnie odpowiedź ustna na 3 pytania z zakresu treści odnoszących się do efektów kształcenia z dziedziny wiedzy i umiejętności, zadane studentowi w czasie trwania ćwiczeń.
• P - poprawne, ocenione pozytywnie opracowanie w formie pracy pisemnej (projektu badawczego)
Literatura
1. Starzyńska W. Statystyka praktyczna. Wydawnictwo PWN. Warszawa 2016
2. Jóźwiak J. Podgórski J. Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 2012
3. Sobczyk M. Statystyka. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: