Etyka zawodu pielęgniarki 14-PIEL-D3.1-EZP
Poznanie i rozumienie etycznych uwarunkowań wykonywania zawodu pielęgniarki.
Przygotowanie studenta do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem.
Przygotowanie studenta do rozpoznawania dylematów etycznych w pracy pielęgniarki oraz we współczesnej ochronie zdrowia.
Przygotowanie studenta do rozróżniania etycznych i nieetycznych zachowań pracowników ochrony zdrowia, wybierania zachowań etycznych w stosunku do pacjentów i współpracowników oraz do rozwiązywania dylematów moralnych.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Realizowany zdalnie
Mieszany: realizowany zdalnie i w sali
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
wiedza:
C.W12. przedmiot etyki ogólnej i zawodowej;
C.W13. istotę podejmowania decyzji etycznych i rozwiązywania dylematów moralnych w pracy pielęgniarki;
C.W14. problematykę etyki normatywnej, w tym aksjologii wartości,
powinności i sprawności moralnych istotnych w pracy pielęgniarki;
C.W15. kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnej
umiejętności:
C.U27. rozwiązywać dylematy etyczne i moralne w praktyce
pielęgniarskiej
kompetencje społeczne:
C.K1. kierowania się dobrem pacjenta,
C.K2. poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece,
C.K3. okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych;
C.K4. przejawiania empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną oraz współpracownikami;
C.K5. przestrzegania praw pacjenta;
C.K6. zachowywania w tajemnicy informacji związanych z pacjentem;
C.K7. samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki;
C.K9. przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
C.K15. systematycznej aktualizacji wiedzy zawodowej i kształtowania swoich umiejętności i kompetencji społecznych, dążenia do profesjonalizmu.
Kryteria oceniania
Wykład (W):
Zasady obecności studenta na wykładach prowadzący podaje do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach.
Podstawę do uzyskania zaliczenia (zal) stanowi:
- F1 obecność na zajęciach zgodnie z harmonogramem;
- F2 ocena aktywności studenta na zajęciach i/lub odpowiedź ustna.
P - ustalenie zaliczenia z wykładów odbywa się na podstawie
obecności i aktywności studenta na zajęciach
Brak zaliczenia (nzal) stanowi:
-obecność mniej niż 90%,
-bierny udział w wykładzie,
naganna postawa (brak respektowania czasu trwania wykładu, zajmowanie się sprawami innymi, nie związanymi z wykładem: śledzenie stron internetowych, używanie telefonu komórkowego, czytanie książki itp., przejawianie
Brak zaliczenia (nzal) stanowi:
- obecność mniej niż 90%,
- bierny udział w wykładzie,
- naganna postawa (brak respektowania czasu trwania wykładu,
zajmowanie się sprawami innymi, nie związanymi z wykładem: śledzenie stron internetowych, używanie telefonu komórkowego, czytanie książki itp., przejawianie zachowań zmuszających wykładowcę do przerwania wykładu)
- uzyskanie oceny niedostatecznej z odpowiedzi ustnej/pisemnej na wylosowane 3 pytania.
Seminarium audytoryjne (SA):
Podstawę do uzyskania zaliczenia na ocenę (Z/O) stanowi:
Zasady obecności studenta na ćwiczeniach prowadzący podaje do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach.
F1 obecność na zajęciach zgodnie z harmonogramem;
F2 ocena aktywności studenta na zajęciach i/lub odpowiedź ustna;
F3 ocena wykonanego zadania z zakresu treści odnoszących się
do efektów uczenia się z dziedziny umiejętności, wykonane
przez studenta w czasie trwania ćwiczeń - Mini-CEX (miniclinical
examination).
P - ustalenie zaliczenia z ćwiczeń odbywa się na podstawie uzyskania
zaliczenia ocen cząstkowych.
ZALICZENIE KOŃCOWE z przedmiotu:
Warunki zaliczenia przedmiotu stanowią:
- uzyskanie zaliczenia z wykładów,
- uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń.
Forma zaliczenia o kolokwium pisemne, test jednokrotnego wyboru, zdań
niedokończonych, pytań otwartych i półotwartych.
Literatura
1. Wrońska I i Mariański J. (red.), Etyka w pracy pielęgniarskiej: podręcznik
Obowiązuje od roku akademickiego 2021/2022 dla studentów i absolwentów wydziału pielęgniarstwa i nauk o zdrowiu akademii medycznych, praca zbiorowa pod red. Ireny Wrońskiej i Janusza Mariańskiego, Wydawnictwo Czelej, Lublin 2003.
2. Konstańczak S.: Etyka pielęgniarska. Wydawnictwo Difim, Warszawa 2010.
3. Nowak P. Etyka, śmierć i transplantacje. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków,2019.
4. V. E. Frankl, Człowiek w poszukiwaniu sensu życia, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2009.
5. Kodeks Etyki Zawodowej Pielęgniarki i Położnej Rzeczypospolitej Polskiej.
6. Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych. Wartości moralne, etyczne i odpowiedzialność w pracy
pielęgniarki i położnej - materiały konferencyjne. Warszawa 2006, wyd.1
7. Fray S. T., Johnstone M., J.: Etyka w praktyce pielęgniarskiej. Zasady podejmowania decyzji etycznych. Wydawnictwo Makmed, Warszawa-Lublin 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: