Podstawy pielęgniarstwa 14-PIEL-D3.1-PP
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Ogólnie: Grażyna Bączyk Autor; Sławomira Kubiak Autor; Katarzyna Plagens-Rotman, Podstawy
pielęgniarstwa. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa Gniezno 2013.
Katarzyna Augustyniuk red. Check-listy czynności i zabiegów pielęgniarskich: podstawy
pielęgniarstwa: kierunek pielęgniarstwo. [t.1].Wydawnictwo Pomorskiego Uniwersytetu
Medycznego Szczecin 2020
| W cyklu 2022/23-Z: Grażyna Bączyk Autor; Sławomira Kubiak Autor; Katarzyna Plagens-Rotman, Podstawy
pielęgniarstwa. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa Gniezno 2013.
Katarzyna Augustyniuk red. Check-listy czynności i zabiegów pielęgniarskich: podstawy
pielęgniarstwa: kierunek pielęgniarstwo. [t.1].Wydawnictwo Pomorskiego Uniwersytetu
Medycznego Szczecin 2020 |
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
C.W1. uwarunkowania rozwoju pielęgniarstwa na tle transformacji
opieki pielęgniarskiej i profesjonalizacji współczesnego pielęgniarstwa;
C.W2. pojęcie pielęgnowania, w tym wspierania, pomagania i towarzyszenia;
C.W3. funkcje i zadania zawodowe pielęgniarki oraz rolę pacjenta w procesie realizacji opieki pielęgniarskiej;
C.W4. proces pielęgnowania (istota, etapy, zasady) i primary nursing
(istota, odrębności) oraz wpływ pielęgnowania tradycyjnego na funkcjonowanie praktyki pielęgniarskiej;
C.W5. klasyfikacje diagnoz i praktyk pielęgniarskich;
C.W6. istotę opieki pielęgniarskiej opartej o wybrane założenia teoretyczne (Florence Nightingale, Virginia Henderson, Dorothea Orem, Callista Roy, Betty Neuman);
C.W7. istotę, cel, wskazania, przeciwwskazania, powikłania, obowiązujące zasady i technikę wykonywania podstawowych czynności pielęgniarskich, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych rehabilitacyjnych;
C.W8. zadania pielęgniarki w opiece nad pacjentem zdrowym,
zagrożonym chorobą, chorym i o niepomyślnym rokowaniu;
C.W9. zakres i charakter opieki pielęgniarskiej w wybranych stanach
pacjenta, sytuacjach klinicznych, w deficycie samoopieki,
zaburzonym komforcie, zaburzonej sferze psychoruchowej;
C.W10. zakres opieki pielęgniarskiej i interwencji pielęgniarskich
w wybranych diagnozach pielęgniarskich;
C.W11. udział pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym
w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji
C.U1. stosować wybraną metodę pielęgnowania w opiece
nad pacjentem;
C.U2. Gromadzić informacje metodą wywiadu, obserwacji, pomiarów, badania przedmiotowego, analizy dokumentacji w celu rozpoznawania stanu zdrowia pacjenta i sformułowania diagnozy pielęgniarskiej;
C.U3. ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej oraz realizować
ją wspólnie z pacjentem i jego rodziną;
C.U4. monitorować stan zdrowia pacjenta podczas pobytu
w szpitalu lub innych jednostkach organizacyjnych systemu
ochrony zdrowia
C.U5. dokonywać bieżącej i końcowej oceny stanu zdrowia pacjenta
i podejmowanych działań pielęgniarskich;
C.U6. wykonywać testy diagnostyczne dla oznaczenia ciał ketonowych i glukozy we krwi i w moczu oraz cholesterolu we krwi oraz inne testy paskowe;
C.U7. prowadzić, dokumentować i oceniać bilans płynów pacjenta;
C.U8. wykonywać pomiar temperatury ciała, tętna, oddechu, ciśnienia tętniczego krwi, ośrodkowego ciśnienia żylnego, obwodów, saturacji, szczytowego przepływu wydechowego oraz pomiary antropometryczne (pomiar masy ciała, wzrostu, wskaźnika BMI, wskaźników dystrybucji tkanki tłuszczowej: WHR, WHtR, grubości fałdów skórno-tłuszczowych);
C.U9. pobierać materiał do badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych oraz asystować lekarzowi przy badaniach diagnostycznych;
C.U10. stosować zabiegi przeciwzapalne;
C.U11. przechowywać i przygotowywać leki zgodnie z obowiązującymi standardami;
C.U12. Podawać pacjentowi leki różnymi drogami, zgodnie z pisemnym zleceniem lekarza lub zgodnie z posiadanymi kompetencjami oraz obliczać dawki leków;
C.U13. wykonywać szczepienia przeciw grypie, WZW i tężcowi;
C.U14. wykonywać płukanie jamy ustnej, gardła, oka, ucha, żołądka, pęcherza moczowego, przetoki jelitowej i rany;
C.U15. zakładać i usuwać cewnik z żył obwodowych, wykonywać
kroplowe wlewy dożylne oraz monitorować i pielęgnować miejsce wkłucia obwodowego, wkłucia centralnego i portu naczyniowego;
C.U16. wykorzystywać dostępne metody karmienia pacjenta (doustnie, przez zgłębnik, przetoki odżywcze);
C.U17. przemieszczać i pozycjonować pacjenta z wykorzystaniem
różnych technik i metod;
C.U18. wykonywać gimnastykę oddechową i drenaż ułożeniowy,
odśluzowywanie dróg oddechowych i inhalację;
C.U19. wykonywać nacieranie, oklepywanie, ćwiczenia czynne i bierne;
C.U20. wykonywać zabiegi higieniczne;
C.U21. pielęgnować skórę i jej wytwory oraz błony śluzowe z zastosowaniem środków farmakologicznych i materiałów medycznych, w tym stosować kąpiele lecznicze;
C.U22. oceniać ryzyko rozwoju odleżyn i stosować działania profilaktyczne;
C.U23. wykonywać zabiegi doodbytnicze;
C.U24. zakładać cewnik do pęcherza moczowego, monitorować diurezę i usuwać cewnik;
C.U25. zakładać zgłębnik do żołądka oraz monitorować i usuwać zgłębnik;
C.U26. prowadzić dokumentację medyczną oraz posługiwać się nią;
C.U49. stosować środki ochrony własnej, pacjentów i współpracowników przed zakażeniami.
C.K1. kierowania się dobrem pacjenta,
C.K2. poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece,
C.K3. okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych;
C.K4. przejawiania empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną oraz współpracownikami;
C.K5. przestrzegania praw pacjenta;
C.K6. zachowywania w tajemnicy informacji związanych z pacjentem;
C.K7. samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie
z zasadami etyki;
C.K8. współdziałania w zespole interdyscyplinarnym w rozwiązywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej;
C.K9. przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad
pacjentem;
C.K10. ponoszenia odpowiedzialności za wykonywanie czynności
zawodowych;
C.K11. zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
C.K12. przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta;
C.K13. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych;
C.K14. dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych;
C.K15. systematycznej aktualizacji wiedzy zawodowej i kształtowania swoich umiejętności i kompetencji społecznych, dążenia do profesjonalizmu.
Kryteria oceniania
SPOSOBY OCENY:
F - Formułująca
P - Podsumowująca
Zaliczenie każdej z form zajęć przedmiotu stanowi podstawę dopuszczenia do egzaminu
na zakończenie całego modułu (semestr II).
F1. Obecność na zajęciach
F2. Aktywność na zajęciach i/lub odpowiedź ustna
F3. Ocena wykonanego zadania - mini-CEX (mini-clinical examination)
F4. Ocena pracy pisemnej i/lub ocena odpowiedzi ustnej/pisemnej na 3 pytania
P. Egzamin końcowy
- egzamin teoretyczny
- egzamin praktyczny OSCE
Praktyki zawodowe
120 godzin praktyk zawodowych realizowanych w placówkach leczniczych - oddział chorób wewnętrznych
Tematyka:
1.Zapoznanie z topografią szpitala i oddziału. Specyfika i
organizacja pracy w oddziale. Poznanie chorych
przebywających w oddziale.
2. Prowadzenie wywiadu z chorym. Metody gromadzenia danych.
Dokumentacja medyczna.
3. Przyjęcie chorego do oddziału.
4. Udział pielęgniarki w diagnostyce schorzeń internistycznych.
5. Obserwacja objawów chorobowych ze strony poszczególnych
układów.
6. Rozpoznawanie problemów bio - psycho - społecznych u
pacjentów
7. Profilaktyka odleżyn. Pielęgnowanie pacjentów z odleżynami.
8. Prowadzenie Procesu Pielęgnowania.
9. Udział pielęgniarki w leczeniu farmakologicznym, w tym: drogi i
zasady podawania leków.
10. Cewnikowanie pęcherza moczowego. Proces Pielęgnowania u pacjenta.
11. Zasady i technika podawania leków drogą wstrzyknięć.
12. Rola edukacyjna pielęgniarki. Promocja zdrowia. Postępowanie
dietetyczne.
Literatura
1.Danuta Zarzycka, Barbara Ślusarska, Podstawy pielęgniarstwa. Tom 1 Założenia koncepcyjno-
empiryczne opieki pielęgniarskiej. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2017.
2. Anna Majda, Danuta Zarzycka, Barbara Ślusarska, Podstawy pielęgniarstwa. Tom 2. Wybrane
umiejętności i procedury opieki pielęgniarskiej. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2017.
3. Maria Kózka, Lucyna Płaszewska-Żywko, Procedury pielęgniarskie. Podręcznik dla studiów
medycznych, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011
4. Andrzej Krupniewicz red. Podstawy pielęgniarstwa. Repetytorium przedegzaminacyjne. Edra Urban&Partner,
Wrocław 2018.
5. Barbara Ślusarska, Danuta Zarzycka, Anna Majda. Umiejętności pielęgniarskie. Katalog check-list. PZWL
Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2017.
6. Marzena Jaciubek. Podstawowe procedury pielęgniarskie. Edra Urban&Partner, Wrocław 2021
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: