Choroby wewnętrzne i pielęgniarstwo internistyczne 14-PIEL-D3.2-ZP-ChW
1. Etiologia, patogeneza i obraz kliniczny wybranych chorób układu krążenia, serca i naczyń: choroba niedokrwienna serca, zawał serca (objawy kliniczne, diagnostyka, leczenie), niewydolność serca ostra i przewlekła - epidemiologia, klinika, diagnostyka, leczenie. Niewydolność krążenia. Nadciśnienie pierwotne
i wtórne. Pielęgnowanie chorych w schorzeniach układu krążenia. Rola pielęgniarki w diagnostyce – ekg, próba wysiłkowa, Holter EKG,Holter RR
2. Choroby naczyń obwodowych: choroba Raynauda, miażdżyca zarostowa kończyn.
3. Etiologia, patogeneza i obraz kliniczny wybranych chorób układu oddechowego: zapalenie płuc i oskrzeli, atypowe zapalenie płuc. Przewlekła obturacyjna choroba płuc. Astma oskrzelowa. Choroby nowotworowe płuc. Pielęgnowanie chorych
w chorobach układu oddechowego.
4. Etiologia, patogeneza i obraz kliniczny wybranych chorób układu pokarmowego: choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, zapalenia jelit, zapalenie pęcherzyka żółciowego, kamica, lamblioza. Wirusowe zapalenia wątroby (typu A, B, C). Marskość wątroby. Ostre i przewlekłe zapalenie trzustki. Nowotwory przewodu pokarmowego. Pielęgnowanie chorych z chorobami układu pokarmowego.
semestr III
LP Zakres tematyczny Odniesienie zakresu tematycznego
do konkretnego modułowego efektu uczenia się
5. Etiologia, patogeneza i obraz kliniczny wybranych chorób układu dokrewnego: nadczynność i niedoczynność tarczycy, przytarczyc.
Cukrzyca – etiopatogeneza, powikłania, leczenie, profilaktyka. Pielęgnowanie chorych z cukrzycą i innymi schorzeniami układu hormonalnego.
6. Etiologia, patogeneza i obraz kliniczny wybranych chorób układu moczowego: ostre i przewlekłe odmiedniczkowe zapalenie nerek, ostre i przewlekłe kłębuszkowe zapalenie nerek, kamica moczowa wielotorbielowate zwyrodnienie nerek, ostra i przewlekła niewydolność nerek, infekcje dolnych dróg moczowych. Pielęgnowanie pacjentów z chorobami układu moczowego.
semestr IV
LP Zakres tematyczny Odniesienie zakresu tematycznego
do konkretnego modułowego efektu uczenia się
1. Etiologia, patogeneza i obraz kliniczny wybranych chorób reumatycznych: dna moczanowa pierwotna i wtórna, zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa, reumatoidalne zapalenie stawów, zapalenia kostno-stawowe ostre i przewlekłe. Pielęgnowanie chorych ze schorzeniami narządu ruchu.
2. Hematologia w praktyce pielęgniarskiej: niedokrwistość
z niedoboru żelaza, niedokrwistość megaloblastyczna, niedokrwistości hemolityczne. Małopłytkowość. Skazy naczyniowe.
Pielęgnowanie chorych o niepomyślnym rokowaniu i w stanie terminalnym.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Realizowany w terenie
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
MODUŁOWE EFEKTY UCZENIA SIĘ
Kod modułowego efektu uczenia się Treść modułowego efektu uczenia się Metody weryfikacji
efektu uczenia się
WIEDZA
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
D.W1. czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów
w różnym wieku; test pisemny i/ lub odpowiedź ustna
D.W2. etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami
w wybranych chorobach ; test pisemny i/ lub odpowiedź ustna
D.W3. zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem
w pielęgniarstwie internistycznym, chirurgicznym, położniczo-ginekologicznym,pediatrycznym, geriatrycznym, neurologicznym, psychiatrycznym, w intensywnej opiece medycznej, opiece paliatywnej, opiece długoterminowej; test pisemny i/ lub odpowiedź ustna
D.W4. rodzaje badań diagnostycznych i zasady ich zlecania; test pisemny i/ lub odpowiedź ustna
D.W5. zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych,
a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach
i zabiegach; test pisemny i/ lub odpowiedź ustna
D.W6. właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania; test pisemny i/ lub odpowiedź ustna
D.W7. standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece
nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia; test pisemny i/ lub odpowiedź ustna
D.W8. reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala
i hospitalizację; test pisemny i/lub odpowiedź ustna
D.W9. proces starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym i ekonomicznym; test pisemny i/lub odpowiedź ustna
D.W10. zasady organizacji opieki specjalistycznej (geriatrycznej, intensywnej opieki medycznej, neurologicznej, psychiatrycznej, pediatrycznej, internistycznej, chirurgicznej, paliatywnej, długoterminowej oraz na bloku operacyjnym); test pisemny i/ lub odpowiedź ustna
D.W11. etiopatogenezę najczęstszych schorzeń wieku podeszłego; test pisemny i/ lub odpowiedź ustna
D.W12. narzędzia i skale oceny wsparcia osób starszych i ich rodzin oraz zasady ich aktywizacji; test pisemny i/ lub odpowiedź ustna
D.W18. metody, techniki i narzędzia oceny stanu świadomości
i przytomności; test pisemny i/ lub odpowiedź ustna
D.W20. zasady obowiązujące przy zastosowaniu przymusu bezpośredniego; test pisemny i/ lub odpowiedź ustna
D.W25. zasady opieki nad pacjentem z przetoką jelitową i moczową; test pisemny i/ lub odpowiedź ustna
D.W31. patofizjologię i objawy kliniczne chorób stanowiących zagrożenie dla życia (niewydolność oddechowa, niewydolność krążenia, niewydolność układu nerwowego, wstrząs, sepsa); test pisemny i/ lub odpowiedź ustna
D.W32. metody i skale oceny bólu, poziomu sedacji oraz zaburzeń snu oraz stanów delirycznych u pacjentów w stanach zagrożenia życia; test pisemny i/ lub odpowiedź ustna
D.W33. metody i techniki komunikowania się z pacjentem niezdolnym do nawiązania i podtrzymania efektywnej komunikacji ze względu na stan zdrowia lub stosowane leczenie. test pisemny i/ lub odpowiedź ustna
UMIEJĘTNOŚCI
W zakresie umiejętności student potrafi:
D.U1. gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej; obserwacja 360*, dokumentacja
umiejętności w dzienniku
umiejętności zawodowych, opracowanie procesu pielęgnowania, odpowiedź pisemna i/lub test i/lub odpowiedź ustna, Mini-CEX (mini – clinical examination)
D.U2. prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów
w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień; obserwacja 360*, dokumentacja
umiejętności w dzienniku
umiejętności zawodowych, opracowanie procesu pielęgnowania, odpowiedź pisemna i/lub test i/lub odpowiedź ustna
D.U3. prowadzić profilaktykę powikłań występujących
w przebiegu chorób; obserwacja 360*, dokumentacja
umiejętności w dzienniku
umiejętności zawodowych, opracowanie procesu pielęgnowania, odpowiedź pisemna i/lub test i/lub odpowiedź ustna, Mini-CEX (mini – clinical examination)
D.U4. organizować izolację pacjentów z chorobą zakaźną
w miejscach publicznych i w warunkach domowych; obserwacja 360*, dokumentacja
umiejętności w dzienniku
umiejętności zawodowych, opracowanie procesu pielęgnowania, odpowiedź pisemna i/lub test i/lub odpowiedź ustna
D.U6. dobierać technikę i sposoby pielęgnowania rany,
w tym zakładania opatrunków; obserwacja 360*, dokumentacja
umiejętności w dzienniku
umiejętności zawodowych, opracowanie procesu pielęgnowania, odpowiedź pisemna i/lub test i/lub odpowiedź ustna
D.U7. dobierać metody i środki pielęgnacji ran na podstawie
ich klasyfikacji; obserwacja 360*, dokumentacja
umiejętności w dzienniku
umiejętności zawodowych, opracowanie procesu pielęgnowania, odpowiedź pisemna i/lub test i/lub odpowiedź ustna
D.U8. rozpoznawać powikłania po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i zabiegach operacyjnych; obserwacja 360*, dokumentacja
umiejętności w dzienniku
umiejętności zawodowych, opracowanie procesu pielęgnowania, odpowiedź pisemna i/lub test i/lub odpowiedź ustna
D.U9. doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii; obserwacja 360*, dokumentacja
umiejętności w dzienniku
umiejętności zawodowych, opracowanie procesu pielęgnowania, odpowiedź pisemna i/lub test i/lub odpowiedź ustna, Mini-CEX (mini – clinical examination)
D.U10. wykonywać badanie elektrokardiograficzne i rozpoznawać zaburzenia zagrażające życiu; obserwacja 360*, dokumentacja
umiejętności w dzienniku
umiejętności zawodowych, opracowanie procesu pielęgnowania, odpowiedź pisemna i/lub test i/lub odpowiedź ustna
D.U11. modyfikować dawkę stałą insuliny szybko-
i krótkodziałającej; obserwacja 360*, dokumentacja
umiejętności w dzienniku
umiejętności zawodowych, opracowanie procesu pielęgnowania, odpowiedź pisemna i/lub test i/lub odpowiedź ustna, Mini-CEX (mini – clinical examination)
D.U12. przygotowywać pacjenta fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych; obserwacja 360*, dokumentacja
umiejętności w dzienniku
umiejętności zawodowych, opracowanie procesu pielęgnowania, odpowiedź pisemna i/lub test i/lub odpowiedź ustna
D.U14. przygotowywać zapisy form recepturowych substancji leczniczych w ramach kontynuacji leczenia; obserwacja 360*, dokumentacja
umiejętności w dzienniku
umiejętności zawodowych, opracowanie procesu pielęgnowania, odpowiedź pisemna i/lub test i/lub odpowiedź ustna
D.U15. dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę
jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską,
z uwzględnieniem narzędzi informatycznych
do gromadzenia danych; obserwacja 360*, dokumentacja
umiejętności w dzienniku
umiejętności zawodowych, opracowanie procesu pielęgnowania, odpowiedź pisemna i/lub test i/lub odpowiedź ustna
D.U16. uczyć pacjenta i jego opiekuna doboru oraz użytkowania sprzętu pielęgnacyjno-rehabilitacyjnego i wyrobów medycznych; obserwacja 360*, dokumentacja
umiejętności w dzienniku
umiejętności zawodowych, opracowanie procesu pielęgnowania, odpowiedź pisemna i/lub test i/lub odpowiedź ustna
D.U17. prowadzić u osób dorosłych i dzieci żywienie dojelitowe
(przez zgłębnik i przetokę odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe; obserwacja 360*, dokumentacja
umiejętności w dzienniku
umiejętności zawodowych, opracowanie procesu pielęgnowania, odpowiedź pisemna i/lub test i/lub odpowiedź ustna
D.U18. rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego; obserwacja 360*, dokumentacja
umiejętności w dzienniku
umiejętności zawodowych, opracowanie procesu pielęgnowania, odpowiedź pisemna i/lub test i/lub odpowiedź ustna
D.U19. pielęgnować pacjenta z przetoką jelitową oraz rurką intubacyjną i tracheotomijną; obserwacja 360*, dokumentacja
umiejętności w dzienniku
umiejętności zawodowych, opracowanie procesu pielęgnowania, odpowiedź pisemna i/lub test i/lub odpowiedź ustna, Mini-CEX (mini – clinical examination)
D.U21. prowadzić rehabilitację przyłóżkową i aktywizację
z wykorzystaniem elementów terapii zajęciowej; obserwacja 360*, dokumentacja
umiejętności w dzienniku
umiejętności zawodowych, opracowanie procesu pielęgnowania, odpowiedź pisemna i/lub test i/lub odpowiedź ustna
D.U22. przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego
o stanie zdrowia pacjenta; obserwacja 360*, dokumentacja
umiejętności w dzienniku
umiejętności zawodowych, opracowanie procesu pielęgnowania, odpowiedź pisemna i/lub test i/lub odpowiedź ustna
D.U23. asystować lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych; obserwacja 360*, dokumentacja
umiejętności w dzienniku
umiejętności zawodowych, opracowanie procesu pielęgnowania, odpowiedź pisemna i/lub test i/lub odpowiedź ustna
D.U24. oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie
oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe; obserwacja 360*, dokumentacja
umiejętności w dzienniku
umiejętności zawodowych, opracowanie procesu pielęgnowania, odpowiedź pisemna i/lub test i/lub odpowiedź ustna, Mini-CEX (mini – clinical examination)
D.U25. postępować zgodnie z procedurą z ciałem zmarłego pacjenta; obserwacja 360*, dokumentacja
umiejętności w dzienniku
umiejętności zawodowych, opracowanie procesu pielęgnowania, odpowiedź pisemna i/lub test i/lub odpowiedź ustna
D.U26. przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza; obserwacja 360*, dokumentacja
umiejętności w dzienniku
umiejętności zawodowych, opracowanie procesu pielęgnowania, odpowiedź pisemna i/lub test i/lub odpowiedź ustna
D.U27. udzielać pierwszej pomocy w stanach bezpośredniego zagrożenia życia. obserwacja 360*, dokumentacja
umiejętności w dzienniku
umiejętności zawodowych, opracowanie procesu pielęgnowania, odpowiedź pisemna i/lub test i/lub odpowiedź ustna
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
D.K1. kierowania się dobrem pacjenta, obserwacja 360*, ocena nauczyciela
D.K2. poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, obserwacja 360*, ocena nauczyciela
D.K3. okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych
i kulturowych; obserwacja 360*, ocena nauczyciela
D.K4. przejawiania empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną oraz współpracownikami; obserwacja 360*, ocena nauczyciela
D.K5. przestrzegania praw pacjenta; obserwacja 360*, ocena nauczyciela
D.K6. zachowywania w tajemnicy informacji związanych
z pacjentem; obserwacja 360*, ocena nauczyciela
D.K7. samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie
z zasadami etyki; obserwacja 360*, ocena nauczyciela
D.K8. współdziałania w zespole interdyscyplinarnym
w rozwiązywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej; obserwacja 360*, ocena nauczyciela
D.K9. przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem; obserwacja 360*, ocena nauczyciela
D.K10. ponoszenia odpowiedzialności za wykonywanie czynności zawodowych; obserwacja 360*, ocena nauczyciela
D.K11. zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności
z samodzielnym rozwiązaniem problemu; obserwacja 360*, ocena nauczyciela
D.K12. przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta; obserwacja 360*, ocena nauczyciela
D.K13. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń
w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych; obserwacja 360*, ocena nauczyciela
D.K14. dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych; obserwacja 360*, ocena nauczyciela
D.K15. systematycznej aktualizacji wiedzy zawodowej
i kształtowania swoich umiejętności i kompetencji społecznych, dążenia do profesjonalizmu. obserwacja 360*, ocena nauczyciela
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENY ODPOWIEDZI USTNEJ Skala ocen odpowiedzi ustnej
w odniesieniu do ilości uzyskanych punktów
Lp. KRYTERIA Liczba punktów
bardzo dobry 16
1. Zasób wiadomości, zrozumienie tematu. 0-5 dobry plus 15
2. Aktualność wiedzy z zakresu poruszanego tematu. 0-5 dobry 13-14
3. Zastosowanie prawidłowej terminologii. 0-3 dostateczny plus 11-12
4. Spójność konstrukcji wypowiedzi. 0-3 dostateczny 9-10
RAZEM: 16 pkt niedostateczny <8
KRYTERIA OCENY PROCESU PIELĘGNOWANIA Skala ocen procesu pielęgnowania
w odniesieniu do ilości uzyskanych punktów
Lp. KRYTERIA Liczba punktów
bardzo dobry
19-20
1. Proces pielęgnowania odpowiada studium przypadku. 0-3
2. Umiejętność prawidłowego formułowania diagnozy pielęgniarskiej. 0-3
3. Właściwa hierarchia prezentowanych diagnoz. 0-3 dobry plus 17-18
4. Planowanie działań zgodnie z aktualną wiedzą pielęgniarską. Proponowany sposób realizacji/ proponowane interwencje adekwatne do stanu zdrowia oraz do posiadanych zasobów. 0-3
dobry
15-16
5. Zasób wiadomości, zrozumienie tematu. 0-3 dostateczny plus 13-14
6. Zastosowanie prawidłowej terminologii. 0-3 dostateczny 11-12
7. Estetyka pracy. 0-2 niedostateczny <10
RAZEM: 20 pkt
KRYTERIA OCENY mini-CEX Skala ocen mini-CEX
w odniesieniu do ilości uzyskanych punktów
Lp. KRYTERIA Liczba punktów
poziom wysoko zadowalający 7-9
1. Umiejętność gromadzenia informacja o pacjencie 0-3
2. Prawidłowość przeprowadzonego badania fizykalnego. 0-3 poziom zadowalający 4-6
3. Umiejętność udzielenia informacji zwrotnej pacjentowi. 0-3 poziom niezadowalający 1-3
RAZEM: 9 pkt.
KRYTERIA OCENY TESTU
bardzo dobry (5,0) bdb powyżej 91 % poprawnych odpowiedzi
dobry plus (4,5) db plus 81 – 90 % poprawnych odpowiedzi
dobry (4,0) db 71 – 80 % poprawnych odpowiedzi
dostateczny plus (3,5) dst plus 66 – 70 % poprawnych odpowiedzi
dostateczny (3,0) dst 60 – 65 % poprawnych odpowiedzi
niedostateczny (2,0) ndst poniżej 60% poprawnych odpowiedzi
Praktyki zawodowe
160h
Literatura
1. Szczeklik Andrzej (red.); Choroby wewnętrzne: kompendium medycyny praktycznej; Kraków: Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, 2018.
2. Talarska Dorota (red.); Pielęgniarstwo internistyczne: podręcznik dla studiów medycznych; Warszawa: Wydaw. Lekarskie PZWL, 2017.
3. Szczeklik A., Gajewski P. Interna Szczeklika – Podręcznik chorób wewnętrznych . PIEBM Medycyna Praktyczna Kraków 2018.
4. Jurkowska G., Łagoda K. (red) Pielęgniarstwo internistyczne Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2011.
5. Colbert D:[przekład Malczak Ł] Choroby serca. Wydanie zaktualizowane. Kraków: M Wydawnictwo, copyright 2016.
6. Cymerys M, Tykarski A, Pupek- Musialik D, Rutz- Danielczak A. Kliniczny zarys chorób wewnętrznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im.Karola Marcinkowskiego w Poznaniu; 2013.
7. Laflamme D. Kardiologia Kompendium. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2018.
8. Leach O. A, Gijs I. van Boxel ; [red. nauk. Kokot F.; tł. z jęz. ang. 4. wyd. Wencka B.[et al.].Choroby wewnętrzne - Wrocław : Edra Urban & Partner, cop. 2016.
9. Daniluk J, Jurkowska G. Zarys chorób wewnętrznych dla studentów pielęgniarstwa; (red.) Wydawnictwo Czelej, 2014.
10. Karges W, Dahouk S; red. nauk. wyd. pol. Kokot F ; z jęz. niem. tł. Gąsior Z.[et al.]. Interna
w 5 dni- Wyd. 1 - 2 dodr. - Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2015.
11. Gerd Herold i współaut. Medycyna wewnętrzna: repetytorium dla studentów medycyny i lekarzy. Wyd. 3 popr. I unowocześnione. Warszawa: Wydaw. Lekarskie PZWL, cop. 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: