Research Project 14-PIEL-SK-RP
Chirurgia i pielęgniarstwo chirurgiczne
Centrum Symulacji – ćwiczenia poświęcone są przygotowaniu pacjentów do operacji oraz pielęgnowaniu pacjentów po operacjach w różnych schorzeniach chirurgicznych
Praktyka w szpitalu – Zapoznanie ze specyfiką oddziału, dokumentacją i zadaniami pielęgniarki chirurgicznej. Przygotowanie pacjenta do operacji w trybie pilnym i planowym. Pielęgnowanie chorego po operacji w dobie 0, 1 i 2. Powikłania pooperacyjne, podział i profilaktyka. Planowanie opieki pielęgniarskiej nad pacjentem z różnymi schorzeniami chirurgicznymi.
Ginekologia i położnictwo.
CSM- Opieka pielęgniarska nad położnicą z rzucawką połogową. Profilaktyka powikłań. Przygotowanie fizyczne i psychiczne podopiecznej do zabiegu łyżeczkowania jamy macicy z powodu poronienia. Powikłany okres pooperacyjny po zabiegu ginekologicznym. Rozpoznanie powikłań, zadania pielęgniarki.
Obserwacja i pielęgnacja położnicy w pierwszych dobach
po porodzie fizjologicznym i cięciu cesarskim.
Udział pielęgniarki w diagnostyce ginekologicznej
Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne.
Badania diagnostyczne w neurologii. Przygotowanie chorego
do badań diagnostycznych i pielęgnowanie po ich wykonaniu.
Opieka paliatywna- Monitorowanie typowych objawów towarzyszących zaawansowanej chorobie nowotworowej.
Planowanie, organizowanie i sprawowanie opieki nad pacjentem, w oddziale opieki paliatywnej
Charakterystyka grupy leków, dróg ich podawania pacjentowi
Rola pielęgniarki w zapobieganiu, monitorowaniu i leczeniu bólu . Objawy procesu umierania.
Choroby wewnętrzne
CSM- Wykonanie i interpretacja zapisu EKG. Analiza podstawowych zaburzeń rytmu serca Postępowanie w wybranych przypadkach internistycznych.
Placówka lecznicza- Problemy opieki nad chorymi z chorobami narządów wewnętrznych zależnie od przebiegu procesu chorobowego.
Zespól terapeutyczny; zadania pielęgniarki wobec chorego podczas hospitalizacji.
Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne.
Centrum symulacji – Badanie fizykalne dziecka. Technika wykonywania podstawowych pomiarów antropometrycznych Wybrane stany ostre w pediatrii.
Praktyka w szpitalu – Aspekty opieki nad niemowlęciem i małym dzieckiem.
Rozwój psychomotoryczny dziecka w pierwszych 12 miesiącach życia.
Żywienie dziecka do 3 roku życia. Leki stosowane na oddziale. Sposoby
podawania leków, zasady podawania leków różnymi drogami.
Pielegniarstwo transplantacyjne
Praktyka w szpitalu- Pielęgnowanie biorcy w okresie kwalifikacji do przeszczepu. Pielęgnowanie biorcy w okresie oczekiwania. Pielęgnowanie biorcy w okresie okołooperacyjnym i po transplantacji.
Praktyczne aspekty psychodietetyki.
Modyfikacja zachowań/Interwencja psychologiczna a psychodietetyka.
Motywacja i jej rola w psychodietetyce. Emocje i ich regulacja a jedzenie.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
1) rozwój, budowę i funkcje organizmu człowieka w warunkach prawidłowych
i patologicznych;
2) etiologię, patomechanizm, objawy kliniczne, przebieg i sposoby postępowania
diagnostycznego i terapeutycznego w wybranych jednostkach chorobowych;
3) uwarunkowania i mechanizmy funkcjonowania człowieka zdrowego i chorego;
4) system opieki zdrowotnej w Rzeczypospolitej Polskiej i wybranych państwach
członkowskich Unii Europejskiej;
5) zasady promocji zdrowia i profilaktyki chorób;
6) modele opieki pielęgniarskiej nad osobą zdrową, chorą, z niepełnosprawnością
i umierającą;
7) etyczne, społeczne i prawne uwarunkowania wykonywania zawodu pielęgniarki.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
1) udzielać świadczeń w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki chorób;
2) udzielać pierwszej pomocy i podejmować działania ratownicze w ramach resuscytacji krążeniowo-oddechowej;
3) rozpoznawać problemy zdrowotne i określać priorytety w opiece pielęgniarskiej;
4) samodzielnie organizować, planować i sprawować całościową i zindywidualizowaną opiekę pielęgniarską nad osobą chorą, z niepełnosprawnością i umierającą, wykorzystując wskazania aktualnej wiedzy medycznej;
5) samodzielnie udzielać świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych (w zakresie określonym w przepisach);
6) decydować o rodzaju i zakresie świadczeń opiekuńczo-pielęgnacyjnych;
7) współpracować z rodziną lub opiekunem pacjenta w realizacji ustalonych celów opieki pielęgniarskiej oraz prowadzonych działań edukacyjnych;
8) przeprowadzać badanie podmiotowe i przedmiotowe w celu postawienia diagnozy pielęgniarskiej;
9) wystawiać recepty na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne, niezbędne do kontynuacji leczenia w ramach realizacji zleceń lekarskich;
10) dokonywać analizy jakości opieki pielęgniarskiej;
11) organizować pracę własną i podległego personelu oraz współpracować w zespołach opieki zdrowotnej.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
1) kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób
powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych
i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną;
2) przestrzegania praw pacjenta;
3) samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym
przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
4) ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe;
5) zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
6) przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta;
7) dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.
Kryteria oceniania
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Mark Radford; Maria Kisiel; Alison Smith. Oxford Handbook of Surgical Nursing.
2. Brian A. Magowan, Philip Owen, Andrew Thomson, Elizabeth A Layden, Mayank Madhra. Clinical Obstetrics and Gynaecology. Elsevier.
3. Joanne Hickey PhD Clinical Practice of Neurological & Neurosurgical Nursing.
4. Ferrell Betty Rolling. Oxford Textbook of Palliative Nursing.
5. Sarah Renton & Claire McGuinness & Evelyn Strachan. Clinical Nursing Practices, 6th Edition.
6.Springer Publishing Company. Pediatric Nursing Certification Express Review.
7. Lerret, Stacee; Cupples, Sandra A.; Ohler, Linda; McCalmont, Vicki. Core Curriculum for Transplant Nurses. Lippincott Williams and Wilkins
8. Elizabeth M. Perpetua, Patricia Keegan. Cardiac Nursing. Wolters Kluwer Health
9.Wills Jane. Fundamentals of Health Promotion for Nurses. Blackwell Publ
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: