Ginekologia i opieka ginekologiczna 14-PO-D3.4-GiOG
Opanowanie wiedzy i umiejętności wykonywania i asystowania przy zabiegach diagnostycznych, leczniczych i pielęgnacyjnych, stosowanych w opiece nad kobietą we wszystkich fazach życia, w tym chorą ginekologicznie.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
D.W23. zmiany zachodzące w organizmie kobiety w różnych okresach jej życia i nieprawidłowości w budowie narządów płciowych;
D.W24. prawidłowy przebieg cyklu miesiączkowego i jego zaburzenia;
D.W25. naturalne metody regulacji poczęć i rodzaje antykoncepcji;
D.W26. granice norm i patologii seksualnych oraz zaburzenia seksualne występujące u kobiet w okresie rozrodczym;
D.W27. cele i zasady opieki prekoncepcyjnej oraz rolę położnej w opiece prekoncepcyjnej;
D.W28. czynniki wpływające na płodność kobiety i mężczyzny oraz metody diagnozowania i leczenia niepłodności;
D.W29. etiologię dysfunkcji mięśni dna miednicy oraz zasady profilaktyki zaburzeń statyki narządu rodnego i nietrzymania moczu;
D.W30. postępowanie diagnostyczne, lecznicze i pielęgnacyjne u pacjentek ze stanami zapalnymi narządów rodnych, chorobami przenoszonymi drogą płciową, zaburzeniami statyki narządu rodnego i wysiłkowym nietrzymaniem moczu;
D.W31. zasady postępowania z pacjentką przed przeprowadzeniem zabiegów ginekologicznych i po ich przeprowadzeniu oraz w trakcie radioterapii i chemioterapii, a także rolę i zadania położnej w tym zakresie;
D.W32. zmiany zachodzące w organizmie kobiety w okresie menopauzy;
D.W33. udział położnej w badaniach diagnostycznych pacjentek z chorobami ginekologicznymi i ze zmianami w gruczole piersiowym;
D.W34. etiologię i patogenezę chorób nowotworowych narządów płciowych żeńskich i gruczołu piersiowego oraz postępowanie leczniczo-pielęgnacyjne i rehabilitacyjne w tych chorobach;
D.W35. charakterystykę poszczególnych nowotworów narządu rodnego pod względem etiologii, rozpoznania histopatologicznego, objawów klinicznych, podziału na stopnie kliniczne według Międzynarodowej Federacji Ginekologów i Położników (International Federation of Gynecology and Obsterics, FIGO) oraz zaawansowania nowotworu według klasyfikacji TNM (tumor modus metastases);
D.W36. zasady i programy profilaktyki chorób nowotworowych narządu rodnego i piersi;
UMIEJĘTNOŚCI
W zakresie umiejętności student potrafi:
D.U28. sprawować opiekę ginekologiczną nad kobietą w różnych okresach jej życia i różnym stanie zdrowia;
D.U29. planować i sprawować opiekę nad kobietą i jej partnerem w okresie prekoncepcyjnym i w przypadku wystąpienia problemu niepłodności;
D.U30. planować i sprawować opiekę nad pacjentami doświadczającymi niepowodzeń w prokreacji i nad rodziną obciążoną chorobami genetycznymi;
D.U31. rozpoznawać choroby gruczołu piersiowego oraz edukować pacjentkę w zakresie samobadania i samoobserwacji;
D.U32. rozpoznawać wczesne objawy chorób nowotworowych i stany przednowotworowe narządów płciowych;
D.U33. rozpoznawać zaburzenia statyki narządu rodnego oraz uczestniczyć w leczeniu i profilaktyce nietrzymania moczu;
D.U34. rozpoznawać zaburzenia i patologie seksualne;
D.U35. przygotowywać pacjentkę do zabiegów operacyjnych ginekologicznych przeprowadzanych z zastosowaniem różnych technik oraz planować opiekę po takich zabiegach, przygotowując do samoopieki i samopielęgnacji w warunkach domowych, we współpracy z rodziną pacjentki;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
D.K1. kierowania się dobrem pacjenta,
D.K2. poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece,
D.K3. okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych;
D.K4. przejawiania empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną oraz współpracownikami;
D.K5. przestrzegania praw pacjenta;
D.K6. zachowywania w tajemnicy informacji związanych z pacjentem;
D.K7. samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki;
D.K8. współdziałania w zespole interdyscyplinarnym w rozwiązywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej;
D.K9. przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
D.K10. ponoszenia odpowiedzialności za wykonywanie czynności zawodowych;
D.K11. zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
D.K12. przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta;
D.K13. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych;
D.K14. dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych;
D.K15. systematycznej aktualizacji wiedzy zawodowej i kształtowania swoich umiejętności i kompetencji społecznych, dążenia do profesjonalizmu.
Kryteria oceniania
SPOSOBY OCENY:
F - Formułująca
P - Podsumowująca
Pozytywne zaliczenie każdej z form zajęć modułu stanowi podstawę dopuszczenia do zaliczenia końcowego przedmiotu - EGZAMINU.
Wykład (W) Zasady obecności studenta na wykładach prowadzący podaje
do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach.
F1 obecność na zajęciach zgodnie z harmonogramem;
F2 ustne/pisemne kolokwia śródsemestralne;
F3 aktywny udział w zajęciach;
F4 realizacja zleconego zadania w ramach PW;
P Ustalenie oceny z wykładów odbywa się na podstawie ocen
cząstkowych otrzymanych przez studenta w czasie
trwania zajęć i obecności na zajęciach;
Ćwiczenia (C) F1 wymagana jest 100% frekwencja, w przypadku
nieobecności studenta na zajęciach zobowiązany jest on do
odrobienia zajęć;
F1 aktywny udział w ćwiczeniach;
F2 ustne/pisemne kolokwia;
F3 zaliczanie umiejętności bieżących zdobywanych podczas
realizacji ćwiczeń;
F4 dyskusja w trakcie ćwiczeń, sprawdzająca przygotowanie
do zajęć;
P Ustalenie oceny z ćwiczeń odbywa się na podstawie ocen
cząstkowych otrzymanych przez studenta w czasie
trwania zajęć i obecności na zajęciach.
Ćwiczenia w CSM (C/CSM) F1 wymagana jest 100% frekwencja, w przypadku nieobecności studenta na zajęciach zobowiązany jest on do odrobienia zajęć;
F2 aktywny udział w ćwiczeniach;
F3 ustne/pisemne kolokwia;
F4 zaliczanie umiejętności bieżących zdobywanych podczas
realizacji ćwiczeń;
F5 dyskusja w trakcie ćwiczeń, sprawdzająca przygotowanie
do zajęć;
P Ustalenie oceny z ćwiczeń odbywa się na podstawie ocen
cząstkowych otrzymanych przez studenta w czasie
trwania zajęć i obecności na zajęciach.
Praca własna studenta pod kierunkiem nauczyciela (PW) F1 uzyskanie pozytywnej oceny z pracy zaliczeniowej;
F2 opracowanego tematu w postaci prezentacji multimedialnej;
Zajęcia praktyczne w CSM (ZP/CSM) F1 wymagana jest 100% frekwencja, w przypadku
nieobecności studenta na zajęciach zobowiązany jest on do
odrobienia zajęć;
F2 aktywny udział w zajęciach;
F3 wykonywanie czynności bieżących - zaliczenie na ocenę
z wpisaniem do Dziennika Umiejętności Zawodowych;
F4 realizacja zleconego zadania;
F5 przedłużona obserwacja opiekuna;
F6 ocena 360°;
P Ustalenie oceny z zajęć praktycznych odbywa się na podstawie
ocen cząstkowych otrzymanych przez studenta w czasie
trwania zajęć i obecności na zajęciach.
Zajęcia praktyczne (ZP) F1 wymagana jest 100% frekwencja, w przypadku
nieobecności studenta na zajęciach zobowiązany jest on do
odrobienia zajęć;
F2 aktywny udział w zajęciach;
F3 odpowiedź ustna;
F4 wykonywanie czynności bieżących - zaliczenie na ocenę
z wpisaniem do Dziennika Umiejętności Zawodowych,
F5 realizacja zleconego zadania;
F6 przedłużona obserwacja opiekuna;
F7 ocena 360°;
F8 opracowanie procesu pielęgnowania;
F9 prowadzenie dokumentacji medycznej;
P Ustalenie oceny z zajęć praktycznych odbywa się na podstawie
ocen cząstkowych otrzymanych przez studenta w czasie trwania
zajęć i obecności na zajęciach.
EGZAMIN KOŃCOWY
z przedmiotu/MODUŁU Warunki dopuszczenia do egzaminu:
uzyskanie zaliczenia z wykładów,
uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń,
uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń w CSM,
uzyskanie zaliczenia z zajęć praktycznych w CSM,
uzyskanie zaliczenia z zajęć praktycznych.
Forma egzaminu:
egzamin pisemny po V semestrze – test jednokrotnego wyboru;
KRYTERIA OCENY ODPOWIEDZI USTNEJ/PISEMNEJ (F) Skala ocen odpowiedzi ustnej (F)
w odniesieniu do ilości uzyskanych punktów
Lp. KRYTERIA Liczba punktów
bardzo dobry 16
1. Zasób wiadomości, zrozumienie tematu. 0-5 dobry plus 15
2. Aktualność wiedzy położniczej. 0-5 dobry 13-14
3. Zastosowanie prawidłowej terminologii. 0-3 dostateczny plus 11-12
4. Spójność konstrukcji wypowiedzi. 0-3 dostateczny 9-10
RAZEM: 16 pkt niedostateczny <8
KRYTERIA OCENY PRACY PISEMNEJ (F) Skala ocen pisemnej pracy (F)
w odniesieniu do ilości uzyskanych punktów
Lp. KRYTERIA Liczba punktów
bardzo dobry 19-20
1. Zgodność tematyki i treści, zrozumienie tematu. 0-5 dobry plus 17-18
2. Aktualność wiedzy położniczej. 0-5 dobry 15-16
3. Zastosowanie prawidłowej terminologii. 0-3 dostateczny plus 13-14
4. Spójność pracy. 0-3 dostateczny 11-12
5. Wybór właściwej literatury. 0-2 niedostateczny <10
6. Estetyka pracy. 0-2
RAZEM: 20 pkt
KRYTERIA OCENY PREZENTACJI MULTIMEDIALNEJ (F) Skala ocen prezentacji multimedialnej (F) w odniesieniu do ilości uzyskanych punktów
Lp. KRYTERIA Liczba punktów
bardzo dobry 19-20
1. Zgodność tematyki i treści w prezentacji, zrozumienie tematu. 0-5 dobry plus 17-18
2. Aktualność wiedzy położniczej. 0-5 dobry 15-16
3. Zastosowanie prawidłowej terminologii. 0-3 dostateczny plus 13-14
4. Zastosowanie podstawowych zasad tworzenia prezentacji multimedialnych (tytuł, cel, wybór czcionki itp.). 0-3 dostateczny 11-12
5. Wybór właściwej literatury. 0-2 niedostateczny <10
6. Estetyka pracy. 0-2
RAZEM: 20 pkt
KRYTERIA OCENY PROCESU PIELĘGNOWANIA (F) Skala ocen procesu pielęgnowania (F)
w odniesieniu do ilości uzyskanych punktów
Lp. KRYTERIA Liczba punktów
bardzo dobry 19-20
1. Umiejętność samodzielnego formułowania diagnozy pielęgniarsko-położniczej. 0-5 dobry plus 17-18
2. Planowanie działań zgodnie z aktualną wiedzą położniczą. 0-5 dobry 15-16
3. Zasób wiadomości, zrozumienie tematu. 0-4 dostateczny plus 13-14
4. Zastosowanie prawidłowej terminologii. 0-4 dostateczny 11-12
5. Estetyka pracy. 0-2 niedostateczny <10
RAZEM: 20 pkt
KRYTERIA OCENY UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH (F)
Skala ocen wg punktów
bardzo dobry 12
dobry plus 11
dobry 9-10
dostateczny plus 7-8
dostateczny 6
niedostateczny 5 i poniżej
PKT. ZASADY SPRAWNOŚĆ SKUTECZNOŚĆ SAMODZIELNOŚĆ KOMUNIKOWANIE SIĘ Z PACJENTEM POSTAWA
2 przestrzega zasad, właściwa technika i kolejność wykonania czynności czynności
wykonuje
pewnie,
energicznie
postępowanie
uwzględnia sytuację
pacjenta, osiąga cel
działania wykonuje całkowicie samodzielnie poprawny, samodzielny, skuteczny dobór treści potrafi krytycznie ocenić i analizować swoje postepowanie, współpracuje
z zespołem terapeutycznym, pełna identyfikacja z rolą zawodową
1 przestrzega zasad po ukierunkowaniu czynności wykonuje mało pewnie, po krótkim zastanowieniu nie zawsze uwzględnia sytuację zdrowotną pacjenta, osiąga cel po ukierunkowaniu wymaga przypomnienia i ukierunkowania w niektórych działaniach Wymaga naprowadzania, ukierunkowania w wyborze treści ma trudności w krytycznej ocenie
i analizie swojego postępowania, we współpracy z zespołem terapeutycznym oraz
w identyfikacji z rola zawodową
0 nie przestrzega zasad, chaotycznie wykonuje działania czynności wykonuje niepewnie, bardzo wolno nie bierze pod uwagę indywidualnej sytuacji pacjenta, nie osiąga celu wymaga stałego naprowadzania
i przypominania w każdym działaniu nie potrafi utrzymać kontaktu werbalnego z pacjentem nie potrafi krytycznie ocenić i analizować swojego postępowania, nie współpracuje z zespołem terapeutycznym, nie identyfikuje się z rolą zawodową
Modyfikacja za: Ciechaniewicz W. : Kształtowanie umiejętności praktycznych słuchaczy szkół pielęgniarskich. CKPPiP, Warszawa
KRYTERIA OCENY TESTU JEDNOKROTNEGO WYBORU (P)
bardzo dobry (5,0) bdb powyżej 91% poprawnych odpowiedzi,
dobry plus
(4,5) db plus 81-90% poprawnych odpowiedzi,
dobry
(4,0) db 71-80% poprawnych odpowiedzi,
dostateczny plus (3,5) dst plus 66-70% poprawnych odpowiedzi,
dostateczny (3,0) dst 60-65% poprawnych odpowiedzi,
niedostateczny (2,0) ndst poniżej 60% poprawnych odpowiedzi,
Praktyki zawodowe
nadzór - Koordynator Praktyk Zawodowych WNOZ UO
Literatura
Pschyrembel W. Ginekologia praktyczna. Wydawnictwa Lekarskie PZWL, Warszawa 2015
Wicherek Ł. Ginekologia onkologiczna. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2016
Węgrzyn P: Ginekologia i położnictwo, PZWL Warszawa, 2018
Pschyrembel W. Ginekologia praktyczna. Wydawnictwa Lekarskie PZWL, Warszawa 2015
Siepiński A. (red.) Opieka w Ginekologii. Wyd. 2. [popr.]. „Śląsk” Wydawnictwo Naukowe, Katowice 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: