Techniki położnicze i prowadzenie porodu 14-PO-D3.4-TPiPP
Opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu fizjologii i patologii przebiegu porodu oraz umiejętności niezbędnych do sprawowania właściwej opieki położniczej nad rodzącą zgodnie z obowiązującymi zasadami i wytycznymi WHO, ICM oraz FIGO.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
D.W1. zasady opieki położniczej podczas porodu fizjologicznego, porodu przedwczesnego i porodu patologicznego oraz zasady prowadzenia i przyjmowania porodu w warunkach pozaszpitalnych;
D.W2. mechanizmy porodów w położeniu podłużnym główkowym, w ułożeniach odgięciowych, przy nieprawidłowym ułożeniu główki (asynklityzm przedni i tylny), w położeniach miednicowych, przy nieprawidłowej budowie miednicy kostnej i porodów bliźniaczych;
D.W3. niefarmakologiczne i farmakologiczne metody indukcji i stymulacji czynności skurczowej;
D.W4. zadania położnej podczas porodu o nieprawidłowym przebiegu i porodu zabiegowego;
D.W5. zasady postępowania w sytuacjach nagłych w opiece okołoporodowej (krwotoki położnicze, dystocja barkowa, wypadnięcie pępowiny i części drobnych płodu);
D.W6. zasady psychoprofilaktyki porodu, ze szczególnym uwzględnieniem metod łagodzenia bólu porodowego;
D.W7. standardy prowadzenia porodu przez położną zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi;
D.W8. zasady opieki nad noworodkiem po porodzie;
UMIEJĘTNOŚCI
W zakresie umiejętności student potrafi:
D.U1. dokonywać oceny stanu zdrowia kobiety ciężarnej, kobiety rodzącej, płodu, kobiety w okresie połogu i noworodka oraz sytuacji położniczej przy pomocy dostępnych metod i środków, interpretować wyniki badań, wdrażać interwencje położnicze oraz dokonywać ewaluacji opieki położniczej;
D.U2. rozpoznawać i eliminować czynniki ryzyka w przebiegu porodu, a w razie konieczności zapewniać pacjentce i jej dziecku opiekę specjalistów;
D.U3. podejmować działania profilaktyczne i w zakresie promocji zdrowia w stosunku do kobiet w okresie okołoporodowym oraz stosować w opiece okołoporodowej zasady wynikające z regulacji prawnych;
D.U4. wykorzystywać założenia psychoprofilaktyki położniczej oraz dokonywać wyboru niefarmakologicznych metod łagodzenia bólu porodowego i stosować te metody;
D.U5. ustalać indywidualny plan porodu, a w razie konieczności dokonywać jego modyfikacji;
D.U6. rozpoznawać początek porodu i oceniać jego postęp na podstawie badania położniczego zewnętrznego, wewnętrznego i obserwacji zachowania kobiety rodzącej oraz prognozować prawdopodobny przebieg porodu i oceniać możliwości odbycia porodu siłami natury;
D.U7. monitorować i oceniać różnymi metodami dobrostan płodu podczas porodu oraz interpretować wyniki tej oceny, w tym wykonywać badanie KTG i interpretować jego wynik oraz rozpoznawać zagrożenia dla płodu wynikające z nieprawidłowego wyniku badania KTG;
D.U8. sprawować opiekę położniczą nad kobietą rodzącą w poszczególnych okresach porodu i stosować konieczne procedury zgodne ze standardem opieki okołoporodowej;
D.U9. nacinać krocze, rozpoznawać pęknięcie krocza różnego stopnia i szyć krocze nacięte lub pęknięte I stopnia;
D.U10. przyjmować poród fizjologiczny i miednicowy;
D.U11. wdrażać standardy opieki położniczej w przypadku porodu pacjentki zarażonej wirusem HIV i w innych sytuacjach trudnych wskazanych w standardzie opieki okołoporodowej;
D.U12. rozpoznawać stany naglące w przebiegu porodu, w tym łożysko przodujące, łożysko przedwcześnie odklejone, krwotok położniczy, dystocję barkową oraz wypadnięcie pępowiny i części drobnych płodu, a także postępować zgodnie z rekomendacjami w tym zakresie;
D.U13. udzielać pierwszej pomocy położniczej (zabezpieczać dostęp do żyły obwodowej, podawać wlew kroplowy, stosować tlenoterapię, utrzymywać drożność dróg oddechowych, wykonywać czynności resuscytacyjne u pacjentki i noworodka, zabezpieczać ranę krocza lub szyjki macicy, wykonywać ręczne wydobycie łożyska, udzielać pomocy ręcznej w porodzie miednicowym);
D.U14. wykonywać zabiegi okołoporodowe u noworodka i oceniać jego stan według obowiązujących skal oceny;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
D.K1. kierowania się dobrem pacjenta,
D.K2. poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece,
D.K3. okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych;
D.K4. przejawiania empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną oraz współpracownikami;
D.K5. przestrzegania praw pacjenta;
D.K6. zachowywania w tajemnicy informacji związanych z pacjentem;
D.K7. samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki;
D.K8. współdziałania w zespole interdyscyplinarnym w rozwiązywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej;
D.K9. przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
D.K10. ponoszenia odpowiedzialności za wykonywanie czynności zawodowych;
D.K11. zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
D.K12. przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta;
D.K13. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych;
D.K14. dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych;
D.K15. systematycznej aktualizacji wiedzy zawodowej i kształtowania swoich umiejętności i kompetencji społecznych, dążenia do profesjonalizmu.
Kryteria oceniania
SPOSOBY OCENY:
F - Formułująca
P - Podsumowująca
Pozytywne zaliczenie każdej z form zajęć modułu stanowi podstawę dopuszczenia do zaliczenia końcowego przedmiotu - EGZAMINU.
Wykład (W) Zasady obecności studenta na wykładach prowadzący podaje
do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach.
F1 ustne/pisemne kolokwia śródsemestralne;
F2 aktywny udział w zajęciach;
P Ustalenie zaliczenia z wykładów odbywa się na podstawie ocen
cząstkowych otrzymanych przez studenta w czasie
trwania zajęć i obecności na zajęciach;
Ćwiczenia (C) F1 wymagana jest 100% frekwencja;
F2 aktywny udział w ćwiczeniach;
F3 śródsemestralne ustne/pisemne kolokwia;
F4 zaliczanie umiejętności bieżących zdobywanych podczas
realizacji ćwiczeń;
F5 dyskusja w trakcie ćwiczeń, sprawdzająca przygotowanie
do zajęć;
P Ustalenie oceny z ćwiczeń odbywa się na podstawie ocen
cząstkowych otrzymanych przez studenta w czasie
trwania zajęć i obecności na zajęciach.
Ćwiczenia w CSM (C/CSM) F1 wymagana jest 100% frekwencja;
F2 aktywny udział w ćwiczeniach;
F3 zaliczanie umiejętności bieżących zdobywanych podczas
realizacji ćwiczeń;
F4 dyskusja w trakcie ćwiczeń, sprawdzająca przygotowanie
do zajęć;
P Ustalenie oceny z ćwiczeń odbywa się na podstawie ocen
cząstkowych otrzymanych przez studenta w czasie
trwania zajęć i obecności na zajęciach.
Zajęcia praktyczne w CSM (ZP/CSM) F1 wymagana jest 100% frekwencja;
F2 aktywny udział w zajęciach;
F3 wykonywanie czynności bieżących, zaliczenie na ocenę
z wpisaniem do Dziennika Umiejętności Zawodowych,
F4 realizacja zleconego zadania;
F5 przedłużona obserwacja opiekuna;
F6 ocena 360°;
F7 prowadzenie dokumentacji medycznej.
P Ustalenie oceny z zajęć praktycznych odbywa się na podstawie
ocen cząstkowych otrzymanych przez studenta w czasie trwania
zajęć i obecności na zajęciach.
Zajęcia praktyczne (ZP) F1 wymagana jest 100% frekwencja;
F2 aktywny udział w zajęciach;
F3 odpowiedź ustna;
F4 wykonywanie czynności bieżących, zaliczenie na ocenę
z wpisaniem do Dziennika Umiejętności Zawodowych,
F5 realizacja zleconego zadania;
F6 przedłużona obserwacja opiekuna;
F7 ocena 360°;
F8 opracowanie procesu pielęgnowania;
F9 prowadzenie dokumentacji medycznej.
P Ustalenie oceny z zajęć praktycznych odbywa się na podstawie
ocen cząstkowych otrzymanych przez studenta w czasie trwania
zajęć i obecności na zajęciach.
EGZAMIN KOŃCOWY
z przedmiotu/MODUŁU Warunki dopuszczenia do egzaminu:
uzyskanie zaliczenia z wykładów,
uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń,
uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń w CSM,
uzyskanie zaliczenia z zajęć praktycznych w CSM,
uzyskanie zaliczenia z zajęć praktycznych.
Forma egzaminu:
egzamin pisemny po IV semestrze – test jednokrotnego wyboru;
KRYTERIA OCENY ODPOWIEDZI USTNEJ/PISEMNEJ (F) Skala ocen odpowiedzi (F)
w odniesieniu do ilości uzyskanych punktów
Lp. KRYTERIA Liczba punktów
bardzo dobry 16
1. Zasób wiadomości, zrozumienie tematu. 0-5 dobry plus 15
2. Aktualność wiedzy położniczej. 0-5 dobry 13-14
3. Zastosowanie prawidłowej terminologii. 0-3 dostateczny plus 11-12
4. Spójność konstrukcji wypowiedzi. 0-3 dostateczny 9-10
RAZEM: 16 pkt niedostateczny <8
KRYTERIA OCENY PROCESU PIELĘGNOWANIA (F) Skala ocen procesu pielęgnowania (F)
w odniesieniu do ilości uzyskanych punktów
Lp. KRYTERIA Liczba punktów
bardzo dobry 19-20
1. Umiejętność samodzielnego formułowania diagnozy pielęgniarsko-położniczej. 0-5 dobry plus 17-18
2. Planowanie działań zgodnie z aktualną wiedzą położniczą. 0-5 dobry 15-16
3. Zasób wiadomości, zrozumienie tematu. 0-4 dostateczny plus 13-14
4. Zastosowanie prawidłowej terminologii. 0-4 dostateczny 11-12
5. Estetyka pracy. 0-2 niedostateczny <10
RAZEM: 20 pkt
KRYTERIA OCENY UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH (F)
Skala ocen wg punktów
bardzo dobry 12
dobry plus 11
Dobry 9-10
dostateczny plus 7-8
Dostateczny 6
Niedostateczny 5 i poniżej
PKT.
ZASADY SPRAWNOŚĆ SKUTECZNOŚĆ SAMODZIELNOŚĆ KOMUNIKOWANIE SIĘ Z PACJENTEM POSTAWA
2 przestrzega zasad, właściwa technika i kolejność wykonania czynności czynności
wykonuje
pewnie,
energicznie
postępowanie
uwzględnia sytuację
pacjenta, osiąga cel
działania wykonuje całkowicie samodzielnie poprawny, samodzielny, skuteczny dobór treści potrafi krytycznie ocenić i analizować swoje postepowanie, współpracuje z zespołem terapeutycznym, pełna identyfikacja z rolą zawodową
1 przestrzega zasad po ukierunkowaniu czynności wykonuje mało pewnie, po krótkim zastanowieniu nie zawsze uwzględnia sytuację zdrowotną pacjenta, osiąga cel po ukierunkowaniu wymaga przypomnienia i ukierunkowania w niektórych działaniach Wymaga naprowadzania, ukierunkowania w wyborze treści ma trudności w krytycznej ocenie i analizie swojego postępowania, we współpracy z zespołem terapeutycznym oraz
w identyfikacji z rola zawodową
0 nie przestrzega zasad, chaotycznie wykonuje działania czynności wykonuje niepewnie, bardzo wolno nie bierze pod uwagę indywidualnej sytuacji pacjenta, nie osiąga celu wymaga stałego naprowadzania
i przypominania w każdym działaniu nie potrafi utrzymać kontaktu werbalnego z pacjentem nie potrafi krytycznie ocenić i analizować swojego postępowania, nie współpracuje z zespołem terapeutycznym, nie identyfikuje się z rolą zawodową
Modyfikacja za: Ciechaniewicz W. : Kształtowanie umiejętności praktycznych słuchaczy szkół pielęgniarskich. CKPPiP, Warszawa
KRYTERIA OCENY TESTU JEDNOKROTNEGO WYBORU (P)
bardzo dobry (5,0) bdb
powyżej 91% poprawnych odpowiedzi,
dobry plus
(4,5) db plus
81-90% poprawnych odpowiedzi,
dobry
(4,0) db
71-80% poprawnych odpowiedzi,
dostateczny plus (3,5) dst plus
66-70% poprawnych odpowiedzi,
dostateczny (3,0) dst
60-65% poprawnych odpowiedzi,
niedostateczny (2,0) ndst
poniżej 60% poprawnych odpowiedzi,
Praktyki zawodowe
Nadzór - Koordynator Praktyk Zawodowych WNOZ UO
Literatura
Bręborowicz G.: Położnictwo. Podręcznik dla położnych i pielęgniarek. Wydawnictwo Lekarskie PZWL , Warszawa 2018
Bręborowicz GH.: Położnictwo i ginekologia. T.1. Położnictwo. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2015
Troszyński M.: Położnictwo ćwiczenia. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2016
Dudenhausen JW, Pschyrembel W.: Położnictwo praktyczne i operacje położnicze. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009
Łepecka-Klusek C. (red.) Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2010
Chapman V., Charles C.(red. Iwanowicz- Pawlus G.): Prowadzenie Porodu. Wydawnictwo Lekarskie PZWL ,Warszawa 2010
Alternatywne metody opieki okołoporodowej . cykl: BIBLIOTEKA POŁOŻNEJ. Redakcja naukowa: Iwanowicz-Palus Grażyna J.Wydawca: PZWL Wydawnictwo Lekarskie 2019
Bręborowicz GH. Sytuacje kliniczne w położnictwie /pod red. Grzegorza H. Bręborowicza.,Wielgoś M.,Paszkowski T. Wydawnictwo Lekarskie PZWL,Warszawa 2016
Majewski T (red.) Stany nagłe ginekologia i położnictwo .Medical Tribune ,Warszawa 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: