Etyka 2.1-ET-CF
1) Definicja etyki. Co to jest etyka? Etyka normatywna a opisowa.
2) Absolutyzm moralny a relatywizm moralny.
3) Co to znaczy być podmiotem moralności? (aktywna i bierna podmiotowość moralna).
4) Status moralny, cechy znaczące moralnie, wspólnota moralna.
5) Ekskluzywizm i zmienność wspólnoty moralnej ludzi.
6) Zakres wspólnoty moralnej a etyka (etyka biocentryczna, zoocentryczna, homocentryczna).
7) Antropocentryczna reguła przyznawania statusu moralnego
8) Co znaczy być osobą? (osoba w ujęciu personalizmu chrześcijańskiego a osoba według utylitarystów, minimalistyczne a maksymalistyczne ujęcie osoby ).
9) Kontraktualizm (tradycja umowy społecznej). Wspólnota moralna i podmiotowość moralna w ujęciu Kanta.
10) Hedonistyczna strategia przyznawania statusu moralnego (utylitaryzm).
11) Rachunek utylitarystyczny (krytyka utylitaryzmu).
12) Konsewencjalizm (utylitaryzm) a etyka deontologiczna (dylemat wagonika i inne dylematy moralne).
13) Konflikt interesów a zasada równego rozważania interesów.
14) Problem szowinizmu gatunkowego.
15) Co to są przypadki marginalne?
16) Pięć działów moralności. (Hołówka, Etyka w działniu)
17) Teorie etyczne (dwustronny test teorii etycznych – refleksyjna równowaga, formalizm, utylitaryzm, etyka cnoty, miłości bliźniego, umowy społecznej, teoria uprawnień) (Hołówka, Etyka w działni)
18) Roztropność a etyka (Hołówka, Etyka w działniu).
19) Geneza moralności według Jonathana Haidta (intuicja moralna a rozumowanie, fundamenty moralności, etapy rozwoju moralnego).
20) Etyka autonomii, wspólnoty, boskości (osobliwość kultury WEIRD). (Jonathan Haidt. Prawy umysł).
21) Kodeksy etyczne coachingu.
22) Najważniejsze zasady moralne w świetle Kodeksu Etycznego Coacha (problem paternalizmu).
23) Dylematy etyczne coachingu.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i wpływie na ludzkie zachowanie.
Student zna i rozumie główne kierunki w obrębie subdyscypliny filozoficznej: etyki.
Student ma elementarną wiedzę o relacjach zachodzących między strukturami i instytucjami społecznymi oraz między ich elementami.
Rekonstruuje i konstruuje różnego rodzaju argumentacje, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych. Identyfikuje normatywne ugruntowanie różnych instytucji społecznych oraz normatywne uwarunkowania różnych zjawisk społecznych.
Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością oraz rzetelnością profesjonalnej aktywności.
Wykazuje motywację do zaangażowanego uczestnictwa w życiu społecznym Ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych, współczesnych sporów i dylematów moralnych.
Literatura
Peter Singer, "Etyka praktyczna"
Hołówka Jacek, "Etyka w działaniu"
Jonathan Haidt, "Prawy Umysł Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka?"
Małgorzata Sidor-Rządkowska, "Profesjonalny coaching. Zasady i dylematy etyczne w pracy coacha"
Grzegorz Francuz, "Strategie przyznawania statusu moralnego"
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: