Wprowadzenie do filozofii 2.1-W-CF
W trakcie wykładu omówione zostaną problemy wybrane z bogatej tradycji filozoficznej ze względu na to, że nie utraciły swojego znaczenia, a wręcz przeciwnie wciąż są ważne i inspirujące. Należą do nich problem dobra i zła, właściwego i niewłaściwego postępowania, determinizmu i wolnej woli, szczęścia i cierpienia. Prócz tego pod rozwagę zostaną wzięte dwa znaczące przełomy w myśli europejskiej łączące się z koncepcjami Rene Descartesa oraz Immanuela Kanta.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury (CF_W01), ma podstawa wiedzę o miejscu filozofii w relacji do nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii (CF_W02), ma uporządkowaną znajomość podstawowych subdyscyplin filozoficznych: etyki, metafizyki i teorii poznania (CF_W05).
Umiejętności
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych (CF_U01), czyta i interpretuje tekst filozoficzny (CF_U03), poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną (CF_U04), uzasadnia i krytykuje uogólnienia w świetle dostępnych świadectw empirycznych (CF_U07).
Kompetencje społeczne (postawy)
Student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego (CF_K01), ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych (CF_K07).
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną ćwiczeń: poprawność odpowiedzi na pytania kolokwium zaliczeniowego sprawdzające umiejętność poprawnej argumentacji na rzecz określonego stanowiska filozoficznego lub argumentacji przeciw temu stanowisku.
Egzamin: poprawna odpowiedź na 5 pytań otwartych obejmujących zagadnienia poruszane w czasie wykładów.
Ocena niedostateczna - stopień opanowania wiedzy poniżej 50%,
ocena dostateczna - stopień opanowania wiedzy 51-60%,
ocena dostateczna plus - stopień opanowania wiedzy 61-70%
ocena dobra - stopień opanowania wiedzy 71-80%,
ocena dobra plus - stopień opanowania wiedzy 81-90%,
ocena bardzo dobra - stopień opanowania wiedzy powyżej 91%.
Literatura
Wykład
Arystoteles, Metafizyka, przeł. K. Leśniak, Warszawa 1983.
M. Buber, Ja i Ty, przeł. J. Doktór, Warszawa 1992.
P-H. Holbach., System przyrody, czyli prawa świata fizycznego i moralnego, t.1., przeł. J. Jabłońska, H. Suwała, Warszawa 1957.
I. Kant, Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki, która będzie mogła wystąpić jako nauka, przeł. B. Bernstein, Warszawa 1993.
A. Kenny, Krótka historia filozofii zachodniej, przekł. W.J. Popowski, Poznań 2005
A. MacIntyre, Krótka historia etyki. Historia filozofii moralności od czasów Homera do XX wieku, przeł. A. Chmielewski, Warszawa 1995
R. H. Popkin , A. Stroll., Filozofia, przekł. J. Karłowski, N. Leśniewski, A. Przyłębski, Poznań 1994.
Ćwiczenia
Augustyn św., Wyznania, przeł. Z. Kubiak, , Warszawa 1994. ks. 10
H. G. Frankfurt, Alternatywne możliwości i odpowiedzialność moralna, [w:] Filozofia moralności. Postanowienia i odpowiedzialność moralna, przeł. J. Nowotniak, W. Popławski, Warszawa 1997 163-174.
D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, przeł. D. Misztal, T. Sieczkowski, Kraków 2005, s. 25-48.
I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, przeł. M. Wartenberg, Warszawa 1981, s. 57-84.
Kartezjusz, Rozprawa o metodzie, przeł. W. Wojciechowska, Warszawa 1981.
K. Leśniak Arystoteles, Warszawa 1989, , s. 280-312.
Platon, Obrona Sokratesa, przeł. W. Witwicki, Warszawa 1958, s. 94-108.
Platon Fajdros, przeł. W. Witwicki, Warszawa 1956, s. 67-82.
B. Pascal, Myśli, przeł. T. Żeleński(Boy), Warszawa 2002, s.78-87, 196-201.
L.A. Seneka, Listy moralne do Lucyliusza, przeł. W. Kornatowski, Warszawa 1961, list 9,15,16,33,36,37.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: