Źródła historyczne w edukacji szkolnej 2.2-II-ŹHwESz
1. Wprowadzenie do zajęć. Prezentacja treści
2. Definicja źródeł historycznych i ich podział
3. Gdzie szukać źródeł przydatnych w edukacji historycznej?
4. Jak to było przed internetem? Biblioteki cyfrowe
5. Narodowe Archiwum Cyfrowe i jego zbiory. Internetowe archiwa historii mówionej
6. Zbiory muzealne na ekranie monitora i smartfona
7. Historyczne portale internetowe. Historia w Wikipedii. Histmag.org
8. Pinterest, czyli historia na wizualnym serwisie społecznościowym. Historia z YouTube
9. Portal historyczny – dzieje.pl. Internetowe quizy historyczne
10. Jak przygotować seminarium popularnonaukowe?
11. Organizacja konferencji naukowych
12. Jak wydać i wypromować książkę? Co jest potrzebne, aby przygotować interesującą wystawę?
13. Jak zorganizować wycieczkę historyczną? Czy ludzi nie można niczego nauczyć, tylko pomóc, by sami to odkryli?
14. Jak zostać rekonstruktorem przeszłości? Jak się przygotować do publicznych wystąpień?
15. Podsumowanie zajęć – ocena i samoocena studencka
Literatura uzupełniająca
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W04 - Posiada znajomość elementarnej terminologii nauk humanistycznych.
K_W06 - Dostrzega relacje pomiędzy aktualnymi wydarzeniami a przeszłością
K_W08 - Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w obrębie historii.
K_W13 - Posiada podstawową wiedzę dotyczącą sposobu gromadzenia, opracowywania, przechowywania
i udostępniania najnowszych możliwości popularyzacji różnych źródeł historycznych i wytworów kultury
Umiejętności
K_U03 - Posiada podstawowe umiejętności w zakresie poprawnego komentowania, opatrywania przypisami i redagowania tekstów zgodnie z kanonami przyjętymi w różnych dziedzinach nauk humanistycznych.
K_U04 - Posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski.
K_U06 - Umie korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu. Potrafi opracowywać dane dotyczące historii i związanych z nią dyscyplin nauki, stosując m. in. metody statystyczne oraz tworząc bazy danych.
K_U08 - Potrafi dokonać krytycznej analizy różnego rodzaju obszarów wiedzy i informacji oraz ocenić ich rolę społeczną i kulturową.
Kompetencje społeczne (postawy)
K_K02 - Rozumie konieczność i odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju kulturalnego.
K_K04 - Jest świadomy znaczenia nauk humanistycznych, a szczególnie historii dla utrzymania i rozwoju więzi społecznych na różnych poziomach.
K_K09 - Kieruje się obiektywizmem w podejściu do przekazu historycznego. Posiada również odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne.
Kryteria oceniania
• dyskusja
• debata
• praca w grupach
• serfowanie po sieci
• dyskusja
• praca indywidualna i grupowa
● opanowanie materiału prezentowanego na zajęciach i wykazanie się stosowną wiedzą i umiejętnościami na kolokwium zaliczeniowym
● aktywny udział w zajęciach
• oceny cząstkowe otrzymywane w trakcie trwania semestru
• przygotowanie projektu lub prezentacji
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: