Historia form i gatunków muzycznych 2.2.5-01HFG
Treści programowe
Problematyka wykładu:
1) Podstawowe pojęcia:
- pojęcie formy
- forma a gatunek
- forma jako struktura
- forma jako proces
- budowa formalna - układy swobodne i repetytywne
- budowa okresowa
- monodia, polifonia, homofonia
2) Omówienie poszczególnych form i gatunków muzycznych:
- fuga
- forma wariacyjna
- forma ABA
- rondo
- allegro sonatowe
- cykl sonatowy
- pieśń
- miniatury instrumentalne
- miniatury taneczne
- muzyka programowa – formotwórcza rola programu
3) Przemiany gatunkowe w muzyce XX w
4) Podstawowe formy i gatunki muzyki religijnej
Problematyka ćwiczeń:
1) Analiza poszczególnych form i gatunków muzycznych z uwzględnieniem ich rozwoju na przestrzeni wieków:
- fuga
- forma wariacyjna
- forma ABA
- rondo
- allegro sonatowe
- cykl sonatowy
- pieśń
- miniatury instrumentalne
- miniatury taneczne
- muzyka programowa – formotwórcza rola programu
2) Omówienie i analiza podstawowych form i gatunków muzyki religijnej.
3) Charakterystyka twórczości najwybitniejszych osobowości z dziedziny wybranych form i gatunków muzycznych.
4) Przegląd i interpretacja form i gatunków muzyki XX w.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
• Student zna terminologię związaną z analizą i charakterystyką form i gatunków muzycznych na poziomie rozszerzonym, MEA_W02; P7S_WG
• Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice form i gatunków muzycznych oraz ich genezie, pochodzeniu i funkcjach z uwzględnieniem historycznych przemian koncepcji
form, MEA_W04; P7S_WG
• Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu gatunków i form muzycznych (ze szczególnym uwzględnieniem muzyki religijnej), a także stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych, MEA_W12; P7S_WG
• Student ma pogłębioną wiedzę na temat uwarunkowań muzyki różnych epok z uwzględnieniem historycznych i kulturowych kontekstów przemian w obszarze omawianych gatunków, MEA_W05; P7S_WG
• Student zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł instrumentalnych, wokalnych oraz wokalno instrumentalnych różnych epok, MEA_W08; P7S_WG
Umiejętności
• Student potrafi w sposób zaawansowany rozpoznawać, analizować, oceniać, selekcjonować i opisywać poszczególne formy i gatunki muzyczne oraz formułować na ich temat krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy muzykologicznej, MEA_U01; P7S_UU
• Student potrafi posługiwać się w sposób zaawansowany różnymi ujęciami teoretycznymi w celu scharakteryzowania konkretnych form i gatunków muzycznych, a także posiada praktycznie pogłębione umiejętności całościowego przekazania zapisanego dzieła muzycznego (materiału dźwiękowego, formy i zawartych w nim idei) ,
MEA_U04; P7S_UW
• Student potrafi dokonać pogłębionej analizy i interpretacji utworów muzycznych w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, wartości estetycznych i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, MEA_U05; P7S_UW
• Student posiada biegłą umiejętność merytorycznego argumentowania oraz formułowania wniosków na podstawie prowadzonych analiz oraz znajomości poglądów innych autorów, MEA_U12; P7S_UK
• Student ma rozwinięte umiejętności w zakresie posługiwania się językiem specjalistycznym muzykologii, szczególnie zaś terminologii używanej w zakresie analizy form i gatunków muzycznych, MEA_U13; P7S_UK
• Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w oparciu o wykorzystanie zdobytych informacji, przeprowadzonych analiz oraz informacji teoretycznych i źródłowych, MEA_U14; P7S_UK
• Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, prezentujących wyniki badań, analiz oraz opracowania wybranych zagadnień, MEA_U15; P7S_UK
Kompetencje społeczne (postawy)
• Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego szczególnie w zakresie poprawnej analizy i interpretacji dzieł muzycznych poszczególnych epok w kontekście ich form i gatunków, MEA_K01; P7S_KK
• Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania związanego z badaniami muzykologicznymi nad zagadnieniem przemian zachodzących w skutek rozwoju form i gatunków muzycznych, MEA_K03; P7S_KK
• Student przyjmuje odpowiedzialność za trafność przekazywanych informacji, jest uczciwy i rzetelny w pracy badawczej, reprezentuje wysoki poziom kultury akademickiej, MEA_K09; P7S_KR
Kryteria oceniania
Ocenianie studentów kierunku muzykologia odbywa się w oparciu
o Wewnątrzkatedralny System Oceniania.
Wykład:
50% - znajomość zagadnień poruszanych podczas zajęć
50% - znajomość treści zadanych lektur
Ćwiczenia:
Wykonanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji lub referatu
stanowi 40% oceny końcowej.
Umiejętność przygotowania analiz wraz opisem wybranych
przykładów z historii form i gatunków muzycznych stanowi
30% końcowej oceny.
Przygotowanie i aktywny udział w zajęciach stanowi 30 % oceny końcowej.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
D. WÓJCIK, ABC Form muzycznych, Kraków 1999.
J. CHOMIŃSKI, Formy muzyczne, t. 1–5, Kraków 1971-1987
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: