Teoria i traktaty w historii budownictwa organowego 2.2.5-01TTHB
1. Wybrane traktaty historyczne poświęcone budownictwu organowemu do końca XVIII w.:
1.1. Traktaty muzyczne antyku i średniowiecza (w tym m.in. anonimowy traktat „De mensuris organicarum fistularum”, X-XI w.)
1.2. Arnolt Schlick, „Spiegel der Orgelmacher und Organisten” z 1511 r.
1.3. Michael Praetorius, „Syntagma Musicam”, t. II, „De Organographia”, 1614‒1619
1.4. Andreas Werckmeister, „Orgelprobe”, 1681
1.5. Jakob Adlung, „Musica mechanica organoedi”, 1768
1.6. Francois dom Bedos de Celles „L’art. Du facteur d’orgues”, 1766‒1778
2. Teoria budowy w zestawieniu z praktyką (m.in. budowa piszczałek, intonacja, menzuracja głosów)
3. Teoria budownictwa organowego w XIX i XX w. w Polsce
3.1. Antoni Sapalski, „Przewodnik dla organistów”, Kraków 1880 (reprint: Lublin 1980), ss. 245.
3.2. Jan Chwałek, „Budowa organów. Wprowadzenie do inwentaryzacji i dokumentacji zabytkowych organów w Polsce”, t. I – „Tekst”, 1973.
3.3. Jerzy Gołos, „Organoznawstwo historyczne”, Warszawa 2004, ss. 176.
3.4. Jerzy Erdman, „Organy”, Warszawa 1989, ss. 139.
4. Śląskie dzieła z zakresu teorii budownictwa organowego:
4.1. Julius Seidel, „Die Orgel und ihr Bau”, Breslau 18431, 18442, ss. 220.
4.2. Bernhard Kothe, „Kleine Orgelbaulehre”, Leobschütz 1911, ss. 168.
4.3. R. Gajda, „Organy, ich historia, budowa i pielęgnacja”, Katowice 1934, ss. 124.
5. Odniesienia teorii budowy organów do praktyki rzemieślnicznej oraz do produkcji fabrycznej
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu akustyki muzycznej oraz instrumentologii, ze szczególnym uwzględnieniem organoznawstwa / MEA_W15
2. Student ma podstawową wiedzę o powiązaniach dyscyplin właściwych dla muzykologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami nauk humanistycznych oraz nauk o sztuce / MEA_W06
3. Student zna i rozumie podstawowe elementy dzieła muzycznego oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł instrumentalnych, wokalnych oraz wokalno-instrumentalnych różnych epok / MEA_W08
Umiejętności:
1. Student posiada umiejętność rozpoznawania, rozróżniania i analizowania podstawowych zjawisk dźwiękowych; potrafi zastosować elementy wiedzy z zakresu akustyki muzycznej oraz instrumentologii (ze szczególnym uwzględnieniem organoznawstwa) w podejmowanych pracach badawczych / MEA_U08
2. Student posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i w wybranym języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu muzykologii historycznej i systematycznej, instrumentologii oraz krytyki muzycznej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem regionalnego dziedzictwa kulturowego / MEA_U14
3. Student potrafi wykorzystać umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie nauk muzykologicznych (muzykologii historycznej i systematycznej) / MEA_U02
Kompetencje społeczne:
1. Student ma świadomość tradycji i dziedzictwa kultury oraz świadomość odpowiedzialności za zachowanie europejskiego i polskiego dziedzictwa kulturowego w zakresie kultury muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju życia muzycznego na Śląsku / MEA_K05
2. Student przyjmuje odpowiedzialność za trafność przekazywanych informacji, jest uczciwy i rzetelny w pracy badawczej, reprezentuje wysoki poziom kultury akademickiej / MEA_K08
3. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy, dokształcania się zawodowego i zdobywania umiejętności / MEA_K01
Kryteria oceniania
Według Wewnątrzkatedralnego Systemu Oceniania (WekSO)
Podstawowe kryteria oceny:
1. Znajomość lektury – 30%
2. Znajomość treści wykładu – 30%
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
W. ADELUNG, Einführung in den Orgelbau, Wiesbaden 2003, ss. 304.
J. CHWAŁEK, Budowa organów. Wprowadzenie do inwentaryzacji i dokumentacji zabytkowych organów w Polsce, t. II – Ilustracje, Warszawa 1971, ss. 100.
R. GAJDA, Organy, ich historia, budowa i pielęgnacja, Katowice 1934 (reprint: Katowice 2004), ss. 124.
J. GOŁOS, Organoznawstwo historyczne, Warszawa 2004, ss. 176.
A. SAPALSKI, Przewodnik dla organistów, Kraków 1880 (reprint: Lublin 1980), ss. 245.
P. TOWAREK, Arnolta Schlicka traktat Spiegel der Orgelmacher und Organisten z 1511 roku, „Studia Elbląskie” 6 (2004/2005), s. 191‒216.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: