Metody analizy muzycznej 2.2.5-02MAM
1. Dzieło muzyczne
2. Formy muzyczne
3. Analiza formalna, strukturalna
4. Analiza stylistyczna
5. Analiza integralna
6. Analiza związków słowa z muzyką
7. Analiza stadiów utworu muzycznego
8. Analiza „zasad percepcji układów” i ich ekspresyjnych odchyleń
9. Analiza hermeneutyczna
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza. Student:
1 zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł instrumentalnych, wokalnych oraz wokalno-instrumentalnych różnych epok - MEA_W08, P7S_WG
2 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu gatunków i form muzycznych a także stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych - MEA_W12, P7S_WG
Umiejętności. Student:
3 potrafi dokonać pogłębionej analizy i interpretacji utworów muzycznych, stosując oryginalne podejścia uwzględniające nowoczesne metody badawcze, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, wartości estetycznych i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, przy wykorzystaniu różnych źródeł (książki, materiały nutowe, nagrania, Internet) - MEA_U05, P7S_UW
Kompetencje społeczne. Student:
4 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z badaniami muzykologicznymi bądź edukacją muzyczną - MEA_K03, P7S_KK
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Egzamin ustny (efekty 2,3,4)
Zaliczenie ustne (efekty 1,3,4)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Wykład:
- egzamin (100%)
Ćwiczenia:
- udział i aktywność w zajęciach (40%)
- ustna prezentacja wybranego tematu (60%)
Literatura
1. Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod, Kraków 1990
2. Bristiger, M., Związki muzyki ze słowem, Kraków 1986
3. Dzieło muzyczne w perspektywie analizy integralnej, interpretacji, intertekstualności, estetyki muzycznej, red. A. GronauOsińska, Warszawa 2005
4. Eggegrecht, H. H., Uwagi o metodzie analizy muzycznej, „Res Facta” nr 7 , Kraków 1973, s. 40-48
5. Gołąb, M., Spór o granice poznania dzieła muzycznego, Wrocław 2003
6. Ingarden, R., Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości, Kraków 1973
7. Tomaszewski, M., Interpretacja integralna dzieła muzycznego. Rekonesans, Kraków 2000
8. Interpretacje dzieła muzycznego : w kręgu semiotyki = Interpreting musical works from a semantic perspective. (3) / red. A. Nowak, Bydgoszcz 2018.
9. Analiza dzieła muzycznego : historia, theoria, praxis = Musical analysis : historia, theoria, praxis. T. 1-5, red. A. Granat-Janki, Wrocław 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: