Religijna kultura muzyczna 2.2.5-02RKM
Treści programowe - ćwiczenia stanowią uzupełnienie treści przekazanych podczas kolejnych wykładów.
1. Religijny wymiar kultury muzycznej (nośnik wartości religijnych i kulturowych).
2. Wielowymiarowa symbolika w kompozycjach religijnych odo kresu renesansu do współczesności.
3. Religijna kultura muzyczna ważniejszych ośrodków w Polsce od XVI do końca XVIII w.:
3.1. Kraków – katedra na Wawelu
3.2. Jasna Góra w Częstochowie
3.3. Święta Góra w Gostyniu
3.4. Gidle
4. Religijna kultura muzyczna w Polsce – wiek XIX i XX
5. Formy wokalne i wokalno-instrumentalne.
6. Pieśń polska.
7. Cecylianizm.
8. Religijna kultura muzyczna na Śląsku.
9. Współczesne badania na religijną kulturą muzyczną na Śląsku.
10. Chorały i modlitewniki.
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł instrumentalnych, wokalnych oraz wokalno-instrumentalnych różnych epok / MEA_W08
Student zna repertuar w zakresie muzyki organowej różnych epok oraz muzyki wokalnej (ze szczególnym uwzględnieniem chorału gregoriańskiego i chóralistyki) na poziomie rozszerzonym / MEA_W09
Student posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii muzyki powszechnej i historii polskiej tradycji muzycznej ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu regionalnego (Śląsk) oraz muzyki religijnej / MEA_W10
Student ma rozległą wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem kultury muzycznej / MEA_W20
Umiejętności
Student potrafi w sposób zaawansowany wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł muzycznych (muzykalia dawne i współczesne, źródła fonograficzne, instrumenty) i literatury przedmiotowej (z wykorzystaniem internetowych baz danych) oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy muzykologicznej / MEA_U01
Student potrafi dokonać pogłębionej analizy i interpretacji utworów muzycznych, stosując oryginalne podejścia uwzględniające nowoczesne metody badawcze, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, wartości estetycznych i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, przy wykorzystaniu różnych źródeł (książki, materiały nutowe, nagrania, Internet) / MEA_U05
Student posiada pogłębioną umiejętność animacji i kształtowania kultury muzycznej w środowiskach kościoła katolickiego (ze szczególnym uwzględnieniem wymiaru muzycznego liturgii) oraz w różnych ośrodkach edukacji muzycznej (szkolnych, kościelnych i świeckich) / MEA_U09
Kompetencje społeczne (postawy)
Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego / MEA_K01
Student aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania europejskiego i polskiego dziedzictwa kulturowego w zakresie kultury muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju życia muzycznego na Śląsku / MEA_K05
Student podejmuje systematyczne działania na rzecz zachowania niematerialnego dziedzictwa kultury chrześcijańskiej regionu, kraju, Europy / MEA_K08
Kryteria oceniania
Ocenianie studentów kierunku Muzykologia odbywa się zgodnie z Wewnątrzkatedralnym Systemem Oceniania.
Wykład - podstawowe kryteria:
Egzamin:
30% - lektura
70% - znajomość treści wykładu
Ćwiczenia:
Zaliczenie z oceną:
30% - aktywność podczas zajęć
30% - wykonanie bieżących analiz i ćwiczeń
40% - wykonanie pracy zaliczeniowej
Literatura
B. BARTKOWSKI, Muzyczna kultura religijna jako przedmiot badań muzykologicznych, „Seminare. Poszukiwania naukowe” 5 (1981), s. 181‒189.
R. POŚPIECH, Kulturotwórcza rola muzyki w liturgii, w: S. GARNCZARSKI, J. KRÓLIKOWSKI (red.), Gloriam Dei per musica pronuntiare : teologiczna refleksja nad muzyką sakralną, Tarnów 2017, s. 85‒98.
H. SKOROWSKI, Religijny wymiar kultury muzycznej, w: S. DĄBEK, CZ. GRAJEWSKI, Z. KOŁODZIEJCZYK, K. NIEGOWSKI (red.), Sanctissima Trinitas et musica plana, figurata atque instrumentalis, Warszawa 2011, s. 7‒11.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: