Filozofia i estetyka muzyki 2.2.5-03FIEM
W wykładzie poruszone są następujące zagadnienia:
- Charakterystyka literatury polskojęzycznej i głównych przedstawicieli filozofii muzyki;
- Wprowadzenie do filozofii i estetyki muzyki;
- Fenomenologia procesu twórczego: swoboda a rygor, improwizacja a namysł,
tworzenie a odkrywanie;
- Status ontyczny utworu muzycznego: teoria materii i formy oraz aktu i możności; teorie N. Hartmanna, R. Ingardena i Z. Lissy;
- Fenomenologia muzyki: opis i analiza utworu; fenomenologia słuchania;
- Podejście semiotyczne do muzyki: semiotyka ogólna i semiotyka kultury, semantyczność vs asemantyczność utworu muzycznego;
- Główne zagadnienia estetyki – teorie piękna, dzieła sztuki, przeżycia estetycznego, twórczości artystycznej;
- Wartości artystyczne a wartości estetyczne
- Dźwiękowe i niedźwiękowe komponenty dzieła muzycznego;
- Muzyka czysta i programowa: formalizm, ekspresjonizm, impresjonizm, ilustracjonizm.
W cyklu 2023/24-Z:
W wykładzie poruszone są następujące zagadnienia: - Charakterystyka literatury polskojęzycznej i głównych przedstawicieli filozofii muzyki; |
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice muzyki oraz jej pochodzeniu, funkcjach i uwarunkowaniach społecznych: MEA_W04; P7S_WG;
- Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dyscyplin właściwych dla muzykologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami nauk humanistycznych oraz nauk o sztuce: MEA_W06; P7S_WG;
- Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę szczegółową z zakresu filozofii i estetyki muzycznej: MEA_W014; P7S_WG.
UMIEJĘTNOŚCI:
- Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową: MEA_U03; P7S_UU;
- Posiada pogłębioną umiejętność redagowania tekstów naukowych, w tym znajomość edytorstwa: MEA_U06; P7S_UW;
- Posiada biegłą umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków (głównie z zakresu dyscyplin muzykologii, edukacji muzycznej, estetyki, filozofii i socjologii muzyki oraz kulturotwórczej roli liturgii i muzyki liturgicznej: MEA_U12; P7S_UW.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego: MEA_K01; P7S_KK;
- Prawidłowo identyfikuje o rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu oraz z własną i cudzą pracą, jest zdolny do konstruktywnej krytyki, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki: MEA_K04; P7S_KR;
- Przyjmuje odpowiedzialność za trafność przekazywanych informacji, jest uczciwy i rzetelny w pracy badawczej, reprezentuje wysoki poziom kultury akademickiej: MEA_K09; P7S_KR.
Kryteria oceniania
Wiedza oceniana jest na podstawie końcowego egzaminu pisemnego, obejmującego wyłożony materiał oraz zadane lektury. W ocenie wiedzy przyjmuje się następującą skalę: 16 punktów = ocena bardzo dobra; 15 = dobry plus; 13-14 = dobry; 11-12 = dostateczny plus; 9-10 = dostateczny. Uzyskanie mniej niż 9 punktów oznacza brak zaliczenia.
Umiejętności oceniane są na podstawie wykonywanych zadań, m.in. napisania pracy problemowej z zakresu filozofii i estetyki muzyki wymagającej wykazania się umiejętnościami analizowania poglądów, ich krytycznej oceny, wyciągania wniosków, poprawnego redagowania tekstów, także od strony edytorskiej.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
- DAHLHAUS C., EGGEBRECHT H.-H., Co to jest muzyka?, tł. D. Lachowska, Warszawa 1992.
- GUCZALSKI K. (red.), Filozofia muzyki. Studia, Kraków 2003.
- INGARDEN R., O dźwiękowych i niedźwiękowych składnikach i momentach dzieła muzycznego, w: TENŻE, Wybór pism este-tycznych, opr. A. Tyszczyk, Kraków 2005, s. 65-93.
- INGARDEN R., Zagadnienie tożsamości dzieła muzycznego w czasie historycznym, w: TENŻE, Wybór pism estetycznych, opr. A. Tyszczyk, Kraków 2005, s. 94-110.
- LISSA Z., Wybór pism estetycznych, opr. Z. Skowron, Kraków 2008.
- PIOTROWSKI M., Z filozoficznych problemów muzyki, Poznań 1989.
- SZUMAN S., O słuchaniu i przeżywaniu muzyki, w: TENŻE, Wybór pism estetycznych, opr. M. Kielar-Turska, Kraków 2008, s. 164-196.
- TARNOWSKI K., Muzyka, filozofia, transcendencja, w: TENŻE, Człowiek i transcendencja, Kraków 2007, s. 15-25.
W cyklu 2023/24-Z:
- DAHLHAUS C., EGGEBRECHT H.-H., Co to jest muzyka?, tł. D. Lachowska, Warszawa 1992. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: