Historia muzyki antyku i średniowiecza 2.2.5.M-01HMAS
Wykład:
1) Początki muzyki. Muzyka ludów prymitywnych.
2) Muzyka antyczna kultur Dalekiego i Bliskiego Wschodu.
3) Muzyka Izraela. Muzyka w Starym Testamencie.
4) Muzyka w Nowym Testamencie.
5. Ogólna charakterystyka kultury europejskiej w średniowieczu.
6) Średniowieczna teoria muzyki.
7) Gatunki śpiewu wczesnochrześcijańskiej liturgii.
8) Chorał gregoriański.
9) Muzyka świecka i instrumentalna.
10) Powstanie wielogłosowości. Epoka organum.
11) Epoka Notre-Dame.
12) Polifonia religijna i świecka ars antiqua.
13) Ars nova.
14) Ars subtilior – schyłek epoki średniowiecza.
15) Kultura muzyczna Śląska w okresie średniowiecza.
Ćwiczenia:
1) Charakterystyka kultury muzycznej ludów prymitywnych.
2) Muzyka antyczna kultur Dalekiego Wschodu - prezentacja audiowizualna.
3) Muzyka antyczna kultur Bliskiego Wschodu - prezentacja audiowizualna.
4) Kultura muzyczna starożytnej Grecji - prezentacja audiowizualna.
5) Muzyka Izraela.
6) Ogólna charakterystyka kultury europejskiej w średniowieczu.
7) Średniowieczna teoria muzyki (fragmenty ważniejszych traktatów teoretycznych).
8) Gatunki śpiewu wczesnochrześcijańskiej liturgii - prezentacja przykładów muzycznych.
9) Chorał gregoriański - prezentacja przykładów muzycznych.
10) Muzyka świecka i instrumentalna - prezentacja przykładów muzycznych.
11) Powstanie wielogłosowości. Epoka organum - prezentacja zapisów nutowych.
12) Epoka Notre-Dame - prezentacja przykładów muzycznych.
13) Polifonia religijna i świecka ars antiqua - prezentacja przykładów muzycznych.
14) Ars nova - prezentacja przykładów muzycznych.
15) Ars subtilior – prezentacja przykładów muzycznych.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1) Student posiada uporządkowaną wiedzę ogólną na temat historii i teorii muzyki epoki antyku i średniowiecza w kontekście ogólnych zjawisk kultury / MEA_W05; P6S_WG
2) Student zna podstawowy repertuar muzyczny epoki antyku i średniowiecza (ze szczególnym uwzględnieniem chorału gregoriańskiego) / MEA_W09; P6S_WG
3) Student posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii europejskiej i polskiej kultury muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu regionalnego (Śląsk) oraz muzyki religijnej - MEA_W11; P6S_WG.
Umiejętności
1) Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł muzycznych (muzykalia dawne, źródła fonograficzne) i literatury przedmiotowej (z wykorzystaniem internetowych baz danych) oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy muzykologicznej / MEA_U01; P6S_UU
2) Student potrafi rozpoznać, scharakteryzować oraz przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację (w zakresie teoretycznym i praktycznym) utworów muzycznych epoki antyku i średniowiecza z zastosowaniem typowych metod i stylów wykonawczych, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, wartości estetycznych i miejsca w procesie historyczno-kulturowym; orientuje się w twórczości najważniejszych kompozytorów XIV i i 1 poł. XV w., ze szczególnym uwzględnieniem gatunków muzyki religijnej / MEA_U05; P6S_UW.
Kompetencje społeczne (postawy)
1) Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy, dokształcania się zawodowego i zdobywania umiejętności / MEA_K01; P6S_KK
2) Student ma świadomość tradycji i dziedzictwa kultury oraz świadomość odpowiedzialności za zachowanie europejskiego i polskiego dziedzictwa kulturowego w zakresie kultury muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju życia muzycznego na Śląsku / MEA_K05; P6S_KR
3) Student uczestniczy w życiu muzycznym i różnych jego formach (koncerty, spotkania z artystami, warsztaty muzyczne) / MEA_K06; P6S_KO.
Kryteria oceniania
Ocenianie studentów kierunku muzykologia odbywa się w oparciu
o Wewnątrzkatedralny System Oceniania
Podstawowe kryteria:
1. Znajomość treści lektury - 30%
2. Znajomość treści wykładu - 70%
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1) S. CORBIN, L`Eglise à la conquête de sa musique, Paris 1960, tłum. włoskie: La musica cristiana. Dalle origini al
gregoriano, Milano 1983.
2) D. SZLAGOWSKA, Kultura muzyczna antyku, Skrypty i podręczniki Akademii Muzycznej w Gdańsku, Gdańsk
1989; 2005.
3) M. WOZACZYŃSKA, Muzyka średniowiecza, Skrypty i podręczniki Akademii Muzycznej w Gdańsku, Gdańsk
1990.
4) Z. DOBRZAŃSKA-FABIAŃSKA (opr.), Polifonia średniowiecza, Kraków 2009.
5) H. MUSCH, Entwicklung und Entfaltung der christlichen Kultmusik des Abendlandes, w: Musik im Gottesdienst,
H. MUSCH (red.), Regensburg 1983.
6) J. MORAWSKI, Teoria muzyki w średniowieczu. Wybrane zagadnienia, Warszawa 1979.
7) C. SACHS, Muzyka w świecie starożytnym, tłum. Z. Chechlińska, Warszawa 1988.
8) R.H. HOPPIN, Medieval Music, New York 1978.
9) G. REESE, Music in the Middle Ages, New York 1940.
10) J.M. CHOMIŃSKI, Historia harmonii i kontrapunktu, t. I, Kraków 1958.
11) J. MONTAGU, Musical Instruments of the Bible, Maryland 2002, tłum. polskie: Instrumenty muzyczne Biblii, Kraków
2006.
12) R. BERNAGIEWICZ, Wprowadzenie do historii teorii muzyki. Starożytna Grecja, Lublin 2007.
13) J.G. LANDELS, Muzyka starożytnej Grecji i Rzymu, Kraków 2005.
14) A. WOLAŃSKI, Dramat liturgiczny w średniowieczu, Wrocław 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: