Historia notacji muzycznej 2.2.5.M-01HNM
1. Notacja muzyczna: pismo nutowe i jego cel.
2. Poznanie poszczególnych rodzajów notacji muzycznej w jej rozwoju historycznym oraz ćwiczenia w umiejętności transpozycji zapisu:
2.2. notacja grecka
2.3. notacja bizantyjska,
2.4. notacja Kościoła Zachodniego:
2.4.1. neumatyczna,
2.4.2. cheironomiczna (ze szczególnym uwzględnieniem notacji z St. Gallen),
2.4.3. diastematyczna;
2.5. notacja w traktatach teoretycznych:
2.5.1. łacińska notacja literowa,
2.5.2. notacja sylabiczna,
2.6. notacja menzuralna (w dwóch odmianach: czarna i biała),
2.7. Tabulatury organowe i lutniowe.
2.8. pismo nowożytne (klucze i inne znaki nowożytnego pisma muzycznego).
3. Ogólne zasady opisywania źródeł muzycznych.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie systemów notacji muzycznej od średniowiecza do współczesności / MEA_W16/ P6S_WG
Umiejętności:
2. Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu odczytania systemów zapisu muzycznego (w odniesieniu do notacji dawnych i współczesnych), a także posiada praktyczne umiejętności całościowego przekazania zapisanego dzieła muzycznego / MEA_U04/P6S_UW
Kompetencje społeczne:
3. Student ma świadomość tradycji i dziedzictwa kultury oraz świadomość odpowiedzialności za zachowanie europejskiego i polskiego dziedzictwa kulturowego w zakresie kultury muzycznej / MEA_K05/ P6S_KR
Kryteria oceniania
Ocenianie odbywa się w oparciu o Wewnątrzkatedralny System Oceniania.
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną.
Formy zaliczenia: zaliczenie ustne odbywa się w sesji zaliczeniowej, dokładny termin będzie ustalony przed zakończeniem semestru.
Podstawowe kryteria:
10% udział w zajęciach
30% aktywność na zajęciach
60% zaliczenie ustne
Literatura
W. APEL, Die Notation der Polyphonen Musik 900-1600, Leipzig 1981; D. E. CARDINE, Semiologia gregoriańska, Kraków 2005; P. GANCARCZYK, Kodeksy menzuralne II połowy XVI wieku na wschodzie Europy Łacińskiej, Warszawa 2001.
Notae musicae artis. Notacja muzyczna w źródłach polskich XI-XVI wieku, E. WITKOWSKA-ZAREMBA (red.), Kraków 1999.
I. H. SIEKIERKA, Notacja sangalleńska i metzeńska jako współczesne źródło interpretacji chorału gregoriańskiego, Warszawa 2005; J. ŚCIBOR, Geneza struktur modalnych chorału gregoriańskiego w świetle traktatów enchiriadis, Lublin 1999; C. SACHS, Muzyka w świecie starożytnym, Kraków 1988; J.G. LANDELS, Muzyka starożytnej Grecji i Rzymu, Kraków 2003. E. WELLESZ, Historia muzyki i hymnografii bizantyjskiej, Kraków 2006. P. GANCARCZYK, Muzyka wobec rewolucji druku. Przemiany w kulturze muzycznej w XVI wieku, Toruń 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: