Konwersatorium specjalistyczne – zasady muzyki 2.2.5.M-01KSZM
Treści programowe
1. Dźwięk i jego cechy fizyczne.
2. Podstawowe elementy notacji muzycznej:
2.1. Nazwy dźwięków
2.2. Klucze
2.3. Nazwy oktaw
2.4. Znaki chromatyczne
3. Interwały muzyczne
3.1. Nazwy, zapis, rozmiar
3.2. Podział (melodyczne, harmoniczne)
3.3. Konsonanse i dysonanse
4. System temperowany
5. Gamy:
5.1. Durowe
5.2. Molowe
6. Pokrewieństwo tonacji (koło kwintowe)
7. Diatonika, chromatyka, enharmonia
8. Gama chromatyczna (regularna i nieregularna)
9. Rytm (wartości rytmiczne, nieregularny podział, metrum, polirytmia, polimetria)
10. Akordy
10.1. Trójdźwięki
10.2. Czterodźwięki (D7, D9)
11. Elementy dzieła muzycznego:
11.1. Dynamika
11.2. Agogika
11.3. Artykulacja
12. Ozdobniki muzyczne (zapis i wykonanie)
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu zasad i teorii muzyki / MEA_W12; P6S_WG
2. Student posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie teorii muzyki w aspekcie teoretycznym i praktycznym / MEA_W10; P6S_WG
Umiejętności
3. Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu odczytania systemów zapisu / MEA_U04; P6S_UW
4. Student opanował efektywne techniki ćwiczenia umożliwiające ciągły rozwój / MEA_U10; P6S_UO
Kompetencje społeczne
5. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy, dokształcania się zawodowego i zdobywania umiejętności / MEA_K01; P6S_KK
Kryteria oceniania
Ocenianie studentów kierunku muzykologia odbywa się w opar-ciu o Wewnątrzkatedralny System Oceniania.
Przygotowanie i aktywny udział w zajęciach - 40%
Napisanie testów sprawdzających - 60%
Literatura
F. WESOŁOWSKI, Zasady muzyki, Kraków 1986.
K. SIKORSKI, Harmonia, cz. I, Kraków 2003, cz. II, Kraków 1991.
J. TARGOSZ, Podstawy harmonii funkcyjnej, Kraków 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: