Propedeutyka muzykologii 2.2.5.M-01PM
1. Muzyka jako przedmiot muzykologii.
2. O historii muzykologii w kontekście europejskim.
3. Współczesna muzykologia w Polsce (ze szczególnym uwzględnieniem muzykologii kościelnej).
4. Historyczne systematyki muzykologii a przemiany dyscypliny.
5. Współczesne systematyki muzykologii (systematyka M. Gołąba).
6. Zakres badań współczesnych dziedzin muzykologii.
7. Przedmiot, cel i metody źródłowej historii muzyki.
8. Rodzaje źródeł z zakresu muzykologii historycznej (rękopisy, druki, dokumenty źródłowe, itp.).
9. Najważniejsze edycje źródłowe w Polsce.
10. Rodzaje źródeł z zakresu muzykologii systematycznej.
11. Muzykologia a teoria muzyki.
12. Muzykologia a teologia muzyki.
13. Muzyka religijna jako przedmiot badań muzykologicznych.
14. Podstawy metodologii badań muzykologicznych.
15. Wybrane problemy analizy i interpretacji muzyki.
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu muzykologii wśród nauk humanistycznych oraz jej specyfice przedmiotowej i metodo-logicznej - MEA_W01; P6S_WG.
2. Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie muzykologii historycznej i systematycznej, kierunków i celów badań muzykologicznych - MEA_W03; P6S_WG.
3. Student ma podstawową wiedzę o powiązaniach dyscyplin właściwych dla muzykologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami nauk humanistycznych oraz nauk o sztuce - MEA_W06; P6S_WG.
4. Student ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach współczesnej muzykologii - MEA_W07; P6S_WK.
Umiejętności
1. Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł muzycznych (muzykalia dawne i współczesne, źródła fonograficzne, instrumenty) i literatury przedmiotowej (z wykorzystaniem internetowych baz danych) oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy muzykologicznej - MEA_U01; P6S_UU.
2. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie nauk muzykologicznych - MEA_U02; P6S_UW.
3. Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków (głównie w zakresie różnych dyscyplin muzykologii) - MEA_U12; P6S_UK.
Kompetencje społeczne
1. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy, dokształcania się zawodowego i zdobywania umiejętności - MEA_K01; P6S_KK.
2. Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z badaniami muzykologicznymi - MEA_K03; P6S_KK.
3. Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie europejskiej i polskiej tradycji w zakresie badań muzykologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju zasług muzykologii kościelnej - MEA_K05; P6S_KR.
Kryteria oceniania
Ćwiczenia:
Ocenianie odbywa się w oparciu o Wewnątrzkatedralny System Oceniania.
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną.
Forma zaliczenia: zaliczenie ustne odbywa się w sesji zaliczeniowej, dokładny termin będzie ustalony przed zakończeniem semestru.
Podstawowe kryteria:
10% udział w zajęciach
40% prezentacja wskazanego tematu
50% zaliczenie ustne
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. M. Gołąb, Spór o granice poznania dzieła muzycznego, Wrocław 2003;
2. P. Tarlinski, Obecność teologii w analizach muzykologicznych. Refleksje metodologiczne, w: J. Cichoń (red.), Ratio et revelatio. Z refleksji filozoficzno-teologicznych, Opole 1998, s. 411-427.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: