Fortepian (muzyka rozrywkowa) 2.2.5.M-02FMR
Głównym celem nauczania przedmiotu fortepian (muzyka rozrywkowa) jest wychowanie i wykształcenie muzyka rozumiejącego prawidła języka muzycznego, władającego tym językiem i potrafiącego dzielić się z innymi wiedzą i umiejętnościami.
Cele szczegółowe:
- Podstawy wykorzystania prawidłowego aparatu gry;
- Umożliwienie harmonijnego rozwoju: osobowościowego i muzycznego;
- Umiejętność zachowania prawidłowej postawy przy instrumencie
i swobodnej pracy obu rąk;
- Rozwijanie umiejętności gry z zachowaniem podstawowych sposobów artykulacji, dynamiki, frazowania oraz właściwej agogiki;
- Kształcenie i rozwijanie wrażliwości słuchowej na jakość dźwięku i środki wyrazu muzycznego;
- Kształcenie i rozwijanie wyobraźni muzycznej;
- Rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy nad utworem;
- Kształtowanie umiejętności samodzielnego myślenia, formowania właściwych kryteriów estetycznych oraz wartościowania treści i poziomu wykonania utworów muzycznych;
Zakres tematów:
1. Utwór z popularnej muzyki polskiej XX i XXI wieku
2. Utwór z popularnej muzyki zagranicznej XX i XXI wieku
3. Utwór z muzyki filmowej
4. Fortepianowe opracowanie utworu z kategorii muzyki świątecznej lub ludowej (odpowiednio w semestrze zimowy
m i letnim)
- wykonawstwo utworów fortepianowych,
- gra a’vista,
- transponowanie,
- śpiew z jednoczesnym akompaniowaniem,
- akompaniament,
- władanie niezbędnymi środkami wykonawczymi – odtwórstwo
i improwizacja
- prawidłowe odczytanie tekstu muzycznego utworu, dokonanie
samodzielnej analizy materiałowej i wykonawczej oraz poprawne
wykonanie utworu
- znajomość notacji funkcyjnej obowiązującej w muzyce estradowej
- umiejętność samodzielnej pracy na utworem
- umiejętność rozróżniania stylów muzycznych :
a) blues
b) swing
c) ballada jazzowa
d) pop
Zadania wykonawcze
- Zaznajomienie studenta z historią i budową fortepianu, a także z jego walorami brzmieniowymi oraz możliwościami kształtowania i doskonalenia brzmienia.
- Kontrola i korygowanie postawy studenta przy instrumencie.
- Rozpoznanie zakresu umiejętności wykonawczych:
a) dźwięk – gatunek, prawidłowość wydobycia, wrażliwość
słuchowa-czuciowa na brzmienie
b) ręka – umiejętności, właściwości, swoboda;
c) gra a’vista – sprawność percepcji, możliwość prawidłowego
wykonania;
d) przeprowadzenie ewentualnej korekty w zależności od potrzeb.
- Ustalenie podstawowych zasad prawidłowego sposobu ćwiczenia,
osiągania swobody wykonawczej i wymaganego tempa :
a) stała praca nad dźwiękiem i prawidłowym sposobem jego
wydobycia ;
b) prawidłowa artykulacja legato, non legato, staccato i portato;
c) samokontrola słuchowo-czuciowa
Zadania techniczne
- Kształcenie i doskonalenie elementów gry fortepianowej :
a) technika palcowa
b) technika legato i staccato
c) technika akordowa
d) arpeggio
e) wyrównanie brzmienia
f) precyzja w odczytywaniu tekstu muzycznego i jego realizacji
g) rozwijanie biegłości w realizacji motywów melodyczno-rytmicznych
- Kształcenie umiejętności
a) swoboda rąk i wyrównywanie brzmienia we wszystkich
rejestrach;
b) współpraca rąk we wszystkich typach faktury;
c) samodzielność lewej ręki;
d) niezależność rąk
e) gotowość do zmian form gry ( refleks słuchowo- ruchowy).
Zadania interpretacyjne
- Ustalenie zasad pracy nad interpretacją utworu:
a) ustalenie pojęcia tekstu muzycznego;
b) bezbłędne odczytanie tekstu jako punkt wyjściowy do pracy nad
utworem;
c) analiza materiałowa i wykonawcza obejmująca wiedzę
o kompozytorze, epoce i stylu oraz obraz artystyczny utworu i środki wykonawcze;
d) sposoby opanowania pamięciowego
e) kolejność etapów pracy nad utworem
- Zadania związane z pracą nad interpretacją utworu : a) dźwięk – wybór brzmienia;
b) ustalenie tempa finalnego;
c) tempo – pulsacja – metrum – rytm;
d) zróżnicowana artykulacja;
e) frazowanie – oddech, kulminacja;
f) znajomość struktury harmonicznej;
g) plan dynamiczny;
h) barwa dźwięku – kolorystyka;
i) łączenie środków interpretacyjnych;
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
MEA_W08
zna i rozumie podstawowe elementy dzieła muzycznego oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł instrumentalnych, wokalnych oraz wokalno-instrumentalnych różnych epok P6S_WG
MEA_W09
zna podstawowy repertuar w zakresie muzyki organowej lub fortepianowej różnych epok oraz muzyki wokalnej (ze szczególnym uwzględnieniem chorału gregoriańskiego i chóralistyki) P6S_WG
MEA_W04
ma pogłębioną wiedzę o specyfice muzyki oraz jej pochodzeniu, funkcjach
i uwarunkowaniach społecznych P7S_WG
Umiejętności: student potrafi
MEA_U10
opanował efektywne techniki ćwiczenia umożliwiające ciągły rozwój poprzez samodzielną pracę oraz zna formy zachowań związane z występami publicznymi P6S_UO
MEA_U11
posiada prawidłowe nawyki dotyczące techniki i higieny posługiwania się głosem w zakresie mowy i śpiewu oraz świadomość prawidłowej postawy ciała przy śpiewie, grze na instrumencie i dyrygowaniu P6S_UW
MEA_U18
zna i wykonuje podstawowy repertuar w zakresie muzyki organowej lub fortepianowej; zna i wykonuje podstawowy repertuar w zakresie muzyki wokalnej, ze szczególnym uwzględnieniem śpiewu gregoriańskiego
i repertuaru chóralnego a cappella P6S_UW/O
MEA_U11
rozwija efektywne techniki ćwiczenia umożliwiające ciągły rozwój poprzez samodzielną pracę oraz zna formy zachowań związane z występami publicznymi P7S_UU
MEA_U17
ma swobodę w wykonywaniu podstawowego repertuaru muzycznego
w zakresie muzyki fortepianowej lub organowej P7S_UW
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
MEA_K01
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy, dokształcania się zawodowego i zdobywania umiejętności P6S_KK
MEA_K06
uczestniczy w życiu muzycznym i różnych jego formach (koncerty, przedstawienia operowe, występy zespołów folklorystycznych, spotkania
z artystami, warsztaty muzyczne) P6S_KO
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
- ćwiczenia praktyczne
- wspólna praca pedagoga i studenta nad opracowywanym programem, po uprzednim samodzielnym rozczytaniu utworów przez studenta,
- praca nad interpretacją przy wykorzystaniu powszechnie dostępnych nagrań wybranych utworów w różnych ich opracowaniach,
- prezentacja utworów i dyskusja na temat interpretacji w grupie studentów.
Metody i kryteria oceniania:
Prezentacja zrealizowanego programu przed komisją.
Przy ustalaniu oceny bierze się pod uwagę następujące aspekty:
- obecność na zajęciach,
- praca własna studenta,
- bezbłędne odczytanie tekstu nutowego,
- umiejętność ustalenia właściwego stylu utworu
w zależności od jego gatunku i czasu powstania,
- umiejętność zróżnicowania dynamiki, artykulacji
i frazowania,
- umiejętność wykorzystania przez studenta własnej wyobraźni muzycznej,
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (1,2,6)
Zadania cząstkowe (4,5,7)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).
Ocenianie studentów kierunku Muzykologia opiera się o Wewnątrzkatedralny System Oceniania
Praktyki zawodowe
ćwiczenia praktyczne
- wspólna praca pedagoga i studentów nad opracowywanym programem, po uprzednim wspólnym rozczytaniu utworów,
- praca nad wybranym materiałem fortepianowym przy wykorzystaniu powszechnie dostępnych nut oraz nagrań wybranych utworów w różnych ich opracowaniach,
- prezentacja przygotowanych utworów i dyskusja na temat wykorzystanych środków przekazu w grupie studentów,
Literatura
M. Levine ,The Jazz Theory Book, Sher Music Co.,
CA U.S.A, Los Angeles 1995.
M. Levine , The Jazz Piano Book, Petaluma Sher, 1989.
J. Marchwiński, Kameralistyka fortepianowa – Geneza i perspektywy, Akademia Muzyczna w Poznaniu, Poznań 2011.
B. Motyka, Szkoła improwizacji na fortepian, Rybnik
Woal, 1991.
M. Morangelli ,A Reference For Jazz Theory, The Reel Score, LLC 2002.
B. Nettles, Harmony, Berklee College Of Music, Boston 1987.
J. Oleszkowicz, I Ty możesz improwizować, Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 1997.
W. K. Olszewski, Podstawy harmonii we współczesnej muzyce jazzowej
i rozrywkowej, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2009.
G. Sandor, O grze na fortepianie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
T. Świercz, Materiały do nauki improwizacji fortepianowej,
Gdańsk Wydawnictwo AM, 2007.
Jazz Standards Real Book
Dobór literatury zależy od stopnia zaawansowania studenta i uwzględnia jego wiek, preferencje muzyczne i poziom wrażliwości na utwory lub piosenki powstałe w danym okresie.
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
Dobór literatury zależy od stopnia zaawansowania studenta i uwzględnia jego wiek, preferencje muzyczne i poziom wrażliwości na utwory lub piosenki powstałe w danym okresie.
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
Dobór literatury zależy od stopnia zaawansowania studenta.
B. Literatura uzupełniająca
Dobór literatury zależy od stopnia zaawansowania studenta.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: