Historia muzyki XV i XVI w. 2.2.5.M-02HM
WYKŁAD
1. Periodyzacja muzyki XV i XVI w.
2. Tło historyczne (wydarzenia z życia Kościoła, architektura renesansu, rzeźba i malarstwo).
3. Generacje kompozytorów flamandzkich i ich najważniejsi przedstawiciele (m.in. G. Dufay, J. Ockeghem, J. des Pres, A. Willaert, O. Di Lasso) oraz techniki kompozytorskie.
4. Ośrodek wenecki (A. Gabrieli, G. Gabrieli)
5. Ośrodek rzymski (C. Festa, G.P. da Palestrrina).
6. Muzyka niemiecka w dobie renesansu (J. Walter, L. Senfl; narodziny chorału protestanckiego).
7. Muzyka renesansu we Francji, Hiszpanii i Anglii (C. Jannequin, P. de Escobar, T.L. de Victoria, T. Tallis, W. Byrd).
8. Renesansowa muzyka instrumentalna (formy muzyki instrumentalnej, tabulatury).
9. Teoretycy muzyki w XV i XVI w.
10. Najsłynniejsi drukarze dzieł i druków muzycznych.
ĆWICZENIA
1. Wprowadzenie do ogólnej analizy kompozycji odnośnie do stylu i formy:
1.1. Kontekst historyczny utworu: okres twórczości, ośrodek, rodzaj uprawianej techniki kompozy-torskiej, kompozytor, czas powstania kompozycji, geneza utworu, obsada (nazwy głosów, menzura, liczba taktów).
1.2. Określenie funkcji utworu.
1.3. Ogólna analiza tekstu kompozycji (źródło tekstu, budowa, elementy teologiczne).
1.4. Koncepcja formy (powiązanie budowy tekstu i budową kompozycji),
1.5. Materiał (źródła melodyki, tok dźwiękowy)
1.6. Aspekt techniki (obsada, ty faktury, środki techniki kompozytorskiej).
1.7. Aspekt retoryki (symboliczne wykorzystanie środków technicznych).
2. Analiza wybranych kompozycji:
2.1. G. Dufay Nuper rosarum flores (przykład motetu izorytmicznego z cantus firmus)
2.2. J. des Pres Tu pauperum refugium (przykład zastosowania figur retorycznych)
2.3. J. Clement (C. non Papa) Vox in Rama (przykład zastosowania techniki przeimitowania)
2.4. W. Byrd Ave verum Corpus
2.5. P. da Plestrina O Beata Trinitas
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat historii i teorii muzyki różnych epok w kontekście ogólnych zjawisk kultury / MEA_W05 2. Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii europejskiej i polskiej kultury muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu regionalnego (Śląsk) oraz muzyki religijnej / MEA_W11 3. Student zna i rozumie podstawowe elementy dzieła muzycznego oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł instrumentalnych, wokalnych oraz wokalno-instrumentalnych różnych epok / MEA_W08
Umiejętności
1. Student potrafi rozpoznać, scharakteryzować oraz przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację (w zakresie teoretycznym i praktycznym) utworów muzycznych różnych epok z zastosowaniem typowych metod i stylów wykonawczych, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, wartości estetycznych i miejsca w procesie historyczno-kulturowym; orientuje się w twórczości najważniejszych kompozytorów, ze szczególnym uwzględnieniem gatunków muzyki religijnej (wokalnej i organowej) / MEA_U05 2. Student potrafi wykorzystać umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie nauk muzykologicznych
USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 5.3.2.0.1.120.c, w cyklu:
(muzykologii historycznej i systematycznej) / MEA_U02 3. Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł muzycznych (muzykalia dawne i współczesne, źródła fonograficzne, instrumenty) i literatury przedmiotowej (z wykorzystaniem internetowych baz danych) oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy muzykologicznej / MEA_U01
Kompetencje społeczne
1. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy, dokształcania się zawodowego i zdobywania umiejętności / MEA_K01 2. ma świadomość tradycji i dziedzictwa kultury oraz świadomość odpowiedzialności za zachowanie europejskiego i polskiego dziedzictwa kulturowego w zakresie kultury muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju życia muzycznego na Śląsku / MEA_K05 3. Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z badaniami muzykologicznymi / MEA_K03
Kryteria oceniania
Ćwiczenia:
Ocenianie odbywa się w oparciu o Wewnątrzkatedralny System Oceniania.
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną.
Formy zaliczenia: zaliczenie pisemne odbywa się w sesji zaliczeniowej, dokładny termin będzie ustalony przed zakończeniem semestru.
Podstawowe kryteria:
10% udział w zajęciach
20% zaliczenie lektury
30% zaliczenie ustne
40% prezentacja wskazanego tematu
Wykład:
Ocenianie odbywa się w oparciu o Wewnątrzkatedralny System Oceniania.
Forma zaliczenia - egzamin ustny w sesji egzaminacyjnej (po zakończeniu semestru)
Podstawowe kryteria:
30% zaliczenie lektury
70% wiedza z zakresu tematyki zajęć
Literatura
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
I. BOSSUYT, Die kunst der Polyphonie. Die flämische Musik von Guillaume Dufay bis Orlando di Lasso, Zürich und Mainz 1997;
H. FEICHT, Polifonia renesansu, Kraków 1976,
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
U. MICHELS, Atlas muzyki, t. I, Warszawa 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: