Historia muzyki XVII w. 2.2.5.M-03HM
Przedstawienie ogólnego rozwoju europejskiej kultury muzycznej XVII w. Poznanie najważniejszych przemian stylistycznych oraz twórczości wybranych (najważniejszych) kompozytorów działających w przodujących ośrodkach ówczesnej Europy.
1) Przełom stylistyczny ok. 1600 r. Muzyka okresu baroku – periodyzacja, ogólna charakterystyka epoki, prima i seconda pratica.
2) Monodia świecka i religijna – początki i założenia, basso continuo.
3) Początki dramma per musica i rozwój opery.
4) Styl koncertujący w muzyce świeckiej i religijnej.
5) Rozwój form kantatowych – geneza i typy kantat.
6) Oratorium oraz pasja.
7) Msza.
8) Muzyka instrumentalna epoki baroku – rozwój instrumentów i form instrumentalnych, sonata i suita barokowa.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
1. ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat historii i teorii muzyki XVII w. w kontekście ogólnych zjawisk kultury / MEA_W05; P6S_WG
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
2. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł muzycznych (muzykalia dawne i współczesne, źródła fonograficzne, instrumenty) i literatury przedmiotowej (z wykorzystaniem internetowych baz danych) oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy muzykologicznej / MEA_U01; P6S_UW
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
3. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy, dokształcania się zawodowego i zdobywania umiejętności / MEA_K01; P6S_KK
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Egzamin ustny
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie egzaminu ustnego (100%).
(efekty 1,2,3)
Literatura
- A1. wykorzystywana podczas zajęć
Bukofzer M., Muzyka w epoce baroku, Warszawa 1970
Szweykowski Z.M. (red.), Historia muzyki w XVII wieku, cz. I-III, V, Kraków 2000-2008
Szlagowska D., Muzyka baroku, Gdańsk 1998
- A2. studiowana samodzielnie przez studenta
Pociej B., Formy kantatowo – oratoryjne (meakultura.pl)
Chomiński J., Chomińska-Wilkowska K., Historia muzyki cz. I, Kraków 1990, s. 219-340
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: