Podstawy analizy muzycznej 2.2.5.M-03PAM
1. Przedmiot i cel analizy dzieła muzycznego
2. Metody badawcze - wykaz formalny elementów analizy i ich interpretacja
3. Melodia - różne sposoby kształtowania formalnego
4. Okresowość, ewolucyjność, polifonia
5. Tonalność: od jednego dźwięku do sonorystyki - skala, gama, inne koncepcje
6. Związek muzyki z tekstem
7. Gatunki muzyki wokalnej i wokalno-instrumentalnej
8. Zastosowanie poznanych instrumentów badawczych w interpretacji i analizie utworów wokalnych i wokalno-instrumentalnych różnych epok.
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (z odniesieniem do efektów kierunkowych):
Wiedza. Student:
1. zna i rozumie podstawowe elementy dzieła muzycznego oraz metody analizy i interpretacji dzieł muzycznych oraz dzieł słowno-muzycznych różnych epok MEA_W08, P6S_WG
2. ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu podstawowych gatunków i form muzycznych MEA_W12, P6S_WG
Umiejętności. Student:
3. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy muzykologicznej MEA_U01, P6S_UW
4. potrafi rozpoznać, scharakteryzować oraz przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację (w zakresie teoretycznym i praktycznym) utworów muzycznych różnych epok z zastosowaniem typowych metod i stylów wykonawczych, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, wartości estetycznych i miejsca w procesie historyczno-kulturowym MEA_U05, P6S_UW
Kompetencje społeczne. Student:
5. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy, dokształcania się zawodowego i zdobywania umiejętności MEA_K01, P6S_KK
Kryteria oceniania
Ocenianie studentów kierunku Muzykologia odbywa się zgodnie z Wewnątrzkatedralnym Systemem Oceniania.
Zaliczenie z oceną:
- przygotowanie i aktywność podczas zajęć: 40%
- przygotowanie i prezentacja analiz zadanych utworów muzycznych: 60%
Literatura
D. Wójcik, ABC form muzycznych, Kraków 1999
M. Podhajski, Formy muzyczne, Warszawa 1991
J. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne t. 1-5
M. Dembska-Trębacz, Czas, przestrzeń, rytm. Wykłady lubelskie, Lublin 2005M. Woźna-Stankiewicz, Z. Dobrzańska-Fabiańska, Muzykolog wobec dzieła muzycznego, Kraków 1999 (wybór)
M. Piotrowska, Tezy o możliwości hermeneutyki muzycznej w świetle stu lat jej historii, Warszawa 1990
D. Kanafa (red), Analiza dzieła muzycznego. Historia, theoria, praxis, T.1 Wrocław 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: