Historia muzyki XVIII w. 2.2.5.M-04HM
Przedstawienie ogólnego rozwoju europejskiej kultury muzycznej XVIII w. Poznanie najważniejszych przemian stylistycznych oraz twórczości wybranych (najważniejszych) kompozytorów działających w przodujących ośrodkach ówczesnej Europy
1) Ogólna charakterystyka epoki (sytuacja polityczno-społeczna, kultura i sztuka w Europie XVIII w.). Próba periodyzacji. Zagadnienia terminologiczne (późny barok, rokoko i styl galant, Empfindsamer Stil, sentymentalizm, Vorklassik, klasycyzm, oświecenie i racjonalizm, okres Sturm und Drang).
2) Estetyka muzyczna (retoryka i afekt) oraz teoria muzyki XVIII w. (najważniejsze traktaty teoretyczne, podręczniki i leksykony muzyczne).
3) Główne ośrodki kultury muzycznej i szkoły „przedklasyczne” (ośrodki włoskie – Neapol, Rzym i Wenecja, Berlin, Drezno, Mannheim, Londyn, Paryż, Wiedeń).
4) Klasycyzm wiedeński – charakterystyka, stylistyka, przedstawiciele.
5) Teoria formy sonatowej (terminologia, geneza i rozwój, główne założenia i przemiany stylistyczne, analiza i interpretacja).
6) Rozwój opery (opera buffa i seria, opera włoska i francuska, Singspiel, reforma operowa Glucka, twórczość operowa W.A. Mozarta).
7) Kontynuacja tradycji – oratorium w XVIII w. (oratorium włoskie i niemieckie, twórczość oratoryjna J. Haydna).
8) Rozwój muzyki na instrumenty klawiszowe (J.S. Bach i jego synowie - znaczenie twórczości C.Ph.E. Bacha, klasycy wiedeńscy, instrumentarium, gatunki i formy).
9) Rozwój muzyki na instrumenty smyczkowe (muzyka skrzypcowa – szkoły włoskie i francuskie, szkoła gry skrzypcowej L. Mozarta, skrzypce w twórczości klasyków wiedeńskich, wiolonczela jako instrument solowy – L. Boccherini, L. van Beethoven).
10) Twórczość symfoniczna oraz muzyka orkiestrowa (koncerty publiczne – Londyn, Paryż, Wiedeń, powstanie i rozwój symfonii klasycznej, koncert solowy, orkiestra klasyczna, twórczość symfoniczna klasyków wiedeńskich).
11) Muzyka kameralna (wzrost znaczenia salonów mieszczańskich i muzykowania domowego, gatunki i formy – trio i kwartet fortepianowy, trio i kwartet smyczkowy, kwartet smyczkowy w twórczości klasyków wiedeńskich, muzyka na instrumenty dęte – Harmoniemusik).
12) Pieśń i muzyka wokalna (powstanie i rozwój „nowoczesnego” gatunku pieśni, twórczość kompozytorów niemieckich, wiedeńskie tradycje pieśniowe – twórczość pieśniowa L. van Beethovena).
13) Podstawowe gatunki i formy muzyki religijnej (katolicka i protestancka muzyka kościelna, józefinizm i encyklika Annus qui papieża Benedykta XIV, msza, nieszpory, litanie, motet, sonata i symfonia kościelna).
14) Znaczenie twórczości J. Haydna i W. A. Mozarta.
15) Nowatorstwo twórczości L. van Beethovena.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
1. ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat historii i teorii muzyki XVIII w. w kontekście ogólnych zjawisk kultury / MEA_W05; P6S_WG
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
2. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł muzycznych (muzykalia dawne i współczesne, źródła fonograficzne, instrumenty) i literatury przedmiotowej (z wykorzystaniem internetowych baz danych) oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy muzykologicznej / MEA_U01; P6S_UW
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
3. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy, dokształcania się zawodowego i zdobywania umiejętności / MEA_K01; P6S_KK
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Egzamin ustny
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie egzaminu ustnego (100%).
(efekty 1,2,3)
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
- A1. wykorzystywana podczas zajęć
Rosen C., Styl klasyczny. Haydn, Mozart, Beethoven, przekł. Rafał Augustyn, Kraków 2014.
Mądry A., Carl Philipp Emanuel Bach. Estetyka – stylistyka – dzieło, Poznań 2003.
- A2. studiowana samodzielnie przez studenta
Einstein A., Mozart. Człowiek i dzieło, Kraków 1983.
Geiringer K., Haydn, Kraków 1985.
Marek G. R., Beethoven. Biografia geniusza, Warszawa 1976.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: