Historia filozofii 2.2.5.M-05HF
Opis zajęć:
Część I: Filozofia starożytna:
- Geneza, cechy i problemy filozofii greckiej.
- Presokratycy.
- Sokrates, Platon, Arystoteles.
- Okres hellenistyczny: stoicyzm, epikureizm i sceptycyzm;
- Okres patrystyczny: św. Augustyn.
Część II: Filozofia średniowieczna:
- Filozofia żydowska i arabska;
- Scholastyka;
- św. Bonawentura i św. Tomasz z Akwinu.
Część III: Filozofia nowożytna i współczesna:
- R. Descartes,
- Oświecenie francuskie, angielskie, niemieckie i polskie;
- I. Kant;
- G.W.F. Hegel;
- F. Nietzsche;
- Fenomenologia;
- Egzystencjalizm;
- Filozofia analityczna;
- Postmodernizm.
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W.1 Student ma uporządkowaną i ugruntowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii filozofii, a także o specyfice przedmiotowej i
metodologicznej filozofii jako dziedziny wspomagającej teologię, Jest w stanie wiedzę filozoficzną rozwijać i twórczo stosować w
działalności profesjonalnej - TMA_W01; P7S_WG.
W.2 Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane
koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem - TMA_W019; P7S_WG.
W.3 Ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym - TMA_W019; P7S_WG.
Umiejętności
U. 1Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych
źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy filozoficznej i teologicznej TMA_01; P7S_UW.
U.2 Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową -TMA_U012; P7S_UW.
U.3 Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień
filozoficznych - TMA_U08; P7S_UW.
Kompetencje społeczne (postawy)
K.1 Ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, wiedzy i umiejętności -TMA_K01; P7S_KK
K.2 Rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces
kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar
interdyscyplinarny TMA_K02; P7S_KR
K. 3.Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i
społecznym. TMA_K06; P7S_KK KO
Kryteria oceniania
Podstawą udzielenia zaliczenia jest test z całości materiału wyłożonego oraz zadanego przez prowadzącego. Skala ocen:
16 p. = 5
15 p. = 4,5
13-14 p. = 4,0
10-12 p. = 3,5
9 p. = 3,0
Poniżej 9. = 2.
Pytania testowe mają na celu sprawdzenie wiedzy, a także umiejętności dotyczących porównywania idei filozoficznych oraz ich wykorzystywania w rozwiązywaniu problemów.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy przedmiotu "historia filozofii".
Literatura
- W. TATARKIEWICZ, Historia filozofii, t. I-III, Warszawa 1995.
- G. REALE, Historia filozofii starożytnej, t. I-IV, tł. E. Zieliński, Lublin 1993-1999.
- O. HÖFFE, Mała historia filozofii, tł. J. Sidorek, Warszawa 2004;
- C.S. BARTNIK, Historia filozofii, Lublin 2000;
- L. GAWOR, Z. STACHOWSKI (red.), Filozofia współczesna, Bydgoszcz-Warszawa - Lublin 2006;
- A.J. AYER, Filozofia w XX wieku, tł. T. Baszniak, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: