Etyka pracy socjalnej 2.3.04.KRK-01EPS
Kodeksy etyczne. Kodeks Etyczny Pracowników Socjalnych. Dylematy etyczne pracy w pracy socjalnej i pomocy społecznej. Podstawowe pojęcia (dylemat, konflikt wewnętrzny, dysonans poznawczy itp.) Problemy etyczne wynikające ze spotkania z klientem, polityki i programów polityki społecznej. Godność ludzka. Wartości kształtujące szacunek do drugiego człowieka i samego siebie. Współczesne zagrożenia godności ludzkiej. Czynniki o charakterze przyrodniczym i społecznym zagrażające godności ludzkiej. Umacnianie (empowerment) jako etyczny paradygmat w pracy socjalnej. Relacja z klientem i współpracownikiem. Naruszenie zasad etyki w spotkaniu pracownika socjalnego z klientem i konsekwencje. Wybrane problemy społeczne jako wyzwania dla etyki zawodowej pracowników socjalnych. Metody, techniki i sposoby rozmowy z klientem w sytuacji tzw. trudnego spotkania. Modele metodycznego postępowania w sytuacji dylematu etycznego. Sytuacje zagrożenia godności klienta pomocy społecznej.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W15 - Posiada wiedzę na temat praw człowieka, ich źródeł i procedur ochrony. Posiada wiedzę, jak prawa człowieka wpływają na kształtowanie się obszarów współczesnej pracy socjalnej i gwarantują każdej jednostce pełnię poszanowania godności
i odrębności w wymiarze bio-socjo-kulturowym.
K_W16 - Ma ogólną wiedzę dotycząca moralnych i etycznych podstaw pracy socjalnej. Zna zasady i normy etyczne wykonywania zawodu pracownika socjalnego oraz ich źródła krajowe i międzynarodowe.
Umiejętności
K_U12 - Odwołując się do posiadanej, interdyscyplinarnej wiedzy trafnie rozstrzyga dylematy dotyczące indywidualnych, społecznych, etycznych kontekstów działania społecznego. Podejmuje trafne wybory w sytuacji konfliktowej oparte o jasno zdefiniowane przesłanki.
Kompetencje społeczne
K_K05 - Właściwie identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne, a także związane z pełnioną rolą instytucjonalną czy relacją do klienta, odnoszące się do realnych warunków ekonomicznych, społecznych, politycznych związanych z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego
Kryteria oceniania
Metody prowadzenia wykładów: wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, pogadanki, metody sytuacyjne, gry dydaktyczne
Metody prowadzenia ćwiczeń:analiza tekstów, dyskusja (wielokrotna, "burza mózgów", panelowa,), metoda przypadków, metoda sytuacyjna, metody eksponujące, pogadanki, metody sytuacyjne, gry dydaktyczne
Forma zaliczenia zajęć
Wykład: zaliczenie bez oceny
Ćwiczenia: zaliczenie z oceną
Praca pisemna (esej, referat) 60%
Udział w dyskusji 10%
Aktywność na zajęciach 30%
Literatura
Chyrowicz B., O sytuacjach bez wyjścia w etyce, Kraków 2008.
Dominiak T., Etyka pracownika socjalnego w działaniu: ethos i profesjonalizm, „Praca Socjalna” 2005, nr 1.
Dubois B., Miley K. (red.): Praca socjalna, zawód, który dodaje sił. T. 1 i 2, Katowice 1999.
Grzybek G., Etyczne podstawy pracy socjalnej, Bielsko-Biała 2007.
Grzybek G., Podstawy pracy socjalnej. Ujęcie antropologiczno-etyczne, Bielsko-Biała 2006.
Kamiński T., Etyka pracownika socjalnego, Częstochowa 2003.
Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki socjalnej, Olsztyn 2001.
Olech A., Etos zawodowy pracowników socjalnych. Wartości, normy, dylematy etyczne, Ka-towice 2006.
Trawkowska D., Portret współczesnego pracownika socjalnego. Studium socjologiczne, Kato-wice 2006.
Weissbrot-Koziarska A., Poradnictwo socjalne dla rodzin. Podręcznik akademicki, Opole 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: