Pedagogika społeczna 2.3.04.KRK-01PS
Treści wykładów: Przedmiot i zadania pedagogiki społecznej oraz jej miejsce w systemie innych nauk. Główne elementy środowiska wychowawczego i ich problematyka społeczno-wychowawcza, główne komponenty środowisk wychowawczych. Patologie życia rodzinnego. Funkcje i zadania szkoły. Środowisko lokalne w procesie adaptacji społecznej dziecka. Siły społeczne jako kluczowa kategoria pedagogiki społecznej.
Treści ćwiczeń: Kształtowanie się pedagogiki społecznej. Poszukiwanie tożsamości (H. Radlińska, A. Kamiński, R. Wroczyński), związek pedagogiki społecznej z socjologią wychowania, teorią wychowania, andragogiką, teorią pracy socjalnej, polityką społeczną. Środowisko wychowawcze i jego podstawowe elementy. Podstawowe środowiska wychowawcze. Kwestie społeczne (ubóstwo, bezrobocie, bezdomność). Wielowymiarowy charakter zagrożeń (ekologiczny, cywilizacyjny, rodzina społecznego i indywidualnego ryzyka, szkoła, grupy subkulturowe, agresja i nietolerancja). Poradnictwo w teorii i praktyce.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W10 - Ma podstawową wiedzę o człowieku, jako podmiocie działającym w strukturach społecznych, tworzącym te struktury i o mechanizmach skutecznego działania społecznego w ramach tych struktur.
K_W11 - Posiada podstawową wiedzę na temat podejść rozwojowych i holistycznych zorientowanych na człowieka w perspektywie interdyscyplinarnej.
Umiejętności
K_U01 - Potrafi prawidłowo analizować, interpretować
i wyjaśniać zjawiska społeczne (polityczne, prawne, kulturowe, ekonomiczne), problemy i kwestie społeczne oraz wzajemne relacje między nimi w polu stanowiącym przedmiot zainteresowania pracy socjalnej.
K_U02 - Potrafi dokonać samodzielnej, interdyscyplinarnej analizy czynników, procesów i zjawisk społecznych w perspektywie wywoływania pożądanej zmiany społecznej. Wykorzystuje wiedzę teoretyczną w praktyce.
K_U03 - Potrafi w podstawowym zakresie dokonać diagnozy sytuacji, zjawiska i procesy będące przedmiotem zainteresowania pracy socjalnej w wymiarze indywidualnym, grupowym i w szerszych układach społecznych.
Kompetencje
K_K01 - Jest przekonany o tym, że profesjonalizm wymaga ciągłego doskonalenia zdobytej wiedzy i umiejętności, a edukacja przez całe życie jest elementem współczesnego modelu rozwoju osobistego.
K_K06 - Z przekonaniem angażuje się w działania przeciwdziałające nierównościom społecznym, politycznym i ekonomicznym, odwołując się do idei sprawiedliwości społecznej.
K_K09 - Potrafi krytycznie oceniać swoje możliwości i korzystając z posiadanych zasobów planować rozwój wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
K_K10 - W działaniu społecznym wyraża gotowość do poszukiwania twórczych i odważnych rozwiązań.
Kryteria oceniania
Praca pisemna (esej, referat), udział w dyskusji, aktywność na zajęciach, egzamin pisemny.
Literatura
Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspierania, Kraków 2001.
Kawula S. (red.), Pedagogika społeczna. Dokonania - Aktualność - Perspektywy, Toruń 2006.
Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna, t. I, Warszawa 2006.
Pilch T., I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 2008.
Radziewicz-Winnicki A., Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności, Warszawa 2008. 978-83-6050-148-1.
Weissbrot-Koziarska A., Poradnictwo socjalne dla rodzin, Opole 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: