Podstawy ekonomii społecznej i zarządzania w pomocy społecznej 2.3.04.KRK-02PES
Podczas zajęć student otrzymuje wiedzę z zakresu ekonomii społecznej i zarządzania w pomocy społecznej z uwzględnieniem najnowszych trendów i uwarunkowań prawnych:
Teoretyczne podstawy ekonomii społecznej; cele ES; działania sprzyjające rozwojowi ES; koncepcje i funkcje ES; przedsiębiorstwa ES, podmioty ekonomii społecznej: Centra Integracji Społecznej, Kluby Integracji Społecznej, Warsztaty Terapii Zajęciowej, Spółdzielnie Socjalne; korzyści wynikające z rozwoju ES, podstawy, wykluczenie społeczne i sytuacja grup defaworyzowanych na rynku pracy; instytucje „starej” i „nowej” ekonomii społecznej; rozwój ES w Polsce na przykładzie Gminy Bałtów; zarządzania podmiotami ES, koncepcja nowego zarządzania w pracy socjalnej; rola kierownika w zarządzaniu; techniki zarządzania;funkcje zarządzania; zarządzanie pracownikiem socjalnym pomocy społecznej; rola ośrodków wsparcia ekonomii społecznej
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W24 Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju rynkowego modelu usług socjalnych stanowiących podstawę dla indywidualnej przedsiębiorczości w polu działania społecznego.
Umiejętności
K_U08 Posiada umiejętność planowania i organizowania sieci partnerów społecznych z uwzględnieniem ich wzajemnych związków.
Kompetencje społeczne
K_K11 Myśli i działa w sposób przedsiębiorczy, poszukując możliwości aplikowania zdobytej wiedzy i umiejętności do instytucji o charakterze rynkowym.
Kryteria oceniania
Praca na zajęciach, prezentacja, aktywność na zajęciach
Literatura
Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, wyd. III poszerzone, Kraków 2005.
Frączak P., Wygnański K., Ekonomia społeczna w Polsce – definicje, zastosowania, oczekiwania, wątpliwości, Warszawa 2006.
Kaźmierczak T., Bąbska B., Popłońska-Kowalska M., Rymsza M., Środowiskowe role zawodowe pracowników socjalnych, Warszawa 2013.
Krzyszkowski J., Elementy organizacji i zarządzania w pomocy społecznej, Częstochowa 2010.
M. Waszkowska, A. Potocka, P. Wojtaszczyk, Miejsce pracy na miarę oczekiwań. Poradnik dla pracowników socjalnych, Łódź 2010.
Mingus N., Zarządzanie projektami, Gliwice 2002.
Piekut-Brodzka D.M., Aspekty etyczne pracy socjalnej i pomocy społecznej, 1993.
Teoria i praktyka ekonomii społecznej. źródło: http://www.ekonomiaspoleczna.pl/
Waszak Ł., Masłowski P. (red.), Poradnik modelowej współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: