Wprowadzenie do metodologii badań społecznych 2.3.04.KRK-02WMB
Poznanie, wiedza, nauka, teoria naukowa; Płaszczyzna ontologiczna i epistemologiczna prowadzenia badań społecznych. Paradygmaty badawcze w naukach społecznych; Badania ilościowe i jakościowe w naukach społecznych; Pomiar w empirycznych badaniach społecznych.; Projekt badań i sprawy, które powinny być w nim uwzględnione; Wybór terenu badań i dobór próby badawczej. Pilotaże. Metody i techniki badawcze w naukach społecznych.; Moralne aspekty badań empirycznych, doświadczenia badawcze własne. Analiza faz procesu badawczego; Konstruowanie problemów i hipotez badawczych; Analiza metod badawczych.; Metoda- technika- narzędzie badawcze. Techniki wykorzystywane w naukach społecznych.; Sposoby opracowywania wyników badań; Doświadczenia badawcze własne; Zaliczenie schematu badawczego (narzędzia badawczego).
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W14 - Zna wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz identyfikowania prawidłowości i procesów zachodzących na gruncie struktur społecznych istotne dla wywoływania zamiany społecznej.
Umiejętności
K_U02 - Potrafi dokonać samodzielnej, interdyscyplinarnej analizy czynników, procesów i zjawisk społecznych w perspektywie wywoływania pożądanej zmiany społecznej. Wykorzystuje wiedzę teoretyczną w praktyce.
K_U05 - Posiada elementarne umiejętności badawcze – potorfi zaprojektować i przeprowadzić proste bada-nie oraz właściwie opracowywać wyniki badania i wyciągać uzasadnione wnioski.
Kompetencje społeczne
K_K09 - Potrafi krytycznie oceniać swoje możliwości i korzystając z posiadanych zasobów planować rozwój wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
Kryteria oceniania
Wykład: Egzamin pisemny (min. 50% ustalonej punktacji)
Ćwiczenia: Zaliczenie na ocenę
Literatura
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
Croswell J.W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013.
Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: