Kurs kierunkowy - Warsztat profilaktyki pozytywnej 2.3.04.KRK-03KK22
1. Zdrowie i choroby społeczne
2. Koncepcje zdrowia psychicznego: Koherencja
3. Koncepcje zdrowia psychicznego: Rezylencja
4. Koncepcje zdrowia psychicznego: Twardość psychiczna
5. Koncepcje zdrowia psychicznego: Wzrost potraumatyczny
6. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży obszar: Używanie substancji psychoaktywnych
7. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży obszar: Agresja i przemoc, odrzucenie rówieśnicze
8. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży obszar: Nowe uzależnienia
9. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży obszar: Ryzykowne zachowania seksualne
10. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży obszar: Autoagresja i zachowania samobójcze
11. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży obszar: Odżywiane
12. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży obszar: Subkultury
13. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży obszar: Ideologie i nowe ruchy religijne
14. Zachowania prospołeczne: Altruizm
15. Zachowania prospołeczne: Kooperacja
16. Zachowania prospołeczne: Odwaga cywilna
17. Czynniki chroniące obszar jednostkowy
18. Czynniki chroniące obszar rówieśniczy
19. Czynniki chroniące obszar rodzinny
20. Czynniki chroniące obszar szkolny
21. Czynniki chroniące obszar społeczności lokalnych
22. Czynniki chroniące obszar makrospołeczny
23. Diagnoza pozytywna
24. Dźwignie w profilaktyce pozytywnej (I-III)
25. Dźwignie w profilaktyce pozytywnej (IV –V)
26. Dźwignie w profilaktyce pozytywnej (VI –VII)
27. Interwencja profilaktyczna
28. Profilaktyka rówieśnicza
29. Projektowanie działań profilaktycznych dla dzieci i młodzieży
30. Błędy w profilaktyce
31. Standardy w profilaktyce
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Założenia
Ogólnie: C 1 –Dostarczenie wiedzy z zakresu uwarunkowań zachowań ryzykownych i prospołecznych dzieci i młodzieży
C 2 –Kształtowanie umiejętności diagnozy pozytywnej i projektowania programów profilaktycznych
C 3 – Kształtowanie kompetencji niesienia pomocy i interweniowania w sytuacji podwyższonego ryzyka występowania zachowań ryzykownych
| W cyklu 2022/23-Z: 1.Zwiększenie wiedzy w zakresie modelu profilaktyki pozytywnej i uwarunkowań zachowań prospołecznych i prozdrowotnych
2. Nabycie umiejętności diagnozowani, stosowania wiodących strategii profilaktycznych, kampanii społecznych i ich ewaluacji
3. Ukształtowanie kompetencji angażowania się na rzecz działań o charakterze profilaktyki społecznej
|
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W13 Posiada podstawową wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pracy socjalnej, jako dyscypliny praktycznej i teoretycznej.
K_W20 Ma ogólną wiedzę dotyczącą rozpozna-wania i interwencji na rzecz osiągania celów rozwojowych, ochronnych, prewencyjnych i terapeutycznych w zależności od zogniskowania problemu.
Umiejętności
K_U06 Posiada rozwinięte umiejętności z za-kresu komunikacji interpersonalnej.
K_U17 Potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić zajęcia z zakresu promocji zdrowia, rekreacji lub wybrane zajęcia sportowe.
K_U07 Potrafi opracowywać i wdrażać sposoby interwencji socjalnej z wykorzystaniem instrumentów formalnych (prawnych, instytucjonalnych), jak i metodycznych opartych o metody, techniki i formy pracy socjalnej.
K_U19 Opanował umiejętności w zakresie twórczego myślenia.
Kompetencje społeczne
K_K09 Potrafi krytycznie oceniać swoje możliwości i korzystając z posiadanych zasobów planować rozwój wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
Kryteria oceniania
Wykład: zaliczenie bez oceny
Ćwiczenia: zaliczenie z oceną (oceny cząstkowe, esej, aktywność, obecność na zajęciach, wykonywanie innych zadań)
Literatura
Grzelak Sz., Red. Vademecum skutecznej profilaktyki problemów młodzieży. Przewodnik dla samorządowców i praktyków oparty na wynikach badań naukowych, Warszawa 2015, s. 26.
Grzelak Sz., Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży: Aktualny stan badań na świecie i w Polsce, Warszawa 2006.
Kania S., Znaczenie czynników poznawczych w profilaktyce pedagogicznej Profilaktyka pozytywna zachowań ryzykownych, „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna” 2016, Vol. 4 2 (8).
Michel M., Profilaktyka zachowań ryzykownych w działalności edukacyjnej szkoły. Aspekty teoretyczne i praktyczne – know how profilaktyki szkolnej, [w:] A. Szecówka, B. Ogonowski. (red.) Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży. Wrocław 2013.
Okulicz-Kozaryn K., Klimat i kultura szkoły a zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli, s. 4-10, http://www.ore.edu.pl/bezpiecznaszkola/4320-klimat-spoleczny, dostęp: 1.02.2016.
Ostaszewski K., Nowe definicje programów profilaktyki, „Remedium” 2005, nr 7/8.
Ostaszewski K., Pozytywna profilaktyka po 10 latach, „Świat Problemów” 2016, Styczeń, http://www.swiat-problemow.pl/pozytywna-profilaktyka-po-10-latach/, dostęp. 28.09.2016.
Ostaszewski K., Profilaktyka pozytywna, „Świat Problemów” 2006, nr 3Gaś Z. B., Profilaktyka w szkole, WSIP, Warszaw 2006.
Szwed A., Po drugiej stronie lustra: Profilaktyka kreatywna poprzez działania teatrealne, Warszawa 2010.
Szymańska J., Programy profilaktyczne: Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2000.
Woydyłło E., Profilaktyka pozytywna, [w:] L. Telka (red.), Programy profilaktyki uzależnień: Z doświadczeń autorów, Katowice 2003.
Wysocka E., Człowiek a środowisko życia: podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: