Praktyka śródroczna 2.3.04.KRK-03PŚ
Student studiów stacjonarnych i niestacjonarnych powinien odbyć w ciągu trzech semestrów praktyki w trzech różnych placówkach/instytucjach wskazanych przez opiekuna praktyki z ramienia Uniwersytetu Opolskiego. Zaleca się, aby praktyka była realizowana w instytucji, która w zakresie wypełnianych funkcji i podejmowanych zadań jest najbardziej zbliżona do kierunku Praca socjalna. Zalecane placówki: ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, regionalne ośrodki polityki społecznej, centra pomocy rodzinie, placówki interwencji kryzysowej, domy pomocy społecznej, domy dziecka, świetlice środowiskowe, świetlice socjoterapeutyczne, ośrodki adopcyjno-opiekuńcze, placówki dla osób bezdomnych, placówki specjalne i integracyjne dla dzieci i dorosłych (o ile jest tam zatrudniony pracownik socjalny), ośrodki dla cudzoziemców, hospicja, socjalne organizacje pozarządowe realizujące zadania pomocy społecznej, szpitale (o ile jest tam za-trudniony pracownik socjalny), zakłady karne (o ile jest tam zatrudniony pracownik socjal-ny).
Student powinien systematycznie i sumiennie przygotowywać się do zajęć, stosować się do zaleceń Dyrekcji oraz Opiekuna praktyki w placówce. Student powinien przestrzegać przy-jętego w placówce trybu i porządku pracy oraz przepisów o dyscyplinie pracy. Praktykant przed podjęciem samodzielnych zadań powinien zapoznać się z różnymi odcinkami pracy danej placówki. Praktykanta obowiązuje samodzielne prowadzenie różnych działań, jakie wynikają z normalnego rytmu pracy w placówce. W trakcie realizacji praktyki student prowadzi Zeszyt praktyk, którego wpisy następnie potwierdza Dyrektor lub Opiekun praktyki w placówce/instytucji. Po zakończeniu praktyki student zgłasza się z dokumentacją praktyki do pracownika UO, który dokonuje odpowiedniego wpisu w systemie USOS. Za-lecenia dla placówki w zakresie organizacji i nadzoru praktyki: merytoryczny i metodyczny nadzór nad przebiegiem praktyki sprawuje Dyrektor instytucji lub wyznaczony przez niego Opiekun; Dyrekcja placówki oraz Opiekun praktyki w placówce umożliwiają studentom zapoznanie się z całokształtem działalności placówki, a szczególnie z jej: zadaniami i programem działania, strukturą organizacyjną placówki, dokumentacją, realizowanymi formami pracy (w samej instytucji i w ramach współdziałania z innymi podmiotami w środowisku), specyfiką pracy danej instytucji; Opiekun praktyki w placówce sprawuje nadzór nad praktykami poprzez: udzielanie studentom merytorycznych i metodycznych rad i wskazówek, dbanie o zapewnienie studentom odpowiednich warunków do pracy, kontrolowanie przygotowania studenta do podjęcia działań i zatwierdzanie planów konkretnych przedsięwzięć, potwierdzanie w dzienniku praktyk przebiegu pracy studenta i prowadzenie systematycznej obserwacji jego pracy, ocenę studenta, jego przygotowania do pracy i charakterystykę predyspozycji osobowych pod kątem przydatności do zawodu pracownika socjalnego. Realizacja wszystkich wymienionych wyżej założeń gwarantuje realizację oczekiwanych efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu Praktyka śródroczna.
Kierunek studiów
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W03 - Posiada wiedzę o kluczowych problemach i kwestiach społecznych w perspektywie interdyscyplinarnej.
K_W05 - Zna terminologię używaną w pracy socjalnej na poziomie ogólnym oraz jej odniesienia do innych dyscyplin humanistycznych i społecznych.
Umiejętności
K_U03 - Potrafi w podstawowym zakresie dokonać diagnozy sytuacji, zjawiska i procesy będące przedmiotem zainteresowania pracy socjalnej w wymiarze indywidualnym, grupowym i w szer-szych układach społecznych.
K_U05 - Posiada elementarne umiejętności badawcze – potorfi zaprojektować i przeprowadzić proste badanie oraz właściwie opracowywać wyniki badania i wyciągać uzasadnione wnioski.
K_U08 - Posiada umiejętność planowania i organizowania sieci partnerów społecznych z uwzględnieniem ich wzajemnych związków.
Kompetencje społeczne
K_K03 - Potrafi kierować pracą zespołu realizującego projekt socjalny, wykorzystując potencjał indywidualny członków, planując i organizując pracę zespołową z wykorzystaniem zasad właściwej komunikacji interpersonalnej.
Kryteria oceniania
Metody prowadzenia zajęć: obserwacja, analiza dokumentów, konsultacje z Opiekunem praktyki, elementy tutoringu akademickiego
Praktyka: zaliczenie z oceną
Literatura
Delooz P., Lopez M-L., Systematyzacja i ocena doświadczeń zawodowych w pracy socjalnej, Katowice 1999.
Grewiński M., Dobre praktyki mentora akademickiego. Doświadczenia projektu, „Kuźnia Liderów – Szkoła Mentorów”, Warszawa 2012.
Herman-Pawłowicz K. i wsp., Raport końcowy. Badanie ewaluacyjne o charakterze on-going identyfikujące dobre praktyki w realizacji praktycznych elementów kształcenia w projektach dofinasowanych w ramach IV Priorytetu PO KL oraz w innych działaniach w obszarze szkolnictwa wyższego, Warszawa 2015.
Mantel A., Skillls for Social Work Practice, Sage 2013.
O’Loughlin M., O’Loughlin S., Effective Observation in Social Work Praktice, Sage 2015.
Polskie Ramy Jakości Staży i Praktyk, https://www.stazeipraktyki.pl/program#wizytowki .
Szczepaniak P., Program Polskich Ram Jakości Staży i Praktyk jako efektywne narzędzie podnoszenia jakości kształcenia praktycznego oraz platforma dialogu biznesu i edukacji, Warszawa 2014.
Thompson N., Osada M., Anderson B., Praktyczna nauka pracy socjalnej, Katowice 1999.
Dobre studenckie praktyki. Kodeks, opinie, przykłady, MNiSW, Warszawa 2013.
Literatura zalecana w trakcie studiów na kierunku Praca socjalna, studia pierwszego stopnia, profil ogólnoakademicki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: