Kurs kierunkowy - e-Praca socjalna i społeczeństwo cyfrowe 2.3.04.KRK-04KK22
1. Społeczeństwo sieci
2. Wykluczenie cyfrowe
3. Kultura cyfrowego narcyzmu
4. Digital devide a nierówności społeczne
5. Mediatyzacja problemów społecznych
6. Wirtualny wizerunek pracy socjalnej
7. Jakość życia a cyfrowa inkluzja
8. Cyfrowe dzieciństwo i cyfrowa dorosłość
9. Wirtualna socjalizacja i wychowanie rodzinne
10. Altruizm w sieci
11. Patologie społeczeństwa sieci
12. Higiena cyfrowa
13. Praca socjalna z uzależnieniem od mediów społecznościowych
14. Digitalizacja pracy socjalnej
15. Klient cyfrowy i pomoc online
16. Cyfrowe sieci wsparcia społecznego
17. Wirtualne narzędzia pracy socjalnej
18. E-Metodologia badań społecznych
19. Wiedza otwarta a samokształcenie
20. Standardy etyczne e-Pracy socjalnej
Literatura uzupełniająca
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W13 Posiada podstawową wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pracy socjalnej, jako dyscypliny praktycznej i teoretycznej.
K_W03 - Posiada wiedzę o kluczowych problemach i kwestiach społecznych w perspektywie interdyscyplinarnej.
K_U01 - Potrafi prawidłowo analizować, interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne (polityczne, prawne, kulturowe, ekonomiczne), problemy i kwestie społeczne oraz wzajemne relacje między nimi w polu stanowiącym przedmiot zainteresowania pracy socjalnej.
K_U16 - Potrafi przygotować i poprowadzić różnorodne formy wystąpień ustnych w zakresie problematyki działania społecznego, odwołując się do wiedzy i informacji pochodzącej z różnych źródeł.
K_K10 - W działaniu społecznym wyraża gotowość do poszukiwania twórczych i odważnych rozwiązań. Jest ambitny i przekonany o tym, że praca socjalna może być istotnym element rozwoju społeczności, jeżeli uprawiana jest w sposób pozbawiony rutyny, innowacyjny i kreatywny.
Praktyki zawodowe
Wykład: Prezentacja
Ćwiczenia: aktywność na zajęciach, projekt grupowy
Literatura
Nicolas Carr Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, tłum. Katarzyna Rojek, wyd. Helion, Gliwice 2013.
Don Tapscott Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Warszawa 2010.
Castells M., „Społeczeństwo sieci”, Warszawa 2008.Kuruliszwili, Sergo. (2019). “New new media” in social welfare. Praca Socjalna. 34. 27-43. 10.5604/01.3001.0013.5016.
Harlow E., Webb S. A.: Technologie informacyjno-komunikacyjne w pracy służb społecznych. Warszawa 2014.
Lizut J.: Nowa polityka społeczna. Zagrożenia cyberprzestrzeni. Kompleksowy program dla pracowników służb społecznych. https://cyberprzestrzen.wspkorczak.eu/download/dokumenty/podrecznik_zagrozenia_cyberprzestrzeni.pdf [dostęp 01.10.2018].
Spitzer M.: Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci. Słupsk 2013.
Young K., Klausing OSF P.: Uwolnić się z sieci. Uzależnienie od Internetu. Katowice 2009.
Batorski, D., Marody, M., Nowak, A. (2006). Społeczna przestrzeń internetu. Warszawa, Academica
Mattison, Marian. (2012). Social Work Practice in the Digital Age: Therapeutic E-Mail as a Direct Practice Methodology. Social work. 57. 249-58. 10.1093/sw/sws021.
Eito Mateo, Antonio & Gomez Poyato, María & Marcuello, Chaime. (2018). E-social work in practice: a case study. European Journal of Social Work. 21. 1-12. 10.1080/13691457.2018.1423552.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: