Kurs kierunkowy - Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą 2.3.04.KRK-05KK22
1. Wprowadzenie do socjoterapii
2. Zawód socjoterapeutka – kwalifikacje i predyspozycje
3. Procesy grupowe
4. Specyfika pracy z dziećmi i młodzieżą zagrożoną niedostosowaniem społecznym
5. Specyfika pracy z dziećmi i młodzieżą nieśmiałymi
6. Specyfika pracy z dziećmi i młodzieżą agresywnymi
7. Specyfika pracy z dziećmi i młodzieżą odrzuconymi rówieśniczymi
8. Diagnoza socjopedagogiczna
9. Konstruowanie scenariuszy i programów socjoterapeutycznych
10. Realizacja programów socjoterapeutycznych dla zagrożonych niedostosowaniem społecznym
11. Realizacja programów socjoterapeutycznych dla dzieci nieśmiałych
12. Realizacja programów socjoterapeutycznych dla dzieci agresywnych
13. Realizacja programów socjoterapeutycznych dla odrzuconych rówieśniczo
14. Trening zastępowania agresji
15. Trening umiejętności społecznych
16. Trening uważności
17. Arteterapia jako metoda socjoterapii
18. Drama jako metoda socjoterapia
19. Silvoterapia jako metoda socjoterapii
Literatura uzupełniająca
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W20 Ma ogólną wiedzę dotyczącą rozpoznawania i interwencji na rzecz osiągania celów rozwojowych, ochronnych, prewencyjnych i terapeutycznych w zależności od zogniskowania problemu.
K_W21 Ma ogólną wiedzę z zakresu metodyki pracy socjalnej dotyczącą metod, technik i form pracy socjalnej. Posiada wiedzę o mechanizmach, pozwalających na gruncie pracy socjalnej poszukiwać skutecznych sposobów interwencji kierowanej do osób, rodzin i grup, pozwalających skutecznie rozwiązywać problemy społeczne oraz przyczyniać się do poprawy jakości życia w wymiarze indywidualnym i zbiorowym.
K_U06 Posiada rozwinięte umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej.
K_U07 Potrafi opracowywać i wdrażać sposoby interwencji socjalnej z wykorzystaniem instrumentów formalnych (prawnych, instytucjonalnych), jak i metodycznych opartych o metody, techniki i formy pracy socjalnej.
K_U19 Opanował umiejętności w zakresie twórczego myślenia.
Kompetencje społeczne
K_K10 W działaniu społecznym wyraża gotowość do poszukiwania twórczych i odważnych rozwiązań. Jest ambitny i przekonany o tym, że praca socjalna może być istotnym element rozwoju społeczności, jeżeli uprawiana jest w sposób pozbawiony rutyny, innowacyjny i kreatywny
Kryteria oceniania
Wykład: Prezentacja
Ćwiczenia: Projekt grupowy
Literatura
1. Socjoterapia, (2004), Sawicka K. (red.), Centrum Metodyczne Pomocy Psychologicznej, Warszawa.
2. Strzemieczny J., (1988), Program zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci ze szkół podstawowych, Warszawa.
3. Geldard K., Geldard D., (2005), Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi, GWP, Gdańsk.
4. Sobolewska Z. (1993), Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży – zasady projektowania zajęć, Warszawa.
5. Jagieła J., (2007), Socjoterapia w szkole, Kraków
4. Corey Schneider M.(1995), Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej, IPZiT, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: