Praca z dzieckiem w rodzinie zagrożonej 2.3.04.KRK-05PDRZ
Praca z dzieckiem w rodzinie zagrożonej to przedmiot przygotowujący studenta do praktycznego podejmowania profesjonalnych działań wobec dziecka wychowującego się w rodzinie zagrożonej dysfunkcjami. Treści przedmiotowe obejmują: podstawowe pojęcia, cele, formy, rodzaje i metody terapii z dzieckiem wychowującym się w rodzinie zagrożonej dysfunkcjami; stawianie diagnozy dziecka w rodzinie zagrożonej, podstawy prawne funkcjonowania dziecka w rodzinie, reagowanie i kierowanie dziecka zagrożonego do konkretnych osób i instytucji.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W20 Ma ogólną wiedzę dotyczącą rozpoznawania i interwencji na rzecz osiągania celów rozwojowych, ochronnych, prewencyjnych i terapeutycznych w zależności od zogniskowania problemu.
K_W21 Ma ogólną wiedzę z zakresu metodyki pracy socjalnej dotyczącą metod, technik i form pracy socjalnej. Posiada wiedzę o mechanizmach, pozwalających na gruncie pracy socjalnej poszukiwać skutecznych sposobów interwencji kierowanej do osób, rodzin i grup, pozwalających skutecznie rozwiązywać problemy społeczne oraz przyczyniać się do poprawy jakości życia w wymiarze indywidualnym i zbiorowym.
Umiejętności
K_U03 Potrafi w podstawowym zakresie dokonać diagnozy sytuacji, zjawiska i procesy będące przedmiotem zainteresowania pracy socjalnej w wymiarze indywidualnym, grupowym i w szerszych układach społecznych.
Kompetencje
K_K10 W działaniu społecznym wyraża gotowość do poszukiwania twórczych i odważnych rozwiązań. Jest ambitny i przekonany o tym, że praca socjalna może być istotnym element rozwoju społeczności, jeżeli uprawiana jest w sposób pozbawiony rutyny, innowacyjny i kreatywny.
Kryteria oceniania
Zaliczenie bez oceny wystawiane na podstawie obecności oraz aktywnego udziału w zajęciach
Literatura
Aichinger A., Holl W., Psychodrama – terapia grupowa z dziećmi, Kielce 1999.
Auleytner J., Głąbicka K., Polskie kwestie socjalne na przełomie wieków, Warszawa 2001.
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B. Ja i mój uczeń pracujemy aktywni – przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2003.
CarsonR., Butcher J., Susan M., Psychologia zaburzeń, Gdańsk 2003.
Cooper P. , Ideus K., Zrozumieć dziecko z nadpobudliwością psychoruchową. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, Warszawa 2001.
Czabała J. C., Czynniki leczące w psychoterapii, Warszawa 2002.
Herbert M., Społeczny rozwój ucznia, Gdańsk 2004.
Kozaczuk F., Urban B. (red.), Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, Rzeszów 2001.
Kozłowska A., Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego, Warszawa 1996
Marzec-Holka K, (red.), Pomoc społeczna. Praca socjalna. Teoria i praktyka. T. I i II, Byd-goszcz 2003, 2004.
Meyer R., Psychopatia, Gdańsk 2003.
Michilewicz S., Dziecko z trudnościami w rozwoju, Kraków 2001.
Ratyński W., Problemy i dylematy polityki społecznej w Polsce, T. 1 i 2, Warszawa 2003.
Wiącek R., Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo w wieku przedszkolnym. Program terapii i wspomagania rozwoju oraz scenariusze zajęć, Kraków 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: