Umiejętności społeczne pracownika socjalnego 2.3.04.KRK-05USPS
Klient pomocy społecznej. Motywacja i motywowanie klientów pomocy społecznej. Cechy oraz zachowania oczekiwane u osób zajmujących się pomaganiem. Oczekiwania kierowane do osób niosących pomoc – ich wpływ na proces udzielania pomocy. Psychologiczne mode-le pomagania. Stereotypy dotyczące udzielania pomocy. Teorie i strategie pomagania. Rozwijanie umiejętności interpersonalnych i terapeutycznych – procesy międzyosobowe, relacje interpersonalne w pracy z klientem i w pracy zespołowej, błędy w spostrzeganiu innych, klimat porozumiewania się, dynamika relacji interpersonalnych, radzenie sobie z konfliktami, obserwacja, komunikacja werbalna i niewerbalne, słuchanie i zadawanie pytań, empatia, asertywność. Samorozwój. Wypalenie zawodowe – obciążenie, zawodowa deformacja osobowości pomagającego, metody przeciwdziałania. Komunikacyjne kompetencje pracownika socjalnego Aktywne słuchanie w pracy socjalnej. Asertywność w pracy socjalnej. Zasady udzielania informacji zwrotnej w pracy socjalnej. Kompetencje w zakresie wzmacniania zdolności grup i społeczności lokalnych do rozwiązywania własnych problemów. Kompetencje w zakresie diagnozowania potrzeb oraz problemów społecznych. Kompetencje w zakresie udzielania pomocy i wsparcia. Sposoby rozwijania kompetencji społecznych oraz zawodowych
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W26 Właściwie komunikuje się z uczestnikami różnorodnych relacji społecznych, korzystając z podstawowej wiedzy o komunikacji społecznej.
Umiejętności
K_U06 Posiada rozwinięte umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej.
K_U16 Potrafi przygotować i poprowadzić różnorodne formy wystąpień ustnych w zakresie problematyki działania społecznego, odwołując się do wiedzy i informacji pochodzącej z różnych źródeł.
Kompetencje społeczne
K_K01 Jest przekonany o tym, że profesjonalizm wymaga ciągłego doskonalenia zdobytej wiedzy i umiejętności, a edukacja przez całe życie jest elementem współczesnego modelu rozwoju osobistego.
K_K10 W działaniu społecznym wyraża gotowość do poszukiwania twórczych i odważnych rozwiązań. Jest ambitny i przekonany o tym, że praca socjalna może być istotnym element rozwoju społeczności, jeżeli uprawiana jest w sposób pozbawiony rutyny, innowacyjny i kreatywny.
Kryteria oceniania
Kolokwium zaliczeniowe na zakończenie semestru (40%), prezentacja multimedialna (20%), projekt/przygotowanie i przeprowadzanie gry dydaktycznej (sytuacyjnej) (20%), aktywność na zajęciach (20%).
Literatura
Heaton J. A., Podstawy umiejętności terapeutycznych, Gdańsk 2003.
Nocuń A. W., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie. Porozumiewanie się, rozwiązywanie problemów i konfliktów, Katowice 1998.
Gast L., Bailey M., Doskonalenie komunikacji w pracy socjalnej, Warszawa 2014.
Jedliński K. i in., Trening interpersonalny, Warszawa 2011.
Król-Fijewska M., Stanowczo, łagodnie, bez lęku, czyli 13 wykładów o asertywności, Warszawa 2005.
Król-Fijewska M., Trening asertywności, Warszawa 1993.
Weissbrot-Koziarska A., Komunikacyjne kompetencje pracownika socjalnego w procesie poradniczym, [w:] Szkoła, komunikacja i edukacja. Komunikowanie się w różnorodnych relacjach interpersonalnych, K. Czerwiński, A. Knocińska, M. Okrasa (red.), Toruń 2012, s. 178-189.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: