Kurs kierunkowy - Warsztat rozwoju osób starszych 2.3.04.Z.KRK-04KK22
Treści merytoryczne wykładów obejmują analizę następujących zagadnień: Charakterystyka rozwoju w okresie późnej dorosłości, Rozwój kreatywnego potencjału człowieka, Metody i narzędzia rozwoju
Treści merytoryczne ćwiczeń dotyczą następujących obszarów tematycznych:
Rozwój osobisty i zawodowy człowieka starszego, Aktywność edukacyjna osób dorosłych w kontekście uczenia się z biografii, Wspieranie rozwoju człowieka starszego w różnych obszarach jego życia i zainteresowań – przykłady, propozycje.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W02 Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą specyfiki i odmienności podejść do człowieka i struktur społecznych na gruncie dyscyplin podstawowych w obszarze nauk społecznych i humanistycznych.
K_W11 Posiada podstawową wiedzę na temat podejść rozwojowych i holistycznych zorientowanych na człowieka w perspektywie interdyscyplinarnej.
K_W13 Posiada podstawową wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pracy socjalnej, jako dyscypliny praktycznej i teoretycznej.
Umiejętności
K_U02 Potrafi dokonać samodzielnej, interdyscyplinarnej analizy czynników, procesów i zjawisk społecznych w perspektywie wywoływania pożądanej zmiany społecznej. Wykorzystuje wiedzę teoretyczną w praktyce.
K_U06 Posiada rozwinięte umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej.
K_U10 Potrafi skutecznie reprezentować interesy osób i grup wykluczonych, stając się ich rzecznikiem w wa-runkach zmian socjo-strukturalnych, politycznych i ekonomicznych.
Kompetencje społeczne
K_K02 Potrafi współpracować w zespole pełniąc w nim różne role.
K_K09 Potrafi krytycznie oceniać swoje możliwości
i korzystając z posiadanych zasobów planować rozwój wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
K_K10 W działaniu społecznym wyraża gotowość do poszukiwania twórczych i odważnych rozwiązań. Jest ambitny i przekonany o tym, że praca socjalna może być istotnym element rozwoju społeczności, jeżeli uprawia-na jest w sposób pozbawiony rutyny, innowacyjny i kreatywny.
Kryteria oceniania
Wykład: zaliczenie
Ćwiczenia: zaliczenie z oceną
Literatura
Covey Stephen R, 7 nawyków skutecznego działania, Warszawa 2022.
Dominicé P., Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Łódź 2006.
Tokaj A., Starość jako kontynuacja przebytej drogi życiowej, [w:] Profile starości, Leońska L.(red.), Poznań 2000.
Uzar-Szcześniak K., Możliwości, ograniczenia i wyzwania rozwoju osób w podeszłym wie-ku: perspektywa filozofii i pedagogiki personalistycznej, „Konteksty Społeczne”, 2017, Tom 5, Nr 1 (9), 64-77.
Zielazny P., Biedrowski P., Mucha D., Późna dorosłość – okres strat czy nowych wyzwań? „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu”, 2013, Tom 19, Nr 3, 284–287.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: