Metodyczne podstawy projektu socjalnego 2.3.04.Z.KRK-04MPP
Metoda projektów w polu profesjonalnej pracy socjalnej jako odpowiedź na wyzwania współczesnej prakseologii – aspekty deontologiczne, metodologiczne, społeczne i badawcze. Metoda projektów w ujęciu historycznym. Tok postępowania projektującego.
Typy projektów w działaniu społecznym.
Zasady tworzenia projektów działania społecznego.
Projekt działania społecznego jako badanie – badania w działaniu, badania nad działaniem.
Etapy metody projektów w pracy socjalnej.
Budowanie zespołu, jako kluczowy warunek skutecznego działania społecznego.
Poszukiwanie mocnych stron klienta – nowa perspektywa badań diagnostycznych w pracy z socjalnej.
Rozpoznanie problemów – elementy diagnozy społeczne. Metody i techniki badań wykorzystywane w diagnostycznej części projektu.
Mapowanie problemów społecznych, jako technika diagnozy i wywierania wpływu w projektach społecznych.
Projekt w perspektywie strategii wywoływania zmiany społecznej opartych o zasoby.
Badanie zasobów tkwiących w środowisku na użytek metodycznego działania społecznego.
Określenie celów projektu oraz planowanych do osiągnięcia rezultatów.
Wskaźniki służące do pomiaru zakładanych w projekcie celów działania.
Planowanie działania w projekcie działania społecznego i jego techniki.
Metody, techniki i narzędzia stosowane podczas realizacji projektu .
Kryteria wyboru podejmowanych działań służących realizacji założonych celów w projekcie.
Metody, techniki i narzędzia pracy socjalnej stosowane w trakcie realizacji projektu
Interesariusze działań w projektach socjalnych – wstęp do systemowej analizy działania społecznego.
Beneficjenci projektów społecznych – od głębokiej deprywacji do jakości życia
Lokalne partnerstwo społeczne – przesłanki i cechy - budowanie sieci partnerów społecznych w projektach działania społecznego.
Finansowanie projektów działania społecznego i ich źródła - marketing społeczny, cause-related marketing, payroll, click&donate, umowy barterowe z biznesem, granty i dotacje, fundraising.
Wolontariat podstawowy wymiar solidarności w społeczeństwie ryzyka – angażowanie wolontariuszy do działań społecznych.
Badanie ewaluacyjne projektu – kryteria stosowane w systemie ewaluacji. Rodzaje ewaluacji, jej etapy oraz modele.
Zarządzanie projektem działania społecznego.
Promowanie działania społecznego w środowisku z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych - przygotowanie kampanii promującej projekty społeczne.
Opracowywanie materiałów i informacji oraz ich upowszechnianie, jako element strategii informacyjnej zespołu projektowego.
Zamknięcie projektu oraz dokumentowanie i archiwizowanie jego przebiegu - przygotowanie sprawozdania z realizacji projektu.
Refleksyjna praktyka – projekt działania społecznego jako obszar tworzenia nowej wiedzy.
Formułowanie wniosków z badań nad zrealizowanym działaniem społecznym.
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
W cyklu 2022/23-L: Realizowany w terenie Realizowany w sali | Ogólnie: Realizowany w sali Realizowany w terenie |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W22 Posiada wiedzę na temat projektu socjalnego, jego elementów strukturalnych, organizacji, przebiegu i zarządzaniu oraz możliwościach jego zastosowania w działaniu społecznym.
Umiejętności
K_U09 Potrafi organizować kontakty między instytucjami i organizacjami dla właściwej realizacji projektów społecznych oraz tworzenia lokalnej sieci wsparcia.
K_U13 Skutecznie posługuje się w działaniu metodą projektów.
K_U14 Posiada umiejętność zgłaszania samodzielnie formułowanych propozycji rozwiązań z wykorzystaniem instrumentów pracy socjalnej, dotyczących konkretnych problemów i kwestii społecznych oraz umiejętność dokonywania opartych o wiedzę i procedury rozstrzygnięć w tym zakresie. Określa również sposoby skutecznego działania zmierzające do osiągania zamierzonych celów i skutecznie wdraża do działania przyjęte propozycje.
Kompetencje społeczne
K_K02 Potrafi współpracować w zespole pełniąc w nim różne role.
K_K03 Potrafi kierować pracą zespołu realizującego projekt socjalny, wykorzystując potencjał indywidualny członków, planując i organizując pracę zespołową z wykorzystaniem zasad właściwej komunikacji interpersonalnej.
K_K07 Potrafi aktywnie współuczestniczyć w przygotowaniu i przeprowadzeniu projektów społecznych. Umie projektować i tworzyć sieci partnerów społecznych niezbędne dla ich realizacji.
Kryteria oceniania
Metody prowadzenia ćwiczeń Konwersatoria – ćwiczenia warsztatowe, ćwiczenia terenowe, prezentacje multimedialne, przygotowanie i zaprezentowanie w postaci wystąpień ustnych zadanej do analizy problematyki, dyskusja.
Forma zaliczenia zajęć Konwersatoria – egzamin, zaliczenie z oceną (oceny cząstkowe, przygotowanie prezentacji, przygo-towywanie i prowadzenie warsztatów, przygotowywanie i prowadzenie ćwiczeń terenowych, wystąpienia ustne, aktywność na zajęciach
Egzamin (40%), Przygotowanie i wdrożenie projektu społecznego (20%), Opracowanie koncepcji badania w działaniu na bazie realizowanego projektu społecznego i przedstawienie wyników badań (praca pisemna) (20%), aktywność na zajęciach (20%).
Literatura
1. Bąbska B., Marek Rymsza, Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy Środowiskowej, Warszawa 2014.
2. Czerepaniak-Walczak M., Badanie w działaniu, [w:] Palka S., Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010.
3. Kantowicz E, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001.
4. Kaźmierczak T (red.), Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014.
5. Kotlarska – Michalska A./red./, Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, Poznań 1999.
6. Mingus N., Zarządzanie Projektami, Gliwice 2002.
7. Niesporek A.: Projekt socjalny, w: S. Pawlas-Czyż (red.): Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Toruń 2007
8. Pawlas - Czyż S. (red.), Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Toruń 2007.
9. Puszczewicz R., Warsztat metodologiczny pracownika socjalnego w pracy ze społecznością, w: Kantowicz E., Olubiński A. (red.), Działania społeczne na progu XXI wieku, Toruń 2003.
10. Rutkowska A, Projekt socjalny w pomocy społecznej. Założenia i praktyczne zastosowanie, Bydgoszcz 2011.
11. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008
12. Staręga-Piasek J., Metodologia strategicznego rozwiązywania problemów społecznych, Warszawa 2013.
13. Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010.
14. Wronowski G., Jak skutecznie napisać projekt socjalny, Warszawa 2008.
Uzupełniająca
1. Kantowicz E., Teoretyczny kontekst projektu socjalnego i próby jego zastosowań, „Praca Socjalna”, 2000, nr 4.
2. Kerzner H., Zarządzanie projektami, Gliwice, 2005.
3. Mikina A., Zając B., Jak wdrażać metodę projektów? Kraków 2004.
4. Niedźwiecka-Stopyra A., Projekt socjalny – odpowiedź na potrzeby klientów instytucji pomocy społecznej, „Problemy społeczne” 2007 nr 6.
5. Niesporek A.: Projekt socjalny, [w:] S. Pawlas-Czyż (red.): Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Toruń 2007.
6. Szymanowska J. (red.), Ewaluacja w pracy socjalnej. Badania, kształcenie, praktyka, Kraków 2012.
7. Szymczak W (red), Współczesne wyzwania i metody pracy socjalnej, Lublin 2009.
8. Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I., (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 3, Opole 2013.
9. Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I., (red.): Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej.Tom 2, Opole 2013.
10. Weissbrot-Koziarska A., Sikora P. (red.): Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 1, Opole 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: