Metodyka pracy socjalnej 2.3.04.Z.KRK-04MPS
1 Opanowanie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych do posługiwania się zarówno klasycznymi metodami pracy socjalnej jak: metoda pracy z indywidualnym przypadkiem, metoda pracy z grupą czy metoda środowiskowa.
C.2 Opanowanie niezbędnej wiedzy i umiejętności do posługiwania się nowoczesnymi strategiami, technikami i formami pracy socjalnej.
C.3 Studenci zdobywają umiejętności pozwalające, aby nie tylko działać „na rzecz” osób i grup, lecz „z” osobami i grupami będącymi często niewykorzystanym potencjałem dla samego siebie i swoich środowisk.
C.4. Celem przedmiotu jest również popularyzacja nowych metod i instrumentów wsparcia społecznego oraz ukazanie aktualnych zagadnień instytucjonalno-organizacyjnych oraz prawnych, które kształtują ramy dla działań pracownika socjalnego w środowisku.
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
W cyklu 2022/23-L: „Praca socjalna” – Instytut Rozwoju Służb Społecznych Warszawa – bieżąca lektura cza-sopisma
Brągiel J., Sikora P. (red.), Praca socjalna – wielość perspektyw, Opole 2004.
Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentro-wanego na Rozwiązaniach, Katowice 2011
Rymsza M. (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, Warszawa 2012
Skrzypiec R., Konflikt jak strategia rozwiązywania problemów w społecznościach lokal-nych, [w:] Lewenstein B., Schindler J., Skrzypiec R., Partycypacja społeczna i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społecznych, Warszawa 2010.
Szczepkowski J., Praca socjalna. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Toruń, 2010.
Trawkowska D., (red.), Pomoc społeczna wobec rodziny. Interdyscyplinarne rozważania o publicznej trosce o dziecko i rodzinę, Toruń 2011
| Ogólnie: „Praca socjalna” – Instytut Rozwoju Służb Społecznych Warszawa – bieżąca lektura czasopisma
Brągiel J., Sikora P. (red.), Praca socjalna – wielość perspektyw, Opole 2004.
Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Katowice 2011
Rymsza M. (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, Warszawa 2012
Skrzypiec R., Konflikt jak strategia rozwiązywania problemów w społecznościach lokalnych, [w:] Lewenstein B., Schindler J., Skrzypiec R., Partycypacja społeczna i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społecznych, Warszawa 2010.
Szczepkowski J., Praca socjalna. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Toruń, 2010.
Trawkowska D., (red.), Pomoc społeczna wobec rodziny. Interdyscyplinarne rozważania o publicznej trosce o dziecko i rodzinę, Toruń 2011
|
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
W cyklu 2022/23-L: Realizowany w terenie Realizowany w sali | Ogólnie: Realizowany w sali Realizowany w terenie |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W19 Posiada wiedzę na temat metod, technik form rozwiązywania problemów i kwestii społecznych w wymiarze lokalnym i regionalnym. Posiada ogólną wiedzę o elementach strukturalnych procesów zachodzących w toku działania społecznego.
K_W21 Ma ogólną wiedzę z zakresu metodyki pracy socjalnej dotyczącą metod, technik i form pracy socjalnej. Posiada wiedzę o mechanizmach, pozwalających na gruncie pracy socjalnej poszukiwać skutecznych sposobów interwencji kierowanej do osób, rodzin i grup, pozwalających skutecznie rozwiązywać problemy społeczne oraz przyczyniać się do poprawy jakości życia w wymiarze indywidualnym i zbiorowym.
K_U07 Potrafi opracowywać i wdrażać sposoby interwencji socjalnej z wykorzystaniem instrumentów formalnych (prawnych, instytucjonalnych), jak i metodycznych opartych o metody, techniki i formy pracy socjalnej.
K_U12 Odwołując się do posiadanej, interdyscyplinarnej wiedzy trafnie rozstrzyga dylematy dotyczące indywidualnych, społecznych, etycznych kontekstów działania społecznego. Podejmuje trafne wybory w sytuacji konfliktowej oparte o jasno zdefiniowane przesłanki.
K_U14 Posiada umiejętność zgłaszania samodzielnie formułowanych propozycji rozwiązań z wykorzystaniem instrumentów pracy socjalnej, dotyczących konkretnych problemów i kwestii społecznych oraz umiejętność dokonywania opartych o wiedzę i procedury rozstrzygnięć w tym zakresie. Określa również sposoby skutecznego działania zmierzające do osiągania zamierzonych celów i skutecznie wdraża do działania przyjęte propozycje.
K_U16 Potrafi przygotować i poprowadzić różnorodne formy wystąpień ustnych w zakresie problematyki działania społecznego, odwołując się do wiedzy i informacji pochodzącej z różnych źródeł.
K_K04 W działaniu społecznym właściwie określa priorytety służące osiąganiu wysokiej jego skuteczności
i planowej realizacji określanych przez siebie lub innych zadań.
Kryteria oceniania
Wykład: zaliczenie (obecność na zajęciach)
Ćwiczenia: zaliczenie z oceną (oceny cząstkowe, przygotowanie prezentacji, wystąpienia ustne, aktywność na zajęciach, przygotowanie gry dydaktycznej (sytuacyjnej)
Literatura
Bąbska B., Marek Rymsza, Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy Środowiskowej, Warszawa 2014
de Robertis C., Metodyka działania w pracy socjalnej, Wydawnictwo, Katowice 1998,
de Robertis C., Pascal H., Postępowanie metodyczne w pracy socjalnej z grupami i ze społecznościami, Katowice 1999
Garlin Ch.D., Seabury B.A., Działania interpersonalne w pracy socjalnej, Warszawa 1996, t.I i II.
Granosik M., Profesjonalny wymiar pracy socjalnej, Katowice 2006.
Jaraczewska J., Krasiejko I. (red.) Dialog Motywujący w teorii i praktyce. red. nauk. Jaraczewska J. M., Krasiejko I., Motywowanie do zmiany w pracy socjalnej i terapii, Wydawnictwo Edukacyjne , Toruń 2012.
Jordan P., Ośrodek pomocy i aktywności społecznej – doświadczenia programu Centrum Aktywności Lokalnej, [w:] Jordan P. (red.), Ośrodek pomocy i aktywności społecznej, renesans pracy środowiskowej, Warszawa 2007.
Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001.
Kaźmierczak T. (red.), Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014
Kienhuis J., Świtek T., Klient ekspertem. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach I jego zastosowanie w Polsce, Katowice 2007.
Kotlarska-Michalska A. (red.), Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, Poznań 1999
Oyster C.K., Grupy, Poznań 2002
Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I., (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 3, Opole 2013.
Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I., (red.): Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 2, Opole 2013.
Weissbrot-Koziarska A., Sikora P. (red.): Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 1, Opole 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: