Seminarium dyplomowe - projekt socjalny 2.3.04.Z.KRK-04SDPS
Przedstawienie struktury pracy dyplomowej– przykłady prac dyplomowych
Określenie obszaru badań
Wybór tematu pracy
Dobór literatury przedmiotu
Sposoby korzystania z materiałów źródłowych i literatury przedmiotu
Redagowanie tekstu w oparciu o literaturę i materiały źródłowe
Formułowanie problemów i hipotez badawczych
Zapoznanie z metodami, technikami i narzędziami stosowanymi w badaniach prowadzonych w naukach społecznych
Strategia prowadzenia badań jakościowych i ilościowych
Konstruowanie narzędzi badawczych
Standaryzacja narzędzi
Etapy prowadzenia badań
Analiza zgromadzonych informacji
Sposoby konstruowania tabel i wykresów
Wyciąganie wniosków z przeprowadzonych badań
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W22 Posiada wiedzę na temat projektu socjalnego, jego elementów strukturalnych, organizacji, przebiegu i zarządzaniu oraz możliwościach jego zastosowania w działaniu społecznym.
Umiejętności
K_U09 Potrafi organizować kontakty między instytucjami i organizacjami dla właściwej realizacji projektów społecznych oraz tworzenia lokalnej sieci wsparcia.
K_U13 Skutecznie posługuje się w działaniu metodą projektów.
K_U14 Posiada umiejętność zgłaszania samodzielnie formułowanych propozycji rozwiązań z wykorzysta-niem instrumentów pracy socjalnej, dotyczących konkretnych problemów i kwestii społecznych oraz umiejętność dokonywania opartych o wiedzę i procedury rozstrzygnięć w tym zakresie. Określa również sposoby skutecznego działania zmierzające do osiągania zamierzonych celów i skutecznie wdraża do działania przyjęte propozycje.
Kompetencje społeczne
K_K02 Potrafi współpracować w zespole pełniąc w nim różne role.
K_K03 Potrafi kierować pracą zespołu realizującego projekt socjalny, wykorzystując potencjał indywidualny członków, planując i organizując pracę zespołową z wykorzystaniem zasad właściwej komunikacji interpersonalnej.
K_K07 Potrafi aktywnie współuczestniczyć w przygotowaniu i przeprowadzeniu projektów społecznych. Umie projektować i tworzyć sieci partnerów społecznych niezbędne dla ich realizacji.
Kryteria oceniania
Zaliczenia z oceną
Próg zaliczenia przedmiotu (ocena pozytywna): 70%
W ostatnim semestrze – 100%
Literatura
Angrosino M., Badanie etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010.
Atkinson P., Hammersley M., Metody badań terenowych, Poznań 2000.
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2007.
Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa 2009.
Barbour R., Badania fokusowe, Warszawa 2011.
Becker H. S., Warsztat pisarski badacza, Warszawa 2013.
Denzin N. L., Lincoln Y., Metody badań jakościowych, t. 1. i 2. Warszawa 2009.
Eco U., Jak napisać pracę dyplomową Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.
Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2011.
Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2011.
Kawecki I., Metoda etnograficzna w badaniach edukacyjnych, Łódź 1994.
Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe?, Warszawa 2000.
Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia 5 Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Katowice 2011.
Krüger H. H., Metody badań w pedagogice, Gdańsk 2007.
Kvale S., InterViews, Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Białystok 2004.
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2003.
Marszałkowska M., Standardy pracy socjalnej. Raport końcowy. Analiza zasobów, Warszawa 2005.
Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 2006.
Maszke A. W., Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, Rzeszów 2004.
Meyer C. H., Praktyka bezpośrednia w pracy socjalnej. Zarys ogólny, w: Wypisy z wybranych zagadnień pracy socjalnej. Zeszyt 5 UJ, Kraków 2000, s. 97-110.
Miles M. B., Huberman A. M., Analiza danych jakościowych, Białystok 2000.
Miś L. red., Praca socjalna skoncentrowana na rozwiązaniach, Kraków 2008.
Palka S., Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2011.
Robertis C. de, Metodyka działania w pracy socjalnej, Warszawa 1996 .
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
Sutton C., Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2004 (rozdz. 8: Praca w społecznościach i grupach).
Szatur-Jaworska B., red. Ewaluacja w służbach społecznych: praca zbiorowa, Warszawa 2010.
Sztompka P., Socjologia wizualna Fotografia jako metoda badawcza, Warszawa 2005.
Szymanowska J. (red.), Ewaluacja w pracy socjalnej : badania, kształcenie, praktyka, Kraków 2011.
Urbaniak-Zając D., Piekarski J., Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Łódź 2001.
Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010.
Wódz K. , Praca socjalna w środowisku zamieszkania, Katowice 2004.
Wójcik B., Pisanie projektów, „Współpraca”, 1997/1.
Wronowski G. , Jak skutecznie napisać projekt socjalny. Poradnik dla potencjalnych projektodawców z EFS, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: