Prawo oświatowe i podstawy prawne pracy pedagoga specjalnego 2.3.06.D5.02-INPPO
Ćwiczenia:
• Prawo w oświacie-najważniejsze akty prawne (ustawy i rozporządzenia).
• Ustawa Karta Nauczyciela.
• Ustawa o systemie oświaty i rozporządzenia wykonawcze.
• Ustawa Prawo Oświatowe i rozporządzenia wykonawcze.
• Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych.
• Prawne aspekty pracy pedagoga specjalnego w Polsce.
• Podstawa programowa i ramowe plany nauczania.
• Dokumentacja w pracy pedagoga specjalnego.
• Współpraca z nauczycielami i specjalistami w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
• Awans zawodowy nauczyciela.
• Ocena pracy nauczyciela.
• Prawo na rzecz ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
• Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole podstawowej.
• Współpraca szkoły z rodzicami dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
• Ocenianie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
• Nadzór pedagogiczny.
• Kontrola, monitorowanie, wspomaganie.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1 – ma wiedzę dotyczącą obowiązujących aktów prawnych (ustawy i rozporządzenia) w zakresie prawa oświatowego.
W 2 – ma wiedzę związaną z obowiązującym prawem oświatowym w zakresie praktycznej działalności pedagoga specjalnego.
W 3 – rozumie zasadność i konieczność stosowania przepisów prawa oświatowego w pracy pedagoga specjalnego.
U 1 – posiada umiejętność selekcjonowania i logicznego analizowania przepisów prawa oświatowego związanego z pracą pedagoga specjalnego.
U 2 – potrafi organizować swoją pracę na stanowisku pedagoga specjalnego z wykorzystaniem podstawowej wiedzy z przepisów prawa oświatowego.
U 3 – posiada umiejętności praktyczne potrzebne do organizacji oraz rozwiązywania określonych problemów w pracy pedagoga specjalnego.
K 1 – posiada gotowość do współpracy z nauczycielami i specjalistami oraz rodzicami podczas wykonywania obowiązków pedagoga specjalnego
K 2 – jest pozytywnie ustosunkowany do wykonywania swoich obowiązków oraz samodzielnej organizacji pracy w ramach obowiązującego prawa oświatowego
K 3 – jest odpowiedzialny za rozwój osobisty w kontekście zmieniającego się prawa oświatowego
Kryteria oceniania
Odpowiedzi ustne 25 %
Kolokwia 25 %
Praca pisemna (esej, referat) 25 %
Udział w dyskusji 10%
Aktywność na zajęciach 15%
Literatura
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela;
• Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe;
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe;
• Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych;
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym;
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży;
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli;
• Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 9 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli;
• Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 8 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół;
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji;
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie nadzoru pedagogicznego;
• Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli;
• Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 sierpnia 2022 r. w sprawie oceny pracy nauczycieli;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: